محمد ناصرالدین البانی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از علمای معاصر وهابیت که در علوم حدیث در بین وهابیان دارای شهرت بسزایی است، شیخ محمد ناصرالدین البانی می باشد که مورد احترام خاص آن ها می باشد و رهبران وهابی از او به عنوان عالم، محدث، فقیه و امام یاد می کنند و درباره او این تعبیر را که بکار برده اند که گویا با وجود البانی در این زمان، عصر ابن حجر عسقلانی و ابن کثیر (این دوشخصیت از استوانه های علمی اهل سنت بشمارمی روند) دوباره تکرار شده است.
بی شک اغراق گویی و تمجید غلو آمیز وهابیان از البانی بخاطر پیروی و حمایت وی از ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب بوده است (البانی در کتاب های خود از ابن تیمیه به شیخ الاسلام یاد می کند و تحقیقاتی در باره کتب ابن تیمیه مانند ایمان و التوسل و الوسیله و غیره داشته است لذا مورد تکریم وهابیان است) و با آشکار کردن تفکر وهابی خود در شام، کتاب «تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد» (البانی در این کتاب مطالبی درباره قبور مطرح می کتد و ساخت بناء بر روی قبور را حرام دانسته واین کار را از شرک به حساب آورده است) را نوشت که با استقبال علمای وهابی مواجه شد ولی در مقابل، عده ای از علمای اهل سنت، البانی را بخاطر اشتباهات فراوان در نقل حدیث و غیره، مورد سرزنش قرار داده و او را متهم به بی سوادی کرده اند که در خلال شرح حال و بیان افکار وی، اشاره به این مطلب خواهد شد.
زندگینامه
شیخ محمد ناصر الدین بن حاج نوح البانی معروف به «البانی» فرزند حاج نوح درسال۱۳۳۳هـ. ش مطابق با۱۹۱۴م درشهر «آشکودره» (البته در بعضی از کتب آشقو دره آمده است) پایتخت دولت آلبانی متولد شد. وی به همراه پدرش به شام هجرت نمود و در آنجا دروس ابتدائی را در مدرسه «اسعاف خیری» در دمشق به پایان رسانید بعد از اتمام دوره ابتدائی، پدرش نظام آموزشی مدرسه را برای فرزندش کافی و کامل نمی دانست از این رو خودش با یک روش دقیق علمی و فشرده به آموزش وی همت گماشت و قرآن، تجوید، نحو و صرف و فقه مذهب حنفی را به وی آموخت. تا اینکه قرآن را به قرائت حفص از عاصم، حفظ کرد. همچنین وی دروس فقه حنفی و مقداری از بلاغت و لغت را نزد سعید برهانی، فرا گرفت و از محدث حلب شیخ محمد طباخ، اجازه روایت، گرفت.البانی (وی از طریق حرفه ساعت سازی که از پدرش آموخته بود، امرار معاش می کرد. المنار، تقریرات درس رشید رضا از استادش محمد عبده است) هنوز بیست سال از عمرش نگذشته بود که با مطالعه مجله «المنار» شیخ رشید رضا، تحت تاثیر آن قرار گرفت و بسوی علم حدیث روی آورد تا این که بعد از آن شروع به مطالعه و بررسی و نسخه برداری از کتاب «المغنی عن حمل الاسفار فی تخریج ما فی الاحیاء من الاخبار " للحافظ العراقی» (کتاب المغنی عن حمل الاسفار فی تخریج ما فی الاحیاء من الاخبار، یک کتاب حدیثی است که بیشتر روایات اخلاقی را گرد آورده است) کرد که این، آغاز کار علمی بزرگ برای شیخ محمد ناصر بود تا به علوم حدیث، بیشتر اهتمام داشته باشد. در کتاب معجم الجامع که درباره شرح حال علمای معاصر نوشته شده است، درباره تلاش و مطالعه البانی درباره علوم حدیث چنین ذکر شده است که وی تا آنجا پیشرفت کرد که اداره کتابخانه ظاهری در دمشق، غرفه ای ویژه ای را به او اختصاص دادند و یک کلید از کتابخانه را به او سپردند تا در آنجا به فعالیت های علمی وپر فایده خود ادامه بدهد. بیشترین مطالعات