محمد بیابانی ( ۷ خرداد ۱۳۲۴، بوشهر - ۲۱ اسفند ۱۳۸۱، بوشهر ) معلم، شاعر، نویسنده، اسطوره شناس، غزل سرا و منتقد ادبی اهل ایران است. وی چهره ای برجسته و تاثیرگذار در شعر جنوب ایران شمرده می شود.
بیابانی در سامانهٔ امامزاده از توابع استان بوشهر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. سپس برای ادامه تحصیل و گذراندن دورهٔ دو سالهٔ تربیت معلم، وارد دانشسرای کشاورزی شیراز شد ( این ایام هم زمان با آغاز فعالیت های سیاسی وی به طور جدی است ) . پس از اتمام دانشسرا، دورهٔ دو سالهٔ خدمت نظام وظیفه را در سپاه ترویج و آبادانی در دامغان به پایان رساند. در سال ۱۳۵۲ به استخدام اداره آموزش و پرورش استان بوشهر درآمد و به تدریس در مدارس شهرستان های گناوه، دشتستان و بوشهر پرداخت. وی بامداد روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۸۱، بر اثر سرطان ریه در بوشهر درگذشت.
... [مشاهده متن کامل]
محمد بیابانی از جمله شاعرانی می باشد که زبان و ساختار بیانی ویژه ای دارند. آگاهی وی از مفاهیم آرکائیک و استخدام اسطوره و تلمیحات افسانه ای در زبان شعری اش، شناخت تاریخ و ادبیات قدیم ایران، تخیّل قوی، عاطفه ـ اندیشه سرشار، ابهام و استعاره های تو در تو و دقت و وسواس وی در گزینش و چینش کلمات، از شاخصه های بارز در اشعار بیابانی به شمار می رود. مضامین شعری وی، بیشتر مسائل اجتماعی و سیاسی است. همچنین از خصایص شعری او، تمایل به ادبیات فولکلوریک و استفاده از باورها، آرمان ها و اعتقادات مردمی است. بیابانی در کنار شاعران بزرگ خطهٔ جنوب همچون منوچهر آتشی، فرج الله کمالی، بهرام اکبرزاده، ایرج شمسی زاده و دکتر سید جعفر حمیدی در جهت بومی سرایی و به کارگیری واژگان محلی در زبان شعری، گام های بزرگی برداشته است. سروده های وی از ابتدا در میان خوانندگان مورد استقبال قرار گرفت و جایگاهی ویژه یافت. منوچهر آتشی شعر بومی بیابانی ( کِلِنگ گُل پُر گُل واویدن انگار بهار اَندن ) را که مورد استقبال قرار گرفته بود سروده سال های ۱۳۴۱ او می داند.
بیابانی پیش از دههٔ چهل در سه ساحت بومی سرایی، کلاسیک ( بخصوص غزل ) ، سپید و عمدتاً نیمایی شعر می سروده است. وی از بنیان گذاران بومی سرایی ( با گویش محلی ) در بوشهر بوده است. هم چنین وی دستی هم در نثرنویسی داشت و کارهای سترگی در این زمینه انجام داده است. از جمله این آثار می توان به آسیب شناسی هنر، رمان از پیدا تا پیدایش، داستان های کوتاه و نقدهای متعدد راجع به اشعار شاعران برجستهٔ معاصر اشاره نمود. بیابانی بنا به دلایلی، چندان تمایلی به چاپ اشعارش نداشت و اولین اثر وی که پس از سال ها شاعری منتشر گردید، منظومه ای بود با نام «حماسهٔ درخت گل بانو».
بیابانی در سامانهٔ امامزاده از توابع استان بوشهر به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. سپس برای ادامه تحصیل و گذراندن دورهٔ دو سالهٔ تربیت معلم، وارد دانشسرای کشاورزی شیراز شد ( این ایام هم زمان با آغاز فعالیت های سیاسی وی به طور جدی است ) . پس از اتمام دانشسرا، دورهٔ دو سالهٔ خدمت نظام وظیفه را در سپاه ترویج و آبادانی در دامغان به پایان رساند. در سال ۱۳۵۲ به استخدام اداره آموزش و پرورش استان بوشهر درآمد و به تدریس در مدارس شهرستان های گناوه، دشتستان و بوشهر پرداخت. وی بامداد روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۸۱، بر اثر سرطان ریه در بوشهر درگذشت.
