[ویکی فقه] محمد عزة دروزة. محمد عزة دروزه نابلسی از فلسطینیان متفکر و مبارز معاصر محسوب می شود.
محمد عزة دروزه نابلسی فرزند عبد الهادی بن درویش بن ابراهیم متولد ۱۳۰۵ ق ۱۸۸۸ م در نابلس است ولی موطن اصلی پدر وی روستای «کفر نجه» از توابع عجلون در کشور سوریه می باشد. مقدمات علوم را در مدارس نابلس فرا گرفت، اما نتوانست به تحصیلات دانشگاهی ادامه دهد. مجموع دانش او حاصل تلاشهای شخصی وی است. در سال ۱۹۵۶ م به عضویت «مجمع اللغة العربیة» در قاهره در آمد و در سال ۱۹۵۸ م در «المجلس الاعلی للفنون و الآداب و العلوم الاجتماعیة» عضویت یافت. از سال ۱۹۲۰ م به تشکیلات حرکت ملی و انقلابی در فلسطین پیوست. و این رابطه تا سال ۱۹۳۷ م ادامه داشت. وی از فلسطینیان متفکر و مبارز معاصر محسوب می شود و بارها در فلسطین و دمشق از سوی انگلیسی ها و فرانسوی ها دستگیر و زندانی شد، و در سال ۱۹۴۸ سخت شکنجه گشت و پس از آن نتوانست به طور عملی در مبارزه شرکت جوید، در نتیجه تا پایان عمر خویش با زبان و قلم به مبارزه اش ادامه داد. وی بعد از سال ۱۴۰۰ هجری قمری وفات یافت. (برخی آن را ۱۴۰۴ ق می دانند.)
محمد عزة دروزه نابلسی فرزند عبد الهادی بن درویش بن ابراهیم متولد ۱۳۰۵ ق ۱۸۸۸ م در نابلس است ولی موطن اصلی پدر وی روستای «کفر نجه» از توابع عجلون در کشور سوریه می باشد. مقدمات علوم را در مدارس نابلس فرا گرفت، اما نتوانست به تحصیلات دانشگاهی ادامه دهد. مجموع دانش او حاصل تلاشهای شخصی وی است. در سال ۱۹۵۶ م به عضویت «مجمع اللغة العربیة» در قاهره در آمد و در سال ۱۹۵۸ م در «المجلس الاعلی للفنون و الآداب و العلوم الاجتماعیة» عضویت یافت. از سال ۱۹۲۰ م به تشکیلات حرکت ملی و انقلابی در فلسطین پیوست. و این رابطه تا سال ۱۹۳۷ م ادامه داشت. وی از فلسطینیان متفکر و مبارز معاصر محسوب می شود و بارها در فلسطین و دمشق از سوی انگلیسی ها و فرانسوی ها دستگیر و زندانی شد، و در سال ۱۹۴۸ سخت شکنجه گشت و پس از آن نتوانست به طور عملی در مبارزه شرکت جوید، در نتیجه تا پایان عمر خویش با زبان و قلم به مبارزه اش ادامه داد. وی بعد از سال ۱۴۰۰ هجری قمری وفات یافت. (برخی آن را ۱۴۰۴ ق می دانند.)
[ویکی فقه] محمد عزة دروزه نابلسی از فلسطینیان متفکر و مبارز معاصر محسوب می شود.
