[ویکی فقه] محمد و فراموشی (قرآن). خداوند در آیات قرآن پیامبر صلی الله علیه وآله را از هرگونه فراموشی مصون می داند.
فراموشی بعضى از قرآن از سوى پیامبر صلی الله علیه وآله در صورت تعلّق مشیّت خداوند:سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى .
اعلی/سوره۸۷، آیه۶.
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در تلقی، ابلاغ و نگهداری وحی مصون از خطا و نسیان است.
← ویژگی استماع پیامبر
بنابراین آنچه از تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر مفسران، در مورد نسیان یا عدم نسیان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به دست می آید، این است که: به دلیل عقلی و نقلی، پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) دارای عصمت است، و در تلقی از وحی و ابلاغ وحی و در نگهداری و حفظ آن معصوم و مصون است و خطا و نسیان در مورد معصوم تصور ندارد؛ چون خداوند در سوره طه می فرماید: «گفت: علم آن، در کتابی نزد پروردگار من است. پروردگار من نه خطا می کند و نه فراموش می نماید».
طه/سوره۲۰، آیه۵۲.
...
فراموشی بعضى از قرآن از سوى پیامبر صلی الله علیه وآله در صورت تعلّق مشیّت خداوند:سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یَخْفى .
اعلی/سوره۸۷، آیه۶.
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در تلقی، ابلاغ و نگهداری وحی مصون از خطا و نسیان است.
← ویژگی استماع پیامبر
بنابراین آنچه از تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر مفسران، در مورد نسیان یا عدم نسیان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به دست می آید، این است که: به دلیل عقلی و نقلی، پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) دارای عصمت است، و در تلقی از وحی و ابلاغ وحی و در نگهداری و حفظ آن معصوم و مصون است و خطا و نسیان در مورد معصوم تصور ندارد؛ چون خداوند در سوره طه می فرماید: «گفت: علم آن، در کتابی نزد پروردگار من است. پروردگار من نه خطا می کند و نه فراموش می نماید».
طه/سوره۲۰، آیه۵۲.
...
wikifeqh: محمد_و_فراموشی_(قرآن)