محمّدقاسم مُصَوِّر تبریزی (تبریز ح ۹۶۵ـ ح ۱۰۴۰ق)
شاه عباس در کنار ساقی، اثر محمدقاسم مصوّر تبریزی
نگارگر ایرانی. از نمایندگان مکتب اصفهان بود. در خلق آثارش از آثار رضا عباسی و محمدی هروی بسیار مایه می گرفت. در تبریز نقاشی آموخت؛ بعدها به اصفهان رفت. احتمالاً در دیوارنگاری های کاخ های عالی قاپو و چهل ستون دست داشته است. از آن جا که آثارش با شیوۀ رضا عباسی بسیار تشابه دارند، احتمالاً هم دوره و همکار او بوده است. محمد قاسم در ترسیم زنان و زیبارویان، شیوه ای خاصِ خود داشت، و زنان بلندقامت را با حالتی پرکرشمه و دل ربا ترسیم می کرد. در سایه پردازی نیز شیوه ای مخصوص داشت و از روشِ پرداز بهره می برد. برخی از نقاشی هایش عبارت اند از تصاویر مربوط به یک نسخه از شاهنامه (کتابخانۀ کاخ وینزر)، زنی جوان و زیبا با لباس سرخ (۱۰۰۴ق)، تصویر یک درویش (۹۸۹ق) و شاه عباس در کنار ساقی زیر درخت (۱۰۳۲).
شاه عباس در کنار ساقی، اثر محمدقاسم مصوّر تبریزی
نگارگر ایرانی. از نمایندگان مکتب اصفهان بود. در خلق آثارش از آثار رضا عباسی و محمدی هروی بسیار مایه می گرفت. در تبریز نقاشی آموخت؛ بعدها به اصفهان رفت. احتمالاً در دیوارنگاری های کاخ های عالی قاپو و چهل ستون دست داشته است. از آن جا که آثارش با شیوۀ رضا عباسی بسیار تشابه دارند، احتمالاً هم دوره و همکار او بوده است. محمد قاسم در ترسیم زنان و زیبارویان، شیوه ای خاصِ خود داشت، و زنان بلندقامت را با حالتی پرکرشمه و دل ربا ترسیم می کرد. در سایه پردازی نیز شیوه ای مخصوص داشت و از روشِ پرداز بهره می برد. برخی از نقاشی هایش عبارت اند از تصاویر مربوط به یک نسخه از شاهنامه (کتابخانۀ کاخ وینزر)، زنی جوان و زیبا با لباس سرخ (۱۰۰۴ق)، تصویر یک درویش (۹۸۹ق) و شاه عباس در کنار ساقی زیر درخت (۱۰۳۲).