محمد عزة دروزه نابلسی فرزند عبد الهادی بن درویش بن ابراهیم متولد ۱۳۰۵ ق ۱۸۸۸ م در نابلس است ولی موطن اصلی پدر وی روستای «کفر نجه» از توابع عجلون در کشور سوریه می باشد. مقدمات علوم را در مدارس نابلس فرا گرفت، اما نتوانست به تحصیلات دانشگاهی ادامه دهد. مجموع دانش او حاصل تلاشهای شخصی وی است. در سال ۱۹۵۶ م به عضویت «مجمع اللغة العربیة» در قاهره در آمد و در سال ۱۹۵۸ م در «المجلس الاعلی للفنون و الآداب و العلوم الاجتماعیة» عضویت یافت. از سال ۱۹۲۰ م به تشکیلات حرکت ملی و انقلابی در فلسطین پیوست. و این رابطه تا سال ۱۹۳۷ م ادامه داشت. وی از فلسطینیان متفکر و مبارز معاصر محسوب می شود و بارها در فلسطین و دمشق از سوی انگلیسی ها و فرانسوی ها دستگیر و زندانی شد، و در سال ۱۹۴۸ سخت شکنجه گشت و پس از آن نتوانست به طور عملی در مبارزه شرکت جوید، در نتیجه تا پایان عمر خویش با زبان و قلم به مبارزه اش ادامه داد. وی بعد از سال ۱۴۰۰ هجری قمری وفات یافت. (برخی آن را ۱۴۰۴ ق می دانند.)
آثار
از وی علاوه بر تفسیر الحدیث آثار قرآنی دیگری نیز به جای مانده است، که شامل موارد ذیل می گردد: ۱- عصر النبی «ص» و بیئته قبل البعثه من القرآن ۲- سیرة النبی «ص» من القرآن ۳- الدستور القرآنی فی شؤون الحیاة السیاسیة و الجهادیة ۴- القرآن المجید (که مقدمه ای برای تفسیر می باشد و مسائل علوم قرآنی را مطرح نموده است.) ۵- تاریخ بنی اسرائیل من القرآن ۶- القرآن و المراة ۷- القرآن و الانسان الاجتماعی ۸- القرآن و الضمان الاجتماعی ۹- القرآن و الملحدون ۱۰- تاریخ الجنس العربی فی الاسلام تحت رایة النبی «ص».
محمد عزة دروزه نابلسی فرزند عبد الهادی بن درویش بن ابراهیم متولد ۱۳۰۵ ق ۱۸۸۸ م در نابلس است ولی موطن اصلی پدر وی روستای «کفر نجه» از توابع عجلون در کشور سوریه می باشد. مقدمات علوم را در مدارس نابلس فرا گرفت، اما نتوانست به تحصیلات دانشگاهی ادامه دهد. مجموع دانش او حاصل تلاشهای شخصی وی است. در سال ۱۹۵۶ م به عضویت «مجمع اللغة العربیة» در قاهره در آمد و در سال ۱۹۵۸ م در «المجلس الاعلی للفنون و الآداب و العلوم الاجتماعیة» عضویت یافت. از سال ۱۹۲۰ م به تشکیلات حرکت ملی و انقلابی در فلسطین پیوست. و این رابطه تا سال ۱۹۳۷ م ادامه داشت. وی از فلسطینیان متفکر و مبارز معاصر محسوب می شود و بارها در فلسطین و دمشق از سوی انگلیسی ها و فرانسوی ها دستگیر و زندانی شد، و در سال ۱۹۴۸ سخت شکنجه گشت و پس از آن نتوانست به طور عملی در مبارزه شرکت جوید، در نتیجه تا پایان عمر خویش با زبان و قلم به مبارزه اش ادامه داد. وی بعد از سال ۱۴۰۰ هجری قمری وفات یافت. (برخی آن را ۱۴۰۴ ق می دانند.)
آثار
از وی علاوه بر تفسیر الحدیث آثار قرآنی دیگری نیز به جای مانده است، که شامل موارد ذیل می گردد: ۱- عصر النبی «ص» و بیئته قبل البعثه من القرآن ۲- سیرة النبی «ص» من القرآن ۳- الدستور القرآنی فی شؤون الحیاة السیاسیة و الجهادیة ۴- القرآن المجید (که مقدمه ای برای تفسیر می باشد و مسائل علوم قرآنی را مطرح نموده است.) ۵- تاریخ بنی اسرائیل من القرآن ۶- القرآن و المراة ۷- القرآن و الانسان الاجتماعی ۸- القرآن و الضمان الاجتماعی ۹- القرآن و الملحدون ۱۰- تاریخ الجنس العربی فی الاسلام تحت رایة النبی «ص».
wikifeqh: محمد_عزة_دروزة