مدیریت کیفیت تضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمان ها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز می رسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می شود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می گردد.
از جمله فعالیت های مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی می باشد که عبارتند از: برنامه ریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت. [ ۱] امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات و حتی خدمات دولتی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولتها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.
استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت ( ISO9001:2015 ) هشت اصل مدیرتی رابه تصویب رسانده است که مدیران ارشد سازمان ها با استفاده از این اصول می توانند سازمان خود را در جهت بهبود کاریی هدایت کنند:
تمرکز مدیریت کیفیت بر برآورده ساختن نیازهای مشتری و تلاش برای ارائه خدمات فراتر از نیازهای مشتری است.
رهبران در تمام سطوح سازمانی، یک هدف و جهت واحد را ایجاد می کنند و شرایطی را فراهم می کنند تا کارکنان در دست یابی به اهداف کیفیتی مشارکت کنند.
کارکنان در تمام سطوح ، ذات و جوهره یک سازمان به حساب می آیند و در صورت مشارکت کامل ، توانایی های ایشان در جهت اهداف و دستاوردهای سازمان خواهند بود .
الف ) مزایای کلیدی اصل مشارکت کارکنان
- کارکنان با انگیزه ، متعهد و مشارکت جو در سازمان .
- نوآوری و خلاقیت در جهت اهداف سازمان .
- پاسخگویی کارکنان در قبال عملکردشان .
- علاقه مندی کارکنان به مشارکت و سهیم بودن در بهبود مستمر .
ب ) به کارگیری اصل مشارکت کارکنان ، می تواند به موارد زیر منجر شود :
- شناخت کارکنان نسبت به اهمیت مشارکت و نقش آن ها در سازمان ،
- شناخت کارکنان نسبت به موانع و محدودیت های کاری.
- پذیرش مسئولیت مشکل های مرتبط و یافتن روشی برای رفع آن توسط کارکنان.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز جمله فعالیت های مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی می باشد که عبارتند از: برنامه ریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت. [ ۱] امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات و حتی خدمات دولتی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولتها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.
استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت ( ISO9001:2015 ) هشت اصل مدیرتی رابه تصویب رسانده است که مدیران ارشد سازمان ها با استفاده از این اصول می توانند سازمان خود را در جهت بهبود کاریی هدایت کنند:
تمرکز مدیریت کیفیت بر برآورده ساختن نیازهای مشتری و تلاش برای ارائه خدمات فراتر از نیازهای مشتری است.
رهبران در تمام سطوح سازمانی، یک هدف و جهت واحد را ایجاد می کنند و شرایطی را فراهم می کنند تا کارکنان در دست یابی به اهداف کیفیتی مشارکت کنند.
کارکنان در تمام سطوح ، ذات و جوهره یک سازمان به حساب می آیند و در صورت مشارکت کامل ، توانایی های ایشان در جهت اهداف و دستاوردهای سازمان خواهند بود .
الف ) مزایای کلیدی اصل مشارکت کارکنان
- کارکنان با انگیزه ، متعهد و مشارکت جو در سازمان .
- نوآوری و خلاقیت در جهت اهداف سازمان .
- پاسخگویی کارکنان در قبال عملکردشان .
- علاقه مندی کارکنان به مشارکت و سهیم بودن در بهبود مستمر .
ب ) به کارگیری اصل مشارکت کارکنان ، می تواند به موارد زیر منجر شود :
- شناخت کارکنان نسبت به اهمیت مشارکت و نقش آن ها در سازمان ،
- شناخت کارکنان نسبت به موانع و محدودیت های کاری.
- پذیرش مسئولیت مشکل های مرتبط و یافتن روشی برای رفع آن توسط کارکنان.
wiki: مدیریت کیفیت