مخضود
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی مَّخْضُودٍ: بی خار(مخضود هر شاخهای است که تیغش بریده شده باشد ، و دیگر خار در آن نباشد)
ریشه کلمه:
خضد (۱ بار)
«مخضود» از مادّه «خضد» (بر وزن مجد) به معنای بریدن و گرفتن خار است.
خم کردن شاخه نرم اصحاب یمین چه اصحاب یمین در کنار درخت سدر مخصوصی اند که شاخهاش از کثرت میوه خم شده و درخت مخصوصی که میوه آن بالای هم دیگر است. در مجمع البیان میگوید: اصل خضد خم کردن چوب نرم است . در نهایه آورده: اصل خضد شکستن شیء نرم است به طوریکه از محل جدا نشود و گاهی بقه معنی قطع باشد در صحاح نیز: خم کردن گفته است در قاموس و اقرب یکی از معانی آن را: شکستن بدون جدا شدن از محل گفته است. علی هذا مراد از «مخضود» در آیه شریفه خم شده از کثرت میوه است. راغب آن را به معنی قطع گرفته و مخضود را مکسور الشوک (بی خار) معنی کرده است. در مجمع با آنکه اصل خضد را خم کردن گفته ولی مخضود را درختی که خارش قطع شده (بی خار) تفسیر نموده. کشافنیز آن را درختیکه خار ندارد معنی کرده. بیضاوی احتمال داده که مراد بی خار و یا خم شده از کثرت بار باشد. احتمال دوّم درکشاف از مجاهد مقل شده است و محمد عبده در نهج البلاغه خطبه 103 که در وصف دنیا فرموده «قَدْصارَ حَرامُها عِنْدَ اَقْوامٍ بِمَنْزِلَةِ السِّدْرِ الْمَخْضُودِ» نیز هر دو احتمال را داده است. این کلمه در کلام اللّه مجید فقط یک دفعه آمده است .
ریشه کلمه:
خضد (۱ بار)
«مخضود» از مادّه «خضد» (بر وزن مجد) به معنای بریدن و گرفتن خار است.
خم کردن شاخه نرم اصحاب یمین چه اصحاب یمین در کنار درخت سدر مخصوصی اند که شاخهاش از کثرت میوه خم شده و درخت مخصوصی که میوه آن بالای هم دیگر است. در مجمع البیان میگوید: اصل خضد خم کردن چوب نرم است . در نهایه آورده: اصل خضد شکستن شیء نرم است به طوریکه از محل جدا نشود و گاهی بقه معنی قطع باشد در صحاح نیز: خم کردن گفته است در قاموس و اقرب یکی از معانی آن را: شکستن بدون جدا شدن از محل گفته است. علی هذا مراد از «مخضود» در آیه شریفه خم شده از کثرت میوه است. راغب آن را به معنی قطع گرفته و مخضود را مکسور الشوک (بی خار) معنی کرده است. در مجمع با آنکه اصل خضد را خم کردن گفته ولی مخضود را درختی که خارش قطع شده (بی خار) تفسیر نموده. کشافنیز آن را درختیکه خار ندارد معنی کرده. بیضاوی احتمال داده که مراد بی خار و یا خم شده از کثرت بار باشد. احتمال دوّم درکشاف از مجاهد مقل شده است و محمد عبده در نهج البلاغه خطبه 103 که در وصف دنیا فرموده «قَدْصارَ حَرامُها عِنْدَ اَقْوامٍ بِمَنْزِلَةِ السِّدْرِ الْمَخْضُودِ» نیز هر دو احتمال را داده است. این کلمه در کلام اللّه مجید فقط یک دفعه آمده است .
wikialkb: مَخْضُود
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید