مدرن دانمارکی ( به انگلیسی: Danish Modern ) سبکی از مبلمان و لوازم خانۀ مینیمالیستی از دانمارک است که با جنبش طراحی دانمارکی مرتبط است. در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی، کاره کلینت اصول مدرنیسم باوهاوس را در طراحی مبلمان پذیرفت و خطوط تمیز و خالصی را بر اساس درک صنایع دستی مبلمان کلاسیک همراه با تحقیقات دقیق در مورد مواد، نسبت ها و الزامات بدن انسان ایجاد کرد.
طراحانی مانند آرنه یاکوبسن و هنس وگنر به ایجاد یک صنعت مبلمان پر رونق از دههٔ ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ میلادی کمک کردند. فین یول با اتخاذ تکنیک های تولید - انبوه و تمرکز بر فرم به جای عملکرد، به موفقیت این سبک کمک کرد. علاوه بر این، ظروف خانۀ دانمارکی مینیمالیستی مانند کارد و چنگال و سینی های چوب ساج و فولاد ضدزنگ و ظروف غذاخوری مانند آنهایی که در دانمارک برای طرح های بین المللی دانمارکی در سال های اولیۀ آن تولید می شدند، زیبایی مدرن دانمارکی را فراتر از مبلمان گسترش دادند. [ نیازمند منبع]
بین دو جنگ جهانی، کاره کلینت تأثیر زیادی بر ساخت مبلمان دانمارکی گذاشت. او که به عنوان رئیس بخش مبلمان در دانشکدۀ معماری آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک منصوب شد، دانشجویان خود را تشویق کرد تا رویکردی تحلیلی داشته باشند و طراحی را با نیازهای امروزی تطبیق دهند. او با اتخاذ روند کارکردگرایانه کنار گذاشتن تزئینات به نفع فرم، گرما و زیبایی نهفته در کابینت سازی سنتی دانمارکی و همچنین صنایع دستی و مواد باکیفیت را حفظ کرد. [ ۱]
توسعۀ مبلمان مدرن دانمارکی مدیون همکاری معماران و کابینت سازان است. کابینت ساز ای. جی. ایورسن که با موفقیت مبلمانی از طرح های معمار، کای گوتلوب را در نمایشگاه بین المللی هنرهای صنعتی و تزئینی مدرن در سال ۱۹۲۵ میلادی در پاریس به نمایش گذاشته بود، در تقویت همکاری های بیشتر نقش اساسی داشت. در سال ۱۹۲۷ میلادی، با هدف تشویق نوآوری و برانگیختن علاقۀ عمومی، اصناف کابینت سازان دانمارک یک نمایشگاه مبلمان در کپنهاگ ترتیب داد که قرار بود تا سال ۱۹۶۷ میلادی هر ساله برگزار شود. این نمایشگاه همکاری بین کابینت سازان و طراحان را تقویت کرد و تعدادی از مشارکت های پایدار را ایجاد کرد؛ از جمله میان رودلف راسموسن و کاره کلینت، ای. جی. ایورسن و اوله وانشر، و ارهارد راسموسن و بورگه موگنسن. از سال ۱۹۳۳ میلادی، همکاری در نتیجۀ رقابت سالانه برای انواع جدید مبلمان، که هر سال قبل از نمایشگاه ترتیب داده می شد، تقویت شد. [ ۲] [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطراحانی مانند آرنه یاکوبسن و هنس وگنر به ایجاد یک صنعت مبلمان پر رونق از دههٔ ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ میلادی کمک کردند. فین یول با اتخاذ تکنیک های تولید - انبوه و تمرکز بر فرم به جای عملکرد، به موفقیت این سبک کمک کرد. علاوه بر این، ظروف خانۀ دانمارکی مینیمالیستی مانند کارد و چنگال و سینی های چوب ساج و فولاد ضدزنگ و ظروف غذاخوری مانند آنهایی که در دانمارک برای طرح های بین المللی دانمارکی در سال های اولیۀ آن تولید می شدند، زیبایی مدرن دانمارکی را فراتر از مبلمان گسترش دادند. [ نیازمند منبع]
بین دو جنگ جهانی، کاره کلینت تأثیر زیادی بر ساخت مبلمان دانمارکی گذاشت. او که به عنوان رئیس بخش مبلمان در دانشکدۀ معماری آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک منصوب شد، دانشجویان خود را تشویق کرد تا رویکردی تحلیلی داشته باشند و طراحی را با نیازهای امروزی تطبیق دهند. او با اتخاذ روند کارکردگرایانه کنار گذاشتن تزئینات به نفع فرم، گرما و زیبایی نهفته در کابینت سازی سنتی دانمارکی و همچنین صنایع دستی و مواد باکیفیت را حفظ کرد. [ ۱]
توسعۀ مبلمان مدرن دانمارکی مدیون همکاری معماران و کابینت سازان است. کابینت ساز ای. جی. ایورسن که با موفقیت مبلمانی از طرح های معمار، کای گوتلوب را در نمایشگاه بین المللی هنرهای صنعتی و تزئینی مدرن در سال ۱۹۲۵ میلادی در پاریس به نمایش گذاشته بود، در تقویت همکاری های بیشتر نقش اساسی داشت. در سال ۱۹۲۷ میلادی، با هدف تشویق نوآوری و برانگیختن علاقۀ عمومی، اصناف کابینت سازان دانمارک یک نمایشگاه مبلمان در کپنهاگ ترتیب داد که قرار بود تا سال ۱۹۶۷ میلادی هر ساله برگزار شود. این نمایشگاه همکاری بین کابینت سازان و طراحان را تقویت کرد و تعدادی از مشارکت های پایدار را ایجاد کرد؛ از جمله میان رودلف راسموسن و کاره کلینت، ای. جی. ایورسن و اوله وانشر، و ارهارد راسموسن و بورگه موگنسن. از سال ۱۹۳۳ میلادی، همکاری در نتیجۀ رقابت سالانه برای انواع جدید مبلمان، که هر سال قبل از نمایشگاه ترتیب داده می شد، تقویت شد. [ ۲] [ ۳]
wiki: مدرن دانمارکی