مدیریت فرایندهای تجاری

دانشنامه عمومی

مدیریت فرایند کسب و کار شامل مفاهیم، متدها، تکنیک ها برای طراحی، نظارت، پیکربندی، اجرا و آنالیز فرایندهای کسب و کار می باشد. این فرایندها دربرگیرنده افراد، سازمان، سیستم و دیگر منابع اطلاعاتی می باشند.
مدیریت فرایند کسب و کار طی یک چرخه اتفاق می افتد. این چرخه شامل فازهایی است که به هم مرتبط می باشند:
• شناسایی فرایند:
در این مرحله، مشکل کسب وکار مطرح می ­شود و فرایندهای مربوط به مشکل شناسایی و مرزهای فرایند و ارتباطشان با همدیگر مشخص می ­شود. خروجی شناسایی فرایند، معماری فرایند جدید یا به روزرسانی شده است که نمایی کلی از فرایندها در سازمان و روابطشان با یکدیگر را مشخص می­ کند. در برخی موارد، شناسایی فرایند به صورت موازی با تعیین شاخص های عملکردی انجام می ­شود. در این کتاب، ما شناسایی شاخص عملکردی را با مرحله تحلیل فرایند پیوند خواهیم داد. شاخص عملکردی اتخاذ شده اغلب برای تحلیل فرایند استفاده می شود. [ ۱]
• کشف فرایند ( همچنین مدل سازی فرایند as - is نامیده میشود ) :
وضعیت فعلی هر یک از فرآیندهای مرتبط مستند می شود و معمولاً به شکل یک یا چند مدل فرایندی as - is در می آید. BPMN کاملترین استاندارد مدلسازی فرایند در جهان است و تقریباً تمام سازمان های خوب دنیا فرایندهای خود را با استاندارد BPMN مدلسازی میکنند. همچنین اکثر BPMS های خوب دنیا استاندارد BPMN را به عنوان ابزار مدلسازی فرایند خود انتخاب کرده اند.
• تحلیل فرایند:
در این مرحله، موضوعات مربوط به فرآیند وضع موجود شناسایی و مستندسازی می شود و درهر زمان که ممکن است با استفاده از شاخص عملکردی سنجیده می شود. خروجی این مرحله مجموعه ­ای ساختاریافته از مسائل است. این مسائل به طور معمول از نظر تأثیر آن­ ها، و گاهی اوقات نیز از نظر تلاش مورد نیاز برای حل آن­ ها اولویت بندی می شوند.
• طراحی مجدد فرایند:
هدف این مرحله شناسایی تغییرات در فرایند برای کمک به حل مسائلی است که در فازهای قبلی شناسایی شده است و به سازمان کمک می­کند که به اهداف عملکردی خود برسد. برای این منظور، گزینه های تغییر چندگانه با استفاده از شاخص های عملکردیِ انتخاب شده مورد تحلیل و مقایسه قرار می گیرند. این به این معناست که طراحی مجدد و تحلیل فرایند ارتباط بسیار نزدیکی دارند: چنانچه گزینه های جدید تغییرات پیشنهادی، قبلاً با استفاده از تکنیک های آنالیز فرایند تجزیه و تحلیل شده ­اند. در نهایت، امیدوار کننده ­ترین گزینه های تغییر که ترکیب شده ­اند، منجر به طراحی مجدد فرایند می شوند. معمولاً خروجی این مرحله مدل فرایندی to - be است که به عنوان پایه ای برای فاز بعدی به کار می­ رود. به منظور طراحی درست فرایند های سازمانی و استفاده از ابزار مناسب در طراحی می توانید مقاله طراحی فرایند را مطالعه کنید .
عکس مدیریت فرایندهای تجاریعکس مدیریت فرایندهای تجاری
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس