تعریف مدل کسب و کار، غالباً با دشواری همراه است زیرا در زمینه های متفاوت کسب وکار، معانی متفاوتی از آن برداشت می شود. این نقیصه در تعریف مدل های نوین کسب و کار الکترونیک بیش از سایر حوزه ها احساس می شود. در این باره تحقیقات و فعالیت های آکادمیک و قابل اتکاء اندکی انجام شده است.
تعاریف متعددی از مدلهای کسب و کار شده است. در زیر برخی از مهم ترین تعاریف ارائه شده آمده است. برخی از تعاریف، بیان کننده اهدافی هستند که یک مدل کسب و کار دنبال می کند. برخی دیگر بر اجزای اصلی مدلهای کسب و کار و شاید به نوعی بر ارتباطات درونی این اجزاء، متمرکز شده اند. جدول روبرو برخی از پراستفاده ترین تعاریف مدلهای کسب و کار را نشان می دهد.
واژه مدل کسب و کار الکترونیک در سال های 2000 و 2001 رایج شد. درصورتیکه مدل کسب و کار الکترونیک با دقت تعیین شود، می تواند به بنگاه ها کمک کند تا استراتژیهای کسب و کار الکترونیک خود را پیاده سازند. به علاوه به آن ها اجازه می دهد تا کسب و کارشان را بشناسند، ارزیابی کنند، تغییر دهند و حتی شبیه سازی کنند. برخی از مهم ترین مزایای مدل کسب و کار الکترونیک عبارتند از:
• فرایند مدلسازی سیستم های اجتماعی یا یک هستی شناسی مانند یک مدل کسب و کار الکترونیک به شناخت عوامل مرتبط در یک حوزه معین و و درک ارتباطات بین آن ها کمک می کند.
• استفاده از مدلهای کسب و کار الکترونیک فرموله شده، به مدیران کمک می کند تا بتوانند درکشان را از یک کسب و کار الکترونیک به راحتی با دیگر ذینفعان به اشتراک گذارند.
• ترسیم و استفاده از مدلهای کسب و کار الکترونیک به عنوان یک پایه برای تسهیل مباحث تغییر و تحول عمل می کند. طراحان مدل کسب و کار به آسانی می توانند اجزاء یک مدل کسب و کار الکترونیک را تغییر دهند.
• یک مدل کسب و کار الکترونیک فرموله شده، می تواند مانند نگرش "ارزیابی متوازن" به تعیین شاخصهایی برای ارزیابی کمک کند.
• مدلهای کسب و کار الکترونیک به مدیران کمک می کنند کسب و کار الکترونیک را شبیه سازی کنند و به این ترتیب آموخته های خود را از آن افزایش دهند. این در واقع روشی برای ریسک کردن بدون به خطر انداختن سازمان است.
همانطور که پتروویک، کیتل و تکستن شرح می دهند: مدل کسب وکار توصیف یک سیستم اجتماعی پیچیده با تمام بازیگران، روابط و فرایندهایش نیست. بلکه توصیفی از منطق یک سیستم تجاری برای خلق ارزشی معین، است. از اینرو مدل کسب و کار از استراتژی سازمان نشأت گرفته و به عنوان الگویی برای طراحی فرایندهای تجاری استفاده می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتعاریف متعددی از مدلهای کسب و کار شده است. در زیر برخی از مهم ترین تعاریف ارائه شده آمده است. برخی از تعاریف، بیان کننده اهدافی هستند که یک مدل کسب و کار دنبال می کند. برخی دیگر بر اجزای اصلی مدلهای کسب و کار و شاید به نوعی بر ارتباطات درونی این اجزاء، متمرکز شده اند. جدول روبرو برخی از پراستفاده ترین تعاریف مدلهای کسب و کار را نشان می دهد.
واژه مدل کسب و کار الکترونیک در سال های 2000 و 2001 رایج شد. درصورتیکه مدل کسب و کار الکترونیک با دقت تعیین شود، می تواند به بنگاه ها کمک کند تا استراتژیهای کسب و کار الکترونیک خود را پیاده سازند. به علاوه به آن ها اجازه می دهد تا کسب و کارشان را بشناسند، ارزیابی کنند، تغییر دهند و حتی شبیه سازی کنند. برخی از مهم ترین مزایای مدل کسب و کار الکترونیک عبارتند از:
• فرایند مدلسازی سیستم های اجتماعی یا یک هستی شناسی مانند یک مدل کسب و کار الکترونیک به شناخت عوامل مرتبط در یک حوزه معین و و درک ارتباطات بین آن ها کمک می کند.
• استفاده از مدلهای کسب و کار الکترونیک فرموله شده، به مدیران کمک می کند تا بتوانند درکشان را از یک کسب و کار الکترونیک به راحتی با دیگر ذینفعان به اشتراک گذارند.
• ترسیم و استفاده از مدلهای کسب و کار الکترونیک به عنوان یک پایه برای تسهیل مباحث تغییر و تحول عمل می کند. طراحان مدل کسب و کار به آسانی می توانند اجزاء یک مدل کسب و کار الکترونیک را تغییر دهند.
• یک مدل کسب و کار الکترونیک فرموله شده، می تواند مانند نگرش "ارزیابی متوازن" به تعیین شاخصهایی برای ارزیابی کمک کند.
• مدلهای کسب و کار الکترونیک به مدیران کمک می کنند کسب و کار الکترونیک را شبیه سازی کنند و به این ترتیب آموخته های خود را از آن افزایش دهند. این در واقع روشی برای ریسک کردن بدون به خطر انداختن سازمان است.
همانطور که پتروویک، کیتل و تکستن شرح می دهند: مدل کسب وکار توصیف یک سیستم اجتماعی پیچیده با تمام بازیگران، روابط و فرایندهایش نیست. بلکه توصیفی از منطق یک سیستم تجاری برای خلق ارزشی معین، است. از اینرو مدل کسب و کار از استراتژی سازمان نشأت گرفته و به عنوان الگویی برای طراحی فرایندهای تجاری استفاده می شود.
wiki: مدل کسب و کار الکترونیکی