مَحْفوظ، عِشام (۱۹۳۰)
شاعر پسامدرن و پیشرو، نمایش نامه نویس و منتقد لبنانی. همانند آدونیس در گروه مجلۀ شعر، می کوشید نظریۀ تازه ای تدوین کند و شعر عربی را از قراردادهای دست وپاگیر شعر کلاسیک عربی برهاند. از زبان گفتاری در شعر و نمایش دفاع می کرد و بر آن بود که نویسندۀ خلاق، ذهن خود را به شکلی نابهنگام آشکار می کند و تصویرها و نگرش های منطق ستیز خویش را که افشاگر آشوب های جهان و تخیلات درونی اوست، از ضمیر ناخودآگاه برون می افکند. مجموعه های شعر آزاد او عبارت اند از اشیای بی جان (۱۹۵۹)؛ علف های تابستان (۱۹۶۱)؛ تابستان و برج عَذرا (۱۹۶۳). عشام نمایش نامه هایی چند نیز دربارۀ مسائل سیاسی جامعۀ عرب دارد، ازجمله قتل (۱۹۶۹)؛ کارت سفید (۱۹۷۱)؛ دیکتاتور (۱۹۷۲). در این آثار به کودتاهای نظامی و قتل های سیاسی در جهان عرب می پردازد. مقالات انتقادی او در مجموعه ای به نام دفتر فرهنگ نوین عربی (۱۹۷۳) گرد آمده است.
شاعر پسامدرن و پیشرو، نمایش نامه نویس و منتقد لبنانی. همانند آدونیس در گروه مجلۀ شعر، می کوشید نظریۀ تازه ای تدوین کند و شعر عربی را از قراردادهای دست وپاگیر شعر کلاسیک عربی برهاند. از زبان گفتاری در شعر و نمایش دفاع می کرد و بر آن بود که نویسندۀ خلاق، ذهن خود را به شکلی نابهنگام آشکار می کند و تصویرها و نگرش های منطق ستیز خویش را که افشاگر آشوب های جهان و تخیلات درونی اوست، از ضمیر ناخودآگاه برون می افکند. مجموعه های شعر آزاد او عبارت اند از اشیای بی جان (۱۹۵۹)؛ علف های تابستان (۱۹۶۱)؛ تابستان و برج عَذرا (۱۹۶۳). عشام نمایش نامه هایی چند نیز دربارۀ مسائل سیاسی جامعۀ عرب دارد، ازجمله قتل (۱۹۶۹)؛ کارت سفید (۱۹۷۱)؛ دیکتاتور (۱۹۷۲). در این آثار به کودتاهای نظامی و قتل های سیاسی در جهان عرب می پردازد. مقالات انتقادی او در مجموعه ای به نام دفتر فرهنگ نوین عربی (۱۹۷۳) گرد آمده است.
wikijoo: محفوظ،_عشام_(۱۹۳۰)