کاربران مورد اطمینان در ویکی پدیا ممکن است در نتیجهٔ یک درخواست موفق برای مدیریت به عنوان مدیر ( انگلیسی: Administrator ) انتخاب شوند. [ ۱] : ۳۲۷ تا فوریه ۲۰۲۴، ویکی پدیای فارسی دارای ۳۵ مدیر بوده است. [ ۲] مدیران در مقایسه با ویرایشگران دیگر از اختیارات فنی بیشتری برخوردار هستند. در ویکی پدیا معمولاً مدیر شدن را همانند «دریافت کف شوی» تفسیر می کنند. [ ۲] این اصطلاح در جاهای دیگری نیز برای اشاره به مدیریت در ویکی پدیا به کار رفته است. [ ۳] در سال ۲۰۰۶، نیویورک تایمز گزارش داد که مدیران ویکی پدیا، که تعدادشان به حدود ۱٬۰۰۰ نفر می رسد، «از نظر جغرافیایی متنوع» هستند. [ ۴] در ژوئیهٔ ۲۰۱۲، گزارش هایی به طور گسترده منتشر شدند که ویکی پدیا در حال «تمام کردن مدیر» است، چرا که در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، معمولاً بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در هر ماه مدیر می شدند، اما در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۲ تنها نه نفر در مجموع دسترسی مدیریت را دریافت کرده بودند. [ ۵] [ ۶] با این حال، جیمی ویلز، یکی از بنیان گذاران ویکی پدیا، این که این موضوع یک بحران تلقی می شود یا این که ویکی پدیا با کمبود مدیر روبرو است را تکذیب کرده و گفته است که «تعداد مدیران برای حدود دو سال ثابت بوده است، واقعاً هیچ اتفاقی در حال رخ دادن نیست. »[ ۷] ویلز پیش از این ( در پیامی که در ۱۱ فوریهٔ ۲۰۰۳ به میلینگ لیست ویکی پدیایی انگلیسی ارسال شد ) اظهار کرده است که مدیر بودن «موضوع بزرگی نیست»، و «این که توانایی های اعطا شده به مدیران به همگان داده نمی شود، صرفاً یک موضوع فنی است». [ ۸]
جان بروتون در کتاب ویکی پدیا – راهنمای گمشده اشاره کرده است که با وجود این که بسیاری از مردم تصور می کنند مدیران در ویکی پدیا درواقع قاضی هستند، این وظیفه چنین کاربردی ندارد. [ ۹] او گفته است که در عوض، مدیران معمولاً «صفحه ها را حذف می کنند» و «صفحه های درگیر در جنگ ویرایشی را محافظت می کنند». [ ۹]
در حالی که نخستین مدیران ویکی پدیا در اکتبر ۲۰۰۱ توسط جیمی ویلز منصوب شدند، [ ۱۰] امروزه اختیارات مدیریتی در ویکی پدیا به واسطهٔ فرایندی که از آن با نام درخواست مدیر شدن ( دمش یا RfA ) یاد می شود، به کاربران اعطا می شوند. [ ۱] هر ویرایشگر ثبت نام کرده ای می تواند خود را نامزد کرده یا از ویرایشگر دیگری درخواست کند تا این کار را برای او انجام دهد. اندرو لی، دانشمند و استاد دانشگاه که خود یکی از مدیران ویکی پدیای انگلیسی است، گفته است که این فرایند «همانند قرار دادن یک نفر در دادگاه عالی است». وی همچنین گفته است که این فرایند «در این مرحله تقریباً تشریفاتی برای سرزنش کردن است» که با عملکرد این فرایند در زمان های گذشتهٔ تاریخ ویکی پدیا، که تنها کاری که یک شخص باید برای مدیر شدن انجام می داد، «اثبات احمق نبودن» بود، در تضاد است. [ ۵] نامزدی برای این نقش معمولاً پس از «فعالیت گسترده در ویکی» مطرح می شود. [ ۱] در حالی که هر ویرایشگری می تواند در یک دمش رأی بدهد، نتیجهٔ نظرخواهی بر پایهٔ اکثریت آرا مشخص نمی شود؛ بلکه لازم است تا اجماعی بر این که نامزد می تواند مدیر خوبی باشد حاصل شود. تصمیم بر این که اجماع حاصل شده است یا خیر، تنها می تواند توسط یک دیوان سالار اتخاذ شود. دیوان سالاران خود ویرایشگرانی در ویکی پدیا هستند که همانند مدیران توسط اجتماع کاربران و به واسطهٔ یک فرایند «درخواست» به این سمت رسیده اند؛ اگرچه این فرایند برای آن ها نسبت به مدیران سختگیرانه تر است. [ ۱۱] بسیکی استویلیا و همکاران او اشاره کرده اند که «تا پیش از میانه های سال ۲۰۰۵، دمش ها معمولاً توجه زیادی را به خود جلب نمی کردند. اما از آن پس، این روند که دمش ها میزبان تعداد زیادی از گروه هایی که همگی از یکدیگر پشتیبانی می کنند باشند، به روندی کاملاً معمول تبدیل شد». [ ۱۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفجان بروتون در کتاب ویکی پدیا – راهنمای گمشده اشاره کرده است که با وجود این که بسیاری از مردم تصور می کنند مدیران در ویکی پدیا درواقع قاضی هستند، این وظیفه چنین کاربردی ندارد. [ ۹] او گفته است که در عوض، مدیران معمولاً «صفحه ها را حذف می کنند» و «صفحه های درگیر در جنگ ویرایشی را محافظت می کنند». [ ۹]
در حالی که نخستین مدیران ویکی پدیا در اکتبر ۲۰۰۱ توسط جیمی ویلز منصوب شدند، [ ۱۰] امروزه اختیارات مدیریتی در ویکی پدیا به واسطهٔ فرایندی که از آن با نام درخواست مدیر شدن ( دمش یا RfA ) یاد می شود، به کاربران اعطا می شوند. [ ۱] هر ویرایشگر ثبت نام کرده ای می تواند خود را نامزد کرده یا از ویرایشگر دیگری درخواست کند تا این کار را برای او انجام دهد. اندرو لی، دانشمند و استاد دانشگاه که خود یکی از مدیران ویکی پدیای انگلیسی است، گفته است که این فرایند «همانند قرار دادن یک نفر در دادگاه عالی است». وی همچنین گفته است که این فرایند «در این مرحله تقریباً تشریفاتی برای سرزنش کردن است» که با عملکرد این فرایند در زمان های گذشتهٔ تاریخ ویکی پدیا، که تنها کاری که یک شخص باید برای مدیر شدن انجام می داد، «اثبات احمق نبودن» بود، در تضاد است. [ ۵] نامزدی برای این نقش معمولاً پس از «فعالیت گسترده در ویکی» مطرح می شود. [ ۱] در حالی که هر ویرایشگری می تواند در یک دمش رأی بدهد، نتیجهٔ نظرخواهی بر پایهٔ اکثریت آرا مشخص نمی شود؛ بلکه لازم است تا اجماعی بر این که نامزد می تواند مدیر خوبی باشد حاصل شود. تصمیم بر این که اجماع حاصل شده است یا خیر، تنها می تواند توسط یک دیوان سالار اتخاذ شود. دیوان سالاران خود ویرایشگرانی در ویکی پدیا هستند که همانند مدیران توسط اجتماع کاربران و به واسطهٔ یک فرایند «درخواست» به این سمت رسیده اند؛ اگرچه این فرایند برای آن ها نسبت به مدیران سختگیرانه تر است. [ ۱۱] بسیکی استویلیا و همکاران او اشاره کرده اند که «تا پیش از میانه های سال ۲۰۰۵، دمش ها معمولاً توجه زیادی را به خود جلب نمی کردند. اما از آن پس، این روند که دمش ها میزبان تعداد زیادی از گروه هایی که همگی از یکدیگر پشتیبانی می کنند باشند، به روندی کاملاً معمول تبدیل شد». [ ۱۲]
wiki: مدیران ویکی پدیا