[ویکی فقه] مدخل إلی التفسیر و علوم القرآن (کتاب). «مدخل الی التفسیر و علوم القرآن» کتابی است به زبان عربی، نوشته دکتر عبد الجواد خلف که به موضوع تفسیر و علوم قرآنی می پردازد.
نویسنده در این کتاب از وحی الهی که در قرآن کریم متجلی است به عنوان ریشه های تمدن اسلامی یاد می کند، تمدنی که با تکیه و اعتماد بر منبع عظیم قرآن، نظم و نسق خاصی یافته و روشی از زندگانی به سایر امت ها در همه زمان ها و مکان ها ارائه کرده است. مراد نویسنده از وحی الهی در مفهوم تمدن اسلامی اعم از قرآن، که از آن به وحی جلی، و سنت، که از آن به وحی خفی تعبیر می کند می باشد. نگارنده معتقد است که تمدن هرقومی از دیانت ایشان مایه می گیرد و حتی تمدن امت هایی که فاقد دین هستند از دین ایشان سرچشمه می گیرد و دین آنها همانا عبارتست از اینکه: «هیچ دینی ندارند». و این ازآن روست که «دین» امری غریزی در وجود انسان است که بشر نمی تواند نسبت بدان بی اعتنا باشد. نویسنده از آنجا که سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم را بیان و تفسیر قرآن کریم می داند، به اهمیت علم تفسیر در بیان مراد خداوند متعال چه در عقاید و چه در احکام و چه در اخلاقیات اشاره کرده و علومی را که در خدمت تفسیر قرآن درمی آیند برمی شمرد. ازاین رو نگارنده مطالب کتاب را در دو بخش اساسی خلاصه می کند: در بخش اول به موضوعاتی می پردازد که در بحث و بررسی ریشه های تمدن اسلامی مهم به شمار می رود. و در بخش دوم برخی از موضوعات مرتبط با علم تفسیر قرآن و نیز علوم قرآنی را یادآور می شود.
نویسنده در این کتاب از وحی الهی که در قرآن کریم متجلی است به عنوان ریشه های تمدن اسلامی یاد می کند، تمدنی که با تکیه و اعتماد بر منبع عظیم قرآن، نظم و نسق خاصی یافته و روشی از زندگانی به سایر امت ها در همه زمان ها و مکان ها ارائه کرده است. مراد نویسنده از وحی الهی در مفهوم تمدن اسلامی اعم از قرآن، که از آن به وحی جلی، و سنت، که از آن به وحی خفی تعبیر می کند می باشد. نگارنده معتقد است که تمدن هرقومی از دیانت ایشان مایه می گیرد و حتی تمدن امت هایی که فاقد دین هستند از دین ایشان سرچشمه می گیرد و دین آنها همانا عبارتست از اینکه: «هیچ دینی ندارند». و این ازآن روست که «دین» امری غریزی در وجود انسان است که بشر نمی تواند نسبت بدان بی اعتنا باشد. نویسنده از آنجا که سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم را بیان و تفسیر قرآن کریم می داند، به اهمیت علم تفسیر در بیان مراد خداوند متعال چه در عقاید و چه در احکام و چه در اخلاقیات اشاره کرده و علومی را که در خدمت تفسیر قرآن درمی آیند برمی شمرد. ازاین رو نگارنده مطالب کتاب را در دو بخش اساسی خلاصه می کند: در بخش اول به موضوعاتی می پردازد که در بحث و بررسی ریشه های تمدن اسلامی مهم به شمار می رود. و در بخش دوم برخی از موضوعات مرتبط با علم تفسیر قرآن و نیز علوم قرآنی را یادآور می شود.
[ویکی نور] مدخل الی التفسیر و علوم القرآن. مدخل إلی التفسیر و علوم القرآن کتابی است به زبان عربی، نوشته دکتر عبدالجواد خلف که به موضوع تفسیر و علوم قرآنی می پردازد.نویسنده در این کتاب از وحی الهی که در قرآن کریم متجلّی است به عنوان ریشه های تمدّن اسلامی یاد می کند، تمدّنی که با تکیه و اعتماد بر منبع عظیم قرآن، نظم و نسق خاصی یافته و روشی از زندگانی به سایر أمّت ها در همۀ زمان ها و مکان ها ارائه کرده است.مراد نویسنده از وحی الهی در مفهوم تمدّن اسلامی اعم از قرآن، که از آن به وحی جلی، و سنت، که از آن به وحی خفی تعبیر می کند
می باشد.نگارنده معتقد است که تمدّن هرقومی از دیانت ایشان مایه می گیرد و حتّی تمدّن امت هایی که فاقد دین هستند از دین ایشان سرچشمه می گیرد و دین آنها همانا عبارتست از اینکه:
«هیچ دینی ندارند».و این ازآن روست که «دین» امری غریزی در وجود انسان است که بشر نمی تواند نسبت بدان بی اعتنا باشد.
نویسنده از آنجا که سنّت نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه وآله و سلّم را بیان و تفسیر قرآن کریم می داند، به اهمیّت علم تفسیر در بیان مراد خداوند متعال چه در عقاید و چه در احکام و چه در اخلاقیات اشاره کرده و علومی را که در خدمت تفسیر قرآن درمی آیند برمی شمرد.