البانی درباره احادیث پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) بود، اما با نگاهی سلفی که کتاب های ابن تیمیه و ابن قیم شاگرد ابن تیمیه و بزرگان سلفی را با دقت تمام مطالعه می کرد که در حقیقت تاثیر مطالعه آثار آنان در کتاب های وی مشهود است لذا بعد از شهرت وی نزد وهابیان (نکته ای که باید اشاره شود اینکه شهرت او دربین وهابیان بوده است و الا با ابراز تفکر وهابی و با نوشتن کتاب «تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد» علمای شام این کتاب را از کتب ضاله دانسته و مردم را از خواندن آن نهی می کردند) برای تدریس در علوم حدیث در دانشگاه اسلامی مدینه فراخوانده شد و به مدت سه سال در آنجا مشغول تدریس شد. نکته ای که باید به آن اشاره شود، این است که با وجود اینکه وهابیان در باره علم البانی اغراق می کنند، ولی عده ای از علمای اهل سنت، او را فردی استاد ندیده معرفی کرده و براین باورند که وی شاگرد هیچ یک از علمای اسلام نبوده و هیچ علمی را از بزرگان دین، اخذ نکرده است.
تالیفات
البانی کتابهای بسیاری را تحقیق و تخریج نموده است و کتاب های فراوانی را نیز تالیف نموده است برخی ازکتابهای شیخ عبارتنداز:۱- صلاةالعیدین ۲. مناسک الحج ۳. فهرس مسندالامام احمد ۴. نقدنصوص حدیثیة فی الثقافةالاسلامیة ۵. الحدیث حجة بنفسه فی العقائد و الاحکام ۶. منزلة السنة فی الاسلام ۷. سلسلة الاحادیث الصحیحة فی الاسلام ۸. سلسلة الاحادیث الضعیفة ۹. خطبة الحاجة ۱۰. صفةصلاةالنبی۱۱. ارواءالغلیل ۱۲. تمام المنة فی التعلیق علی فقه السنة ۱۳. ظلال الجنة ۱۴. نیل المرام ۱۵. صحیح الجامع الصغیر و زیادته ۱۶. نصب المجانیق ۱۷. تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد ۱۸. احکام الجنائز ۱۹. تخریج ریاض الصالحین النووی ۲۰. تخریج شرح العقیدة الطحاویة و....البانی قبل از غروب آفتاب روز شنبه در۲۲ جمادی الاول ۱۴۲۰مطابق با۲/۱۰/۱۹۹۹درسن ۸۵ سالگی در گذشت.
حمایت از ابن تیمیه ومحمدبن عبدالوهاب
...

[ویکی فقه] یکی از علمای معاصر وهابیت که در علوم حدیث در بین وهابیان دارای شهرت بسزایی است، شیخ محمد ناصرالدین البانی می باشد که مورد احترام خاص آن ها می باشد و رهبران وهابی از او به عنوان عالم، محدث، فقیه و امام یاد می کنند و درباره او این تعبیر را که بکار برده اند که گویا با وجود البانی در این زمان، عصر ابن حجر عسقلانی و ابن کثیر «این دوشخصیت از استوانه های علمی اهل سنت بشمار می روند» دوباره تکرار شده است. بی شک اغراق گویی و تمجید غلو آمیز وهابیان از البانی بخاطر پیروی و حمایت وی از ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب بوده است «البانی در کتاب های خود از ابن تیمیه به شیخ الاسلام یاد می کند و تحقیقاتی درباره کتب ابن تیمیه مانند ایمان و التوسل والوسیله و غیره داشته است لذا مورد تکریم وهابیان است» و با آشکار کردن تفکر وهابی خود در شام، کتاب «تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد» «البانی در این کتاب مطالبی درباره قبور مطرح می کند و ساخت بناء بر روی قبور را حرام دانسته و این کار را از شرک به حساب آورده است». را نوشت که با استقبال علمای وهابی مواجه شد ولی در مقابل، عده ای از علمای اهل سنت، البانی را بخاطر اشتباهات فراوان در نقل حدیث و غیره، مورد سرزنش قرار داده و او را متهم به بی سوادی کرده اند که در خلال شرح حال و بیان افکار وی، اشاره به این مطلب خواهد شد.
