[ویکی نور] محافل المؤمنین فی ذیل مجالس المؤمنین اثر فارسی محمد شفیع حسینی عاملی، ذیلی است بر کتاب «مجالس المؤمنین» قاضی نوراللّه شوشتری، که مؤلف آن را به سال 1190ق، در زمان دولت کریم خان زند تألیف کرده است.این اثر با تصحیح و تحقیق ابراهیم عرب پور و منصور جغتایی منتشر شده است.
نویسنده هدف از تألیف این اثر را تحقیق حالات مؤمنین و کسانی که در طریق ترویج دین مبین اسلام و سنت پیامبر(ص) سعی نموده اند، ذکر کرده است
کتاب با مقدمه مصححان آغاز شده است. مطالب اثر نیز دربردارنده دیباچه در سبب تألیف کتاب و غرض مؤلّف، افتتاح در بیان غیبت و ظهور حضرت صاحب الامر(عج) و به دنبال آن، تراجم پادشاهان صفویه و افشاریه تا کریم خان زند و امرا و صدور آنان و احوال قطب شاهیان دکن و عادل شاهیان بیجاپور و بعضی از سلاطین تیموری هند و شاعران، خوشنویسان، علما و بزرگان شیعه، بدون ترتیب زمانی یا الفبایی است.
این کتاب بر همان روش و اسلوب «مجالس المؤمنین» قاضی نور اللّه شوشتری تألیف شده است. مؤلّف نام شماری از بزرگان شیعه را که از کتاب «مجالس المؤمنین» فوت شده و یا همزمان قاضی و یا بعد از او زیسته اند، در این کتاب یاد کرده است
به گفته استاد گلچین معانی، مؤلّف نیمی از مطالب کتاب را از «مجالس المؤمنین» و نیم دیگر آن را از «تاریخ عالم آرای عباسی» گرفته است. این ادّعای استاد گلچین معانی تا حدودی درست است؛ زیرا در برخی موارد مؤلّف محافل چندین صفحه پی درپی را از «مجالس المؤمنین» یا از «عالم آرای عباسی» گرفته است که مصححان در تعلیقات و پانوشت ها، به پاره ای از آن ها اشاره کرده اند
نویسنده هدف از تألیف این اثر را تحقیق حالات مؤمنین و کسانی که در طریق ترویج دین مبین اسلام و سنت پیامبر(ص) سعی نموده اند، ذکر کرده است
کتاب با مقدمه مصححان آغاز شده است. مطالب اثر نیز دربردارنده دیباچه در سبب تألیف کتاب و غرض مؤلّف، افتتاح در بیان غیبت و ظهور حضرت صاحب الامر(عج) و به دنبال آن، تراجم پادشاهان صفویه و افشاریه تا کریم خان زند و امرا و صدور آنان و احوال قطب شاهیان دکن و عادل شاهیان بیجاپور و بعضی از سلاطین تیموری هند و شاعران، خوشنویسان، علما و بزرگان شیعه، بدون ترتیب زمانی یا الفبایی است.
این کتاب بر همان روش و اسلوب «مجالس المؤمنین» قاضی نور اللّه شوشتری تألیف شده است. مؤلّف نام شماری از بزرگان شیعه را که از کتاب «مجالس المؤمنین» فوت شده و یا همزمان قاضی و یا بعد از او زیسته اند، در این کتاب یاد کرده است
به گفته استاد گلچین معانی، مؤلّف نیمی از مطالب کتاب را از «مجالس المؤمنین» و نیم دیگر آن را از «تاریخ عالم آرای عباسی» گرفته است. این ادّعای استاد گلچین معانی تا حدودی درست است؛ زیرا در برخی موارد مؤلّف محافل چندین صفحه پی درپی را از «مجالس المؤمنین» یا از «عالم آرای عباسی» گرفته است که مصححان در تعلیقات و پانوشت ها، به پاره ای از آن ها اشاره کرده اند
wikinoor: محافل_المؤمنین_فی_ذیل_مجالس_المؤمنین