ازاین رو نگارنده مطالب کتاب را در دو بخش اساسی خلاصه می کند:
در بخش اول به موضوعاتی می پردازد که در بحث و بررسی ریشه های تمدّن اسلامی مهمّ به شمار می رود. و در بخش دوم برخی از موضوعات مرتبط با علم تفسیر قرآن و نیز علوم قرآنی را یادآور می شود.
«هیچ دینی ندارند».و این ازآن روست که «دین» امری غریزی در وجود انسان است که بشر نمی تواند نسبت بدان بی اعتنا باشد.
نویسنده از آنجا که سنّت نبی مکرم اسلام صلی اللّه علیه وآله و سلّم را بیان و تفسیر قرآن کریم می داند، به اهمیّت علم تفسیر در بیان مراد خداوند متعال چه در عقاید و چه در احکام و چه در اخلاقیات اشاره کرده و علومی را که در خدمت تفسیر قرآن درمی آیند برمی شمرد.
ازاین رو نگارنده مطالب کتاب را در دو بخش اساسی خلاصه می کند:
در بخش اول به موضوعاتی می پردازد که در بحث و بررسی ریشه های تمدّن اسلامی مهمّ به شمار می رود. و در بخش دوم برخی از موضوعات مرتبط با علم تفسیر قرآن و نیز علوم قرآنی را یادآور می شود.
wikinoor: مدخل_إلی_التفسیر_و_علوم_القرآن
[ویکی فقه] مدخل الی التفسیر و علوم القرآن (کتاب). «مدخل الی التفسیر و علوم القرآن» کتابی است به زبان عربی، نوشته دکتر عبد الجواد خلف که به موضوع تفسیر و علوم قرآنی می پردازد.
نویسنده در این کتاب از وحی الهی که در قرآن کریم متجلی است به عنوان ریشه های تمدن اسلامی یاد می کند، تمدنی که با تکیه و اعتماد بر منبع عظیم قرآن، نظم و نسق خاصی یافته و روشی از زندگانی به سایر امت ها در همه زمان ها و مکان ها ارائه کرده است. مراد نویسنده از وحی الهی در مفهوم تمدن اسلامی اعم از قرآن، که از آن به وحی جلی، و سنت، که از آن به وحی خفی تعبیر می کند می باشد. نگارنده معتقد است که تمدن هرقومی از دیانت ایشان مایه می گیرد و حتی تمدن امت هایی که فاقد دین هستند از دین ایشان سرچشمه می گیرد و دین آنها همانا عبارتست از اینکه: «هیچ دینی ندارند». و این ازآن روست که «دین» امری غریزی در وجود انسان است که بشر نمی تواند نسبت بدان بی اعتنا باشد. نویسنده از آنجا که سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم را بیان و تفسیر قرآن کریم می داند، به اهمیت علم تفسیر در بیان مراد خداوند متعال چه در عقاید و چه در احکام و چه در اخلاقیات اشاره کرده و علومی را که در خدمت تفسیر قرآن درمی آیند برمی شمرد. ازاین رو نگارنده مطالب کتاب را در دو بخش اساسی خلاصه می کند: در بخش اول به موضوعاتی می پردازد که در بحث و بررسی ریشه های تمدن اسلامی مهم به شمار می رود. و در بخش دوم برخی از موضوعات مرتبط با علم تفسیر قرآن و نیز علوم قرآنی را یادآور می شود.
ساختار کتاب
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه از نویسنده و دو بخش اساسی ذیل و یک خاتمه و و مآخذ و نیز فهرست موضوعات می باشد:
← القسم الاول
نویسنده در این کتاب از وحی الهی که در قرآن کریم متجلی است به عنوان ریشه های تمدن اسلامی یاد می کند، تمدنی که با تکیه و اعتماد بر منبع عظیم قرآن، نظم و نسق خاصی یافته و روشی از زندگانی به سایر امت ها در همه زمان ها و مکان ها ارائه کرده است. مراد نویسنده از وحی الهی در مفهوم تمدن اسلامی اعم از قرآن، که از آن به وحی جلی، و سنت، که از آن به وحی خفی تعبیر می کند می باشد. نگارنده معتقد است که تمدن هرقومی از دیانت ایشان مایه می گیرد و حتی تمدن امت هایی که فاقد دین هستند از دین ایشان سرچشمه می گیرد و دین آنها همانا عبارتست از اینکه: «هیچ دینی ندارند». و این ازآن روست که «دین» امری غریزی در وجود انسان است که بشر نمی تواند نسبت بدان بی اعتنا باشد. نویسنده از آنجا که سنت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم را بیان و تفسیر قرآن کریم می داند، به اهمیت علم تفسیر در بیان مراد خداوند متعال چه در عقاید و چه در احکام و چه در اخلاقیات اشاره کرده و علومی را که در خدمت تفسیر قرآن درمی آیند برمی شمرد. ازاین رو نگارنده مطالب کتاب را در دو بخش اساسی خلاصه می کند: در بخش اول به موضوعاتی می پردازد که در بحث و بررسی ریشه های تمدن اسلامی مهم به شمار می رود. و در بخش دوم برخی از موضوعات مرتبط با علم تفسیر قرآن و نیز علوم قرآنی را یادآور می شود.
ساختار کتاب
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه از نویسنده و دو بخش اساسی ذیل و یک خاتمه و و مآخذ و نیز فهرست موضوعات می باشد:
← القسم الاول
wikifeqh: مدخل_إلی_التفسیر_و_علوم_القرآن _(کتاب)