شیخ محمد ناصر الدین بن حاج نوح البانی معروف به «البانی» فرزند حاج نوح در سال ۱۳۳۳هـ. ش مطابق با ۱۹۱۴م در شهر «آشکودره» «البته در بعضی از کتب آشقو دره آمده است» پایتخت دولت آلبانی متولد شد. وی به همراه پدرش به شام، هجرت نمود و در آنجا دروس ابتدائی را در مدرسه «اسعاف خیری» در دمشق به پایان رسانید بعد از اتمام دوره ابتدائی، پدرش نظام آموزشی مدرسه را برای فرزندش کافی و کامل نمی دانست از این رو خودش با یک روش دقیق علمی و فشرده به آموزش وی همت گماشت و قرآن، تجوید، نحو و صرف و فقه مذهب حنفی را به وی آموخت. تا اینکه قرآن را به قرائت حفص از عاصم، حفظ کرد. همچنین وی دروس فقه حنفی و مقداری از بلاغت و لغت را نزد سعید برهانی، فرا گرفت و از محدث حلب شیخ محمد طباخ، اجازه روایت، گرفت.
نقطه شروع
البانی «وی که از طریق حرفه ساعت سازی که از پدرش آموخته بود، امرار معاش می کرد». هنوز بیست سال از عمرش نگذشته بود که با مطالعه مجله «المنار» «المنار، تقریرات درس رشید رضا از استادش محمد عبده است» شیخ رشید رضا، تحت تاثیر آن قرار گرفت و بسوی علم حدیث روی آورد تا این که بعد از آن شروع به مطالعه و بررسی و نسخه برداری از کتاب «المغنی عن حمل الاسفار فی تخریج ما فی الاحیاء من الاخبار" للحافظ العراقی» «کتاب المغنی عن حمل الاسفار فی تخریج ما فی الاحیاء من الاخبار، یک کتاب حدیثی است که بیشتر روایات اخلاقی را گرد آورده است» کرد که این، آغاز کار علمی بزرگ برای شیخ محمد ناصر بود تا به علوم حدیث، بیشتر اهتمام داشته باشد.
فعالیت های علمی
در کتاب معجم الجامع که درباره شرح حال علمای معاصر نوشته شده است، درباره تلاش و مطالعه البانی درباره علوم حدیث چنین ذکر شده است که وی تا آنجا پیشرفت کرد که اداره کتابخانه ظاهری در دمشق، غرفه ای ویژه ای را به او اختصاص دادند و یک کلید از کتابخانه را به او سپردند تا در آنجا به فعالیت های علمی و پرفایده خود ادامه بدهد. بیشترین مطالعات البانی درباره احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه واله بود، اما با نگاهی سلفی که کتاب های ابن تیمیه و ابن قیم، شاگرد ابن تیمیه و بزرگان سلفی را با دقت تمام مطالعه می کرد که در حقیقت تاثیر مطالعه آثار آنان در کتاب های وی مشهود است لذا بعد از شهرت وی نزد وهابیان «نکته ای که باید اشاره شود اینکه شهرت او در بین وهابیان بوده است و الا با ابراز تفکر وهابی و با نوشتن کتاب «تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد» علمای شام این کتاب را از کتب ضاله دانسته و مردم را از خواندن آن نهی می کردند.» برای تدریس در علوم حدیث در دانشگاه اسلامی مدینه فراخوانده شد و به مدت سه سال در آنجا مشغول تدریس شد. نکته ای که باید به آن اشاره شود، این است که با وجود اینکه وهابیان درباره علم البانی اغراق می کنند، ولی عده ای از علمای اهل سنت، او را فردی استاد ندیده معرفی کرده و بر این باورند که وی شاگرد هیچ یک از علمای اسلام نبوده و هیچ علمی را از بزرگان دین، اخذ نکرده است.
تالیفات البانی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس