مذهب در سریلانکا - ۲۰۱۱
مردم سریلانکا آیین های مختلفی دارند. از سرشماری سال ۲۰۱۱، ۷۰٫۱ درصد از سریلانکاها بودایی های تروداه، ۶/۱۲ درصد هندوها، ۹/۹ درصد مسلمانان ( عمدتاً اهل سنت ) و ۶٫۲ درصد کاتولیک رومی و ۱٫۴ درصد دیگر بودند. بوداییسم مذهبی رسمی سریلانکا به حساب می آید و در قانون اساسی سریلانکا امتیازات ویژه ای برای بودایی ها لحاظ شده است. با این حال، قانون اساسی همچنین آزادی دین و حق برابری را در بین همه شهروندانش فراهم می کند. در سال ۲۰۰۸، بر اساس نظرسنجی گالوپ، سریلانکا سومین کشور مذهبی جهان بود که ۹۹٪ از سریلانکا گفتند دین بخش مهمی از زندگی روزمره آنها است.
... [مشاهده متن کامل]
سرشماری که در سال ۲۰۰۱ انجام شد فقط ۱۸ منطقه را شامل می شد. در سایر مناطق از آمارهای سال ۱۹۸۱ استفاده شده است که طبیعتاً به دلیل تغییرات جمعیتی این آمار اعتبار کمتری دارد
بودا ترواده دین رسمی سریلانکا است که حدود ۷۰٫۱٪ از جمعیت این کشور را به عنوان پیرو تشکیل می دهند. Arahath Mahinda، پسر آشوکا امپراتور بودایی هند، مأموریت بنیان گذار پادشاهی سریلانکا در سال ۲۴۶ قبل از میلاد را از پدر داشت. Arahath Sanghamitra، دختر پادشاه آشوکا، یک نهال درخت بودا از بودا گایا به سریلانکا آورد. او همچنین اولیه صومعه بودایان را در سریلانکا تأسیس کرد. نهال درخت بودا، معروف به جیا سری، ماها بدی در پارک Mahameghavana در Anuradhapura توسط شاه Devanampiya Tissa کاشته شد.
از آن پس، خانواده های سلطنتی مشوق گسترش بودیسم شدندن و به مبلغین بودایی و ساختن صومعه ها کمک مالی می کردند. در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، بودیسم مذهب رسمی سری لانکا شد. یادگار مقدس دندان در سال ۴ توسط شاهزاده دانتا و شاهزاده خانم همامالا به سریلانکا آورده شد. سری لانکا طولانی ترین تاریخ مداوم حضور بودایسم را نسبت هر کشور بودایی دیگر را دارد. در دوره افول، سلسله بومادران سریلانکا از طریق تماس با میانمار و تایلند مجدد این آیین در آنجا احیا شد. اما بعدها، تأثیرات استعماری هندو و اروپا به سقوط بودیسم در سریلانکا منجر گردید. دین بودا در ابتدا در هند آغاز شد، که اکنون محل اکثر پیروان هندوئیسم است.
در اواسط قرن 18th، سلسله از راهبان بودایی موسوم به Upasampada، با کمک راهبان بودایی سیامزی امتیازات و جایگاهی را که توسط Weliwita Sri Saranankara Thero در زمان سلطنت پادشاه Kirti Sri Rajasinha از Kandy از دست داده بودند را احیا کردند. . در اواسط قرن نوزدهم، رهبران بودایی مانند Migettuwatte Gunananda Thera , Hikkaduwe Sri Sumangala Thera، سرهنگ Henry Henry Olcott و Anagarika Dharmapala یک جنبش ملی موفق بودایی موفق شدند مجدد بودایسم را در سریلانکا احیا نمایند.
مردم سریلانکا آیین های مختلفی دارند. از سرشماری سال ۲۰۱۱، ۷۰٫۱ درصد از سریلانکاها بودایی های تروداه، ۶/۱۲ درصد هندوها، ۹/۹ درصد مسلمانان ( عمدتاً اهل سنت ) و ۶٫۲ درصد کاتولیک رومی و ۱٫۴ درصد دیگر بودند. بوداییسم مذهبی رسمی سریلانکا به حساب می آید و در قانون اساسی سریلانکا امتیازات ویژه ای برای بودایی ها لحاظ شده است. با این حال، قانون اساسی همچنین آزادی دین و حق برابری را در بین همه شهروندانش فراهم می کند. در سال ۲۰۰۸، بر اساس نظرسنجی گالوپ، سریلانکا سومین کشور مذهبی جهان بود که ۹۹٪ از سریلانکا گفتند دین بخش مهمی از زندگی روزمره آنها است.
... [مشاهده متن کامل]
سرشماری که در سال ۲۰۰۱ انجام شد فقط ۱۸ منطقه را شامل می شد. در سایر مناطق از آمارهای سال ۱۹۸۱ استفاده شده است که طبیعتاً به دلیل تغییرات جمعیتی این آمار اعتبار کمتری دارد
بودا ترواده دین رسمی سریلانکا است که حدود ۷۰٫۱٪ از جمعیت این کشور را به عنوان پیرو تشکیل می دهند. Arahath Mahinda، پسر آشوکا امپراتور بودایی هند، مأموریت بنیان گذار پادشاهی سریلانکا در سال ۲۴۶ قبل از میلاد را از پدر داشت. Arahath Sanghamitra، دختر پادشاه آشوکا، یک نهال درخت بودا از بودا گایا به سریلانکا آورد. او همچنین اولیه صومعه بودایان را در سریلانکا تأسیس کرد. نهال درخت بودا، معروف به جیا سری، ماها بدی در پارک Mahameghavana در Anuradhapura توسط شاه Devanampiya Tissa کاشته شد.
از آن پس، خانواده های سلطنتی مشوق گسترش بودیسم شدندن و به مبلغین بودایی و ساختن صومعه ها کمک مالی می کردند. در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، بودیسم مذهب رسمی سری لانکا شد. یادگار مقدس دندان در سال ۴ توسط شاهزاده دانتا و شاهزاده خانم همامالا به سریلانکا آورده شد. سری لانکا طولانی ترین تاریخ مداوم حضور بودایسم را نسبت هر کشور بودایی دیگر را دارد. در دوره افول، سلسله بومادران سریلانکا از طریق تماس با میانمار و تایلند مجدد این آیین در آنجا احیا شد. اما بعدها، تأثیرات استعماری هندو و اروپا به سقوط بودیسم در سریلانکا منجر گردید. دین بودا در ابتدا در هند آغاز شد، که اکنون محل اکثر پیروان هندوئیسم است.
در اواسط قرن 18th، سلسله از راهبان بودایی موسوم به Upasampada، با کمک راهبان بودایی سیامزی امتیازات و جایگاهی را که توسط Weliwita Sri Saranankara Thero در زمان سلطنت پادشاه Kirti Sri Rajasinha از Kandy از دست داده بودند را احیا کردند. . در اواسط قرن نوزدهم، رهبران بودایی مانند Migettuwatte Gunananda Thera , Hikkaduwe Sri Sumangala Thera، سرهنگ Henry Henry Olcott و Anagarika Dharmapala یک جنبش ملی موفق بودایی موفق شدند مجدد بودایسم را در سریلانکا احیا نمایند.