محمد جواد عاملی

پیشنهاد کاربران

سید محمد جواد بن محمد حسینی عاملی ( ۱۱۶۰ - ۱۲۲۸ق ) ، معروف به سید جواد عاملی، از اهالی جبل عامل، فقیه و محدّث اوایل قرن سیزدهم هجری و نویسنده کتاب فقهی مفتاح الکرامه. او در دوره مرجعیت وحید بهبهانی به کربلا رفت و نزد سید علی طباطبایی ( صاحب ریاض ) شاگردی کرد.
...
[مشاهده متن کامل]

سید محمدجواد عاملی
اطلاعات فردی
تاریخ تولد
۱۱۶۰ق
تاریخ وفات
۱۲۲۸ق
محل دفن
حرم امام علی ( ع )
شهر وفات
نجف
اطلاعات علمی
استادان
وحید بهبهانی • سید مهدی بحرالعلوم • سید علی طباطبایی • شیخ جعفر کاشف الغطاء
محل تحصیل
نجف
تألیفات
مفتاح الکرامة
فعالیت های اجتماعی - سیاسی
اجتماعی
مبارزه با فرقه های انحرافی
زندگی نامه
عاملی در سال ۱۱۵۲ق و به نقلی ۱۱۶۰ق در روستای شقراء از توابع جبل عامل لبنان متولد شد. [۱]
وفات
سید محمدعلی روضاتی معتقد است اگر چه در کتاب های فراوانی، سال وفات سید محمدجواد عاملی ۱۲۲۶ق درج شده، اما آقا احمد کرمانشاهی فرزند آقا محمدعلی بهبهانی در حاشیه نسخه خطی صفدرعلی الموسوی در کتاب �مرآة الاحوال جهان نما� عنوان کرده که سید جواد عاملی در ۶ محرم ۱۲۲۸ق ( ۱۹ دی ۱۱۹۱ش ) در نجف فوت کرد و در یکی از حجره های شرقی حرم امام علی ( ع ) به خاک سپرده شد. [۲]
تحصیلات
سید جواد دوران کودکی خود را در مکتب گذراند و مقدمات علوم را از عموزاده اش، ابوالحسن موسی فرا گرفت. او در سال ۱۱۹۴ق به عراق رفت و در کربلا در درس وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی ( صاحب ریاض ) حاضر شد و به فراگرفتن علوم دینی اشتغال ورزید. [۳]
اساتید
برخی از استادان وی عبارتند از:
وحید بهبهانی.
سید مهدی بحرالعلوم.
سید علی طباطبایی.
شیخ جعفر کاشف الغطاء. [۴][۵]
شاگردان
برخی از شاگردان وی عبارتند از:
شیخ محمدحسن نجفی صاحب جواهر الکلام که از او اجازه روایت نیز دارد.
سید صدرالدین عاملی.
آیت الله شیخ جواد، معروف به ملا کتاب.
آقا علی هزارجریبی.
شیخ محسن اعسم. [۶] [۷]
تألیفات
آثار مکتوب عاملی عبارتند از:
مفتاح الکرامه فی شرح قواعد الاحکام علامه حلی ( در ۱۰ جلد ) .
ارجوزه ای در خمس.
ارجوزه ای در رضاع.
ارجوزه ای در زکات.
رساله ای در اصل برائت.
حاشیه بر تهذیب الاصول علامه حلّی.
حاشیه بر روضه شهید ثانی
حاشیه بر مدارک الاحکام
حاشیه بر شرح طهارت وافی
شرح وافیه در اصول
تجوید قرآن کریم
فعالیت علمی و اجتماعی
زمانی که سید بحرالعلوم اداره حوزه علمیه نجف را به عهده گرفت وظایف مهم را تقسیم کرد و کارهای تحقیق و تألیف را به سید جواد واگذار نمود. سید جواد پس از درگذشت سید بحرالعلوم و مسافرت کاشف الغطا به ایران، بر کرسی تدریس نشست. وی با فرقه های انحرافی نیز به مبارزه پرداخت.
دفاع از شهر نجف در برابر حمله وهابیان
سید جواد عاملی از جمله علمایی است که نام وی در کنار شیخ جعفر کاشف الغطاء به عنوان علمای مدافع شهر نجف در برابر حمله وهابیان به چشم می‎خورد. وهابیان پس از حمله به کربلا در ۱۲۱۶ق و قتل و غارت در این شهر، در سال ۱۲۲۰ و ۱۲۲۱ق به قصد تخریب حرم امام علی ( ع ) به نجف حمله کردند. [۸]
تعداد مهاجمان وهابی ۱۵ هزار نفر گزارش شده است در حالی که بر اساس برخی گزارش‎ها شمار مدافعان شهر به بیشتر از ۲۰۰ نفر نمی‎رسید. به سبب هراس مردم نجف از قتل و غارت وهابیان، بسیاری از مردم از نجف خارج شده و به عشایر عراق پناه آورده بودند تنها جمعی از علما نظیر شیخ جعفر کاشف الغطاء، شیخ حسین نجف، شیخ خضر شلال، شیخ مهدی ملاکتاب و سید جواد عاملی به همراه گروهی دیگر از مردم برای دفاع باقی مانده بودند. [۹] [۱۰]
اگرچه جمعیت مدافعان شهر در برابر وهابیان ناچیز بود، اما وهابیان نه تنها نتوانستند محاصره شهر را بشکنند بلکه با دادن ۷۰۰ نفر تلفات عقب نشینی کردند. سید جواد عاملی که خود شاهد این ماجرا بوده، از راه یافتن برخی از مهاجمان وهابی به بالای دیوار شهر و نزدیک بودن تصرف شهر توسط آنان گزارش داده است. [۱۱] ابن بشر تاریخ نگار وهابی، درباره حمله وهابیان به نجف، عامل شکسته نشدن محاصره نجف، تلفات و عقب نشینی آنان را وجود خندقی عریض و عمیق در اطراف شهر دانسته است. [۱۲]
پانویس
۱. امین عاملی، اعیان الشیعه، ج۴، ص۲۸۸.
۲. روضاتی، نخستین دو گفتار، ۱۳۸۷ش، ص ۵۷.
۳. سید جواد عاملی گنجینه دار فقه، پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
۴. سید جواد عاملی گنجینه دار فقه، پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
۵. امین عاملی، سید محسن، اعیان الشیعة، ج۴، ص۲۹۱.
۶. سید جواد عاملی گنجینه دار فقه، پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
۷. امین عاملی، اعیان الشیعة، ج۴، ص۲۹۱.
۸. بنیان گذاران عقائد وهابیت/حمله وهابی ها به نجف اشرف، ۱۳۷۸ش، ص۵۰.
۹. بنیان گذاران عقائد وهابیت/حمله وهابی ها به نجف اشرف، ۱۳۷۸ش، ص۵۰.
۱۰. امین عاملی، اعیان الشیعة، ج۴، ص۲۹۰.
۱۱. عاملی، مفتاح الکرامة، ج۲۱، ص۴۰۹ و ۴۱۰.
۱۲. نجدی، عنوان المجد فی تاریخ النجد، ج۱، ص۲۸۹؛ ریاض، مطبوعات دارالملک عبدالعزیز، ۱۴۰۲ق.
ویکی فقه

بپرس