... [مشاهده متن کامل]
محمد بیابانی از جمله شاعرانی می باشد که زبان و ساختار بیانی ویژه ای دارند. آگاهی وی از مفاهیم آرکائیک و استخدام اسطوره و تلمیحات افسانه ای در زبان شعری اش، شناخت تاریخ و ادبیات قدیم ایران، تخیّل قوی، عاطفه ـ اندیشه سرشار، ابهام و استعاره های تو در تو و دقت و وسواس وی در گزینش و چینش کلمات، از شاخصه های بارز در اشعار بیابانی به شمار می رود. مضامین شعری وی، بیشتر مسائل اجتماعی و سیاسی است. همچنین از خصایص شعری او، تمایل به ادبیات فولکلوریک و استفاده از باورها، آرمان ها و اعتقادات مردمی است. بیابانی در کنار شاعران بزرگ خطهٔ جنوب همچون منوچهر آتشی، فرج الله کمالی، بهرام اکبرزاده، ایرج شمسی زاده و دکتر سید جعفر حمیدی در جهت بومی سرایی و به کارگیری واژگان محلی در زبان شعری، گام های بزرگی برداشته است. سروده های وی از ابتدا در میان خوانندگان مورد استقبال قرار گرفت و جایگاهی ویژه یافت. منوچهر آتشی شعر بومی بیابانی ( کِلِنگ گُل پُر گُل واویدن انگار بهار اَندن ) را که مورد استقبال قرار گرفته بود سروده سال های ۱۳۴۱ او می داند.
بیابانی پیش از دههٔ چهل در سه ساحت بومی سرایی، کلاسیک ( بخصوص غزل ) ، سپید و عمدتاً نیمایی شعر می سروده است. وی از بنیان گذاران بومی سرایی ( با گویش محلی ) در بوشهر بوده است. هم چنین وی دستی هم در نثرنویسی داشت و کارهای سترگی در این زمینه انجام داده است. از جمله این آثار می توان به آسیب شناسی هنر، رمان از پیدا تا پیدایش، داستان های کوتاه و نقدهای متعدد راجع به اشعار شاعران برجستهٔ معاصر اشاره نمود. بیابانی بنا به دلایلی، چندان تمایلی به چاپ اشعارش نداشت و اولین اثر وی که پس از سال ها شاعری منتشر گردید، منظومه ای بود با نام «حماسهٔ درخت گل بانو».
آثار منتشر شده استاد محمد بیابانی تا کنون شامل:
۱. حماسه درخت گلبانو ( منظومه ) . ۱۳۶۹، نشر مرکز.
۲. زخم بلور بر زبانه الماس ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۷۳، نشر مرکز.
۳. دستی پر از بریده مهتاب ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۸۰، انتشارات نیم نگاه.
... [مشاهده متن کامل]
۴. صار صبور بر صنوبر آتش ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۹۰، انتشارات داستان سرا.
۵. به سالگرد تماشای آب در پاییز ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۹۰، انتشارات داستان سرا.
طبق اخبار منتشر شده، آثار منتشر نشده ایشان نیز در دست بررسی و چاپ می باشند.
۱. حماسه درخت گلبانو ( منظومه ) . ۱۳۶۹، نشر مرکز.
۲. زخم بلور بر زبانه الماس ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۷۳، نشر مرکز.
۳. دستی پر از بریده مهتاب ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۸۰، انتشارات نیم نگاه.
... [مشاهده متن کامل]
۴. صار صبور بر صنوبر آتش ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۹۰، انتشارات داستان سرا.
۵. به سالگرد تماشای آب در پاییز ( مجموعه شعر ) ، ۱۳۹۰، انتشارات داستان سرا.
طبق اخبار منتشر شده، آثار منتشر نشده ایشان نیز در دست بررسی و چاپ می باشند.