مدل بنگاه به بنگاه

دانشنامه عمومی

مدل تجارت بنگاه به بنگاه ( به انگلیسی: Business - to - business ( B2B ) ) اشاره به بنگاهی ( کسب و کاری ) می کند که طرف معامله آن یک بنگاه ( کسب و کار دیگر ) است. معمولاً به صورت زیر اتفاق می افتد:
• یک کسب و کار برای فرایند تولید خود نیاز به خرید منابع دارد مانند: یک کارخانه تولید غذا که نمک خود را می خرد.
• یک کسب و کار به دلایل عملیاتی ( مثلاً یک تولیدکننده مواد غذایی برای حسابرسی امور مالی خود ) نیاز به استفاده از خدمات کسب و کار دیگری دارد.
• یک کسب و کار که کارش ارائه کالاها و خدمات تولید شده توسط دیگر کسب و کارهاست ( مانند یک خرده فروش که محصول نهایی را از تولیدکننده مواد غذایی خریداری می کند ) .
مدل تجاری بنگاه به بنگاه اغلب در برابر مدل ( B2C ) ( بنگاه به مصرف کننده ) قرار دارد. در تجارت بنگاه به بنگاه اغلب دو طرف داد و ستد از قدرت مذاکره قابل مقایسه ای با هم برخوردارند و اگر هم نباشند، هر یک از طرفین معمولاً دارای پرسنل حرفه ای و مشاور حقوقی در مذاکره در بیان و پیگیری شرایط خود می شود، در حالی که در B2C این روابط تا اندازه بسیار بیشتری با معیارهای اقتصادی توأم با عدم تقارن اطلاعاتی شکل می گیرد.
به طور کلی حجم معاملات بنگاه به بنگاه بیشتر از حجم معاملات b2c است. دلیل اصلی این است که به طور معمول در یک زنجیره تأمین تراکنش های بنگاه به بنگاه خیلی بیشتر مواد خام یا اجزای تشکیل دهنده محصول مورد معامله قرار می گیرد، ولی یک تراکنش b2c فقط برای فروش محصول نهایی انجام می شود. برای مثال: یک کارخانه تولید اتومبیل خیلی معامله بنگاه به بنگاه ایجاد می کند مثلاً خرید تایرها و شیشه های جلوی اتومبیل و انواع شلنگ های لاستیکی برای خودرو ولی فقط محصول نهایی تولید شده برای فروش به مشتری یک معامله b2c انجام می شود.
بازار تجارت بنگاه به بنگاه را می توانیم با توجه به تعداد خریداران و فروشندگانی که در بازار فعالیت می کنند به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی کنیم که هر کدام می توانند به عنوان یک راهکار بازاریابی برای بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته بشوند:
• ۱ - تجارت بنگاه به بنگاه بر مبنای فروشندگان ( ( Seller oriented: تعداد بسیار زیادی فروشنده با تعداد محدودی خریدار در ارتباط هستند.
• ۲ - تجارت بنگاه به بنگاه بر مبنای خریداران ( Buyer Oriented ) : تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد محدودی فروشنده در ارتباط هستند.
• ۳ - تجارت بنگاه به بنگاه بر مبنای خریداران و فروشندگان ( Intermediary - oriented ) : تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد بسیار زیادی فروشنده در ارتباط هستند.
عکس مدل بنگاه به بنگاه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس