مدیریت رسانه یکی از رشته های دانشگاهی مربوط به مدیریت کسب و کار است که به مقوله مدیریت در رسانه ها و مدیریت بر رسانه ها می پردازد. اصطلاح مدیریت رسانه به طور یکسان در ادبیات علمی استفاده نشده اما معمولاً «اقتصاد رسانه» در کنار «مدیریت رسانه» به کار رفته است. این رشته با رشد رسانه و تخصصی شدن علم مدیریت از اوایل دههٔ نود میلادی به دانشگاه های آمریکا راه پیدا کرد. کنکاش در پیشینهٔ این علم خبر از ادبیاتی نه چندان غنی و اختصاصی این علم می دهد. این ادبیات وابسته و برگرفته از سایر رشته ها نشانگر آن است که این علم نوپا بیش از هرچیز بر مباحث تئوریک کاربردی رشته هایی مانند اقتصاد، علوم ارتباطات و مدیریت بازرگانی استوار است. بررسی ادبیات مدیریت رسانه و اقتصاد رسانه نشان می دهد که این دو تا اواسط ۱۹۸۰ میلادی رقابت بسیاری با هم داشتند. پس از این دوره، میزان انتشار آثار در این حوزه ها افزایش قابل ملاحظه ای داشت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ تعداد مجلات و مقالات رشد فزاینده ای کرد. [ ۱] خاستگاه این رشته علمی مانند خود رسانه، جهان سرمایه داری بوده و بنابراین رویکرد اقتصادی بر آن سایه افکنده است. [ ۲] برنددبلیو ویرتز مدیریت رسانه را مشتمل بر همه فعالیت های هدفمند برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت در چارچوب تولید و توزیع اطلاعات یا محتوای سرگرم کننده در شرکت های رسانه ای تعریف می کند. [ ۱]
با جمع بندی دیدگاه های مطرح شده در خصوص مدیریت رسانه می توان هشت دیدگاه کلی برای این رشته متصور شد.
برخی رسانه را یک سازمان مانند سازمان های دیگر می انگارند که مدیر آن وظیفه دارد برنامه ریزی، هدایت و کنترل و کارهایی مانند گزارش گیری را انجام دهد. رسانه شامل همه وسایل و ابزار تهیه، تولید و نشر اطلاعات چاپی، تصویری و صوتی است. این اطلاعات به روش های سنتی یا پیشرفته به سطح وسیعی از مخاطبان انتقال می یابد[ ۳] مدیریت رسانه یعنی به کارگیریی بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانه ای. [ ۴] بر این اساس، همه شرکت هایی که اطلاعات یا محتوای «سرگرمی محور» برای گیرندگان یا بازارهای تبلیغاتی فراهم می کنند، بخشی از رسانه محسوب می شوند. به طور کلی فقط مواردی که در مقابل یک فرستنده تعداد زیادی گیرنده وجود داشته باشد، رسانه به شمار می آیند ( یعنی ارتباط یک به تعداد زیاد ) . [ ۵] همچنین پرینگل و استار نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانسته اند و مهارت های مدیر رسانه ای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه می کنند. [ ۶] این رویکرد محصول تخصصی شدن علم مدیریت است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا جمع بندی دیدگاه های مطرح شده در خصوص مدیریت رسانه می توان هشت دیدگاه کلی برای این رشته متصور شد.
برخی رسانه را یک سازمان مانند سازمان های دیگر می انگارند که مدیر آن وظیفه دارد برنامه ریزی، هدایت و کنترل و کارهایی مانند گزارش گیری را انجام دهد. رسانه شامل همه وسایل و ابزار تهیه، تولید و نشر اطلاعات چاپی، تصویری و صوتی است. این اطلاعات به روش های سنتی یا پیشرفته به سطح وسیعی از مخاطبان انتقال می یابد[ ۳] مدیریت رسانه یعنی به کارگیریی بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانه ای. [ ۴] بر این اساس، همه شرکت هایی که اطلاعات یا محتوای «سرگرمی محور» برای گیرندگان یا بازارهای تبلیغاتی فراهم می کنند، بخشی از رسانه محسوب می شوند. به طور کلی فقط مواردی که در مقابل یک فرستنده تعداد زیادی گیرنده وجود داشته باشد، رسانه به شمار می آیند ( یعنی ارتباط یک به تعداد زیاد ) . [ ۵] همچنین پرینگل و استار نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانسته اند و مهارت های مدیر رسانه ای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه می کنند. [ ۶] این رویکرد محصول تخصصی شدن علم مدیریت است.
wiki: مدیریت رسانه