مدل مرجع سرویس دهکده جهانی

دانشنامه عمومی

مدل مرجع سرویس دهکده جهانی یکی از مدل های تجارت الکترونیک است که در سال ۱۳۸۸ ( ۲۰۰۹ میلادی ) توسط هاشمی پیشنهاد شده است.
استفاده از اینترنت به عنوان مهم ترین بستر ارتباطی در تجارت الکترونیک همزمان با رشد روزافزون شبکه جهانی باعث پیدایش مدل های گوناگونی در این تجارت گردیده است. این مدل ها حاصل تعامل سه گروه اصلی از افراد یک جامعه، از دیدگاه اقتصادی، هستند که عبارتند از دولت یا سازمان های وابسته، سازمان های تجاری و اقتصادی، تولیدکنندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات و در نهایت مردم عادی که خریداران نهایی کالا یا خدمات هستند. [ ۱] مدل های مختلف تجارت الکترونیک از تعامل دوبه دوی این سه گروه اصلی حاصل می شوند. با توجه به تعریف سرویس، [ ۲] نیاز به یک بستر و معماری انتزاعی و مرجع برای تحقق همهٔ این موارد داریم. این معماری مرجع مبتنی بر مدل های سرویس قبلی و معماری سرویس گرا است. معماری سرویس گرا مجموعه ای از سرویس ها با اتصالات آزادانه و قابل تغییر است به گونه ای که یک سرویس به عنوان تابعی جامع، در مقابل حالت و وضعیت دیگر سرویس ها ایمن باشد. [ ۳] با توجه به توضیحات فوق، ارائه ساختار فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی و تحقق آن ها به صورت سرویس های دهکدهٔ جهانی به یک معماری انتزاعی در قالب مدل مرجع نیاز دارد. سه لایهٔ زیرساخت سرویس های دهکدهٔ جهانی، تدارک سرویس های دهکدهٔ جهانی و مصرف سرویس های دهکدهٔ جهانی اجزاء اصلی GVSRM را تشکیل می دهند[ ۴] .
سه لایهٔ معماری GVSRM متشکل از زیرساخت برای سرویس، تدارک سرویس و استفاده از سرویس دهکدهٔ جهانی می توانند از طریق یک پروژهٔ BPR تحقق یابند. [ ۵] ارتباط هر لایه از این مدل مرجع با سرویس دهکدهٔ جهانی به صورت زیر قابل تعریف است:
• لایه زیرساخت برای سرویس: نیاز به شبکه هایی با ارتباط محکم و قوی برای جهانی سازی سرویس های نرم افزاری دارد. در واقع زیرساخت وب به صورت شبکه ای از گره های مستقل به عنوان زیرساخت لازم برای سرویس دهکدهٔ جهانی عمل می کند؛ و از نظر توزیع جغرافیایی می تواند به شکل ملی، بین المللی و بین سازمانی یا منطقه ای باشد.
• لایه تدارک سرویس: به منظور آماده سازی سرویس دهکدهٔ جهانی نیاز به نرم افزارهایی از نوع X2Y داریم که حالت فعلی را به یک حالت بهتر نگاشت کنند. این بخش مرتبط با ذی نفعان و حیطه کسب و کار است.
• لایه استفاده از سرویس: از آنجایی که مدل مرجع دهکدهٔ جهانی یک مدل مشتری محور است، اینترنت می تواند به عنوان وسیله تحقق یک سرویس عمل کند. وب باعث کاهش هزینه ها می شود و فواصل جغرافیایی را از بین می برد ( مفهوم دهکده جهانی ) . باید توجه داشت که نقش سیاست و تصمیم کشورها در اینجا بسیار تأثیرگذار است و نقطه شروع کار را دستخوش تغییر می کند. [ ۶]
عکس مدل مرجع سرویس دهکده جهانی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس