محمد مهروان ( ۱۳۰۵ ـ آبان ۱۳۸۶ ) نگارگر و طراح تمبرهای ایران در سال ۱۳۰۵ در تهران دیده به جهان گشود. پدرش علی مهروان معمار و طراح بناهای سنتی مساجد و خانه های اصیل ایرانی بود. مهروان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی توسط یکی از بستگانشان که عشق و علاقه او را به نقاشی متوجه شده بود در سال ۱۳۲۱ شمسی به مدرسه صنایع قدیمه معرفی شده تا بتواند فن نگارگری را به طور آکادمیک آموزش ببیند.
... [مشاهده متن کامل]
در زمان ورود او به مدرسه صنایع قدیمه این کانون بزرگ هنری، به دست حسین طاهرزاده بهزاد طراح فرش و نگارگر نامی ایران اداره می شد. او پس از یک امتحان ورودی به شاگردی علی کریمی درآمد و زیر نظر کریمی رمز و راز نگارگری ایرانی را فرا گرفت.
او پس از ورود به مدرسه صنایع قدیمه به تجربه اندوزی در کنار استادان بزرگ مدرسه و خلق آثار هنری زیبا پرداخت. به طوری که بعد از مدت کوتاهی کار پرتره سازی روی عاج او سبب شد که مورد تحسین و تشویق استادان مدرسه قرار گیرد.
پس از طی چند سال مهروان به سمت استادی مدرسه صنایع قدیمه رسید و شاگردانی چون کنی، پرویز فکری، کلارا آبکار و. . . را تربیت کرده و تقدیم جامعه هنری نمود. مهروان تا سال ۱۳۳۶ در مدرسه صنایع قدیمه به کار خود ادامه داد و بعد از آن در سال ۱۳۳۸ در چاپخانه دولتی کار خود را شروع کرده و در قسمت تهیه طرح تمبر مشغول به کار شد.
وی دارای گواهینامه درجه یک هنری ( دکتری ) با امضا و تأیید وزیر ارشاد، نمایندگان وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور در سال ۱۳۶۸ می باشد.
او در گفت وگویی با کیهان فرهنگی درباره ی ورودش به دنیای طراحی تمبر گفت: «از آنجا که طراحی تمبر بیش از هر چیز به ظرافت نیاز دارد و من هم این تجربه را در خلال کار مینیاتور آموخته بودم، من را انتخاب کردند و به چاپخانه دولتی ایران فرستادند. این که من در آن وقت کار طراحی تمبر را پذیرفتم به دو دلیل بود؛ نخست این که از فضای موجود در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان آزرده بودم، چون کم کم نجابت هنری خود را از دست می داد و دیگر این که می توانستم استعدادم را از این راه در خدمت تمام افراد جامعه قرار دهم، چون تمبر یکی از بهترین و مناسب ترین زمینه ها برای تبلیغات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. »
از مهروان طراح بزرگ تمبر ایران، تمبرهای زیبایی برجای مانده است. او این طرح ها را به مناسبت های مختلف از شخصیت ها، روزهای خاص، بزرگداشت ها و. . . طراحی نمود. طرح های تمبر او در موزه پست ایران، موزه ملی ملک، موزه آستان قدس رضوی و. . . نگهداری می شود .
... [مشاهده متن کامل]
در زمان ورود او به مدرسه صنایع قدیمه این کانون بزرگ هنری، به دست حسین طاهرزاده بهزاد طراح فرش و نگارگر نامی ایران اداره می شد. او پس از یک امتحان ورودی به شاگردی علی کریمی درآمد و زیر نظر کریمی رمز و راز نگارگری ایرانی را فرا گرفت.
او پس از ورود به مدرسه صنایع قدیمه به تجربه اندوزی در کنار استادان بزرگ مدرسه و خلق آثار هنری زیبا پرداخت. به طوری که بعد از مدت کوتاهی کار پرتره سازی روی عاج او سبب شد که مورد تحسین و تشویق استادان مدرسه قرار گیرد.
پس از طی چند سال مهروان به سمت استادی مدرسه صنایع قدیمه رسید و شاگردانی چون کنی، پرویز فکری، کلارا آبکار و. . . را تربیت کرده و تقدیم جامعه هنری نمود. مهروان تا سال ۱۳۳۶ در مدرسه صنایع قدیمه به کار خود ادامه داد و بعد از آن در سال ۱۳۳۸ در چاپخانه دولتی کار خود را شروع کرده و در قسمت تهیه طرح تمبر مشغول به کار شد.
وی دارای گواهینامه درجه یک هنری ( دکتری ) با امضا و تأیید وزیر ارشاد، نمایندگان وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور در سال ۱۳۶۸ می باشد.
او در گفت وگویی با کیهان فرهنگی درباره ی ورودش به دنیای طراحی تمبر گفت: «از آنجا که طراحی تمبر بیش از هر چیز به ظرافت نیاز دارد و من هم این تجربه را در خلال کار مینیاتور آموخته بودم، من را انتخاب کردند و به چاپخانه دولتی ایران فرستادند. این که من در آن وقت کار طراحی تمبر را پذیرفتم به دو دلیل بود؛ نخست این که از فضای موجود در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان آزرده بودم، چون کم کم نجابت هنری خود را از دست می داد و دیگر این که می توانستم استعدادم را از این راه در خدمت تمام افراد جامعه قرار دهم، چون تمبر یکی از بهترین و مناسب ترین زمینه ها برای تبلیغات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. »
از مهروان طراح بزرگ تمبر ایران، تمبرهای زیبایی برجای مانده است. او این طرح ها را به مناسبت های مختلف از شخصیت ها، روزهای خاص، بزرگداشت ها و. . . طراحی نمود. طرح های تمبر او در موزه پست ایران، موزه ملی ملک، موزه آستان قدس رضوی و. . . نگهداری می شود .