[ویکی فقه] محاضرة الأبرار و مسامرة الأخیار (کتاب). مؤلف در این کتاب به ذکر برخی آداب و نیز مواعظ و ضرب المثل ها و حکایت های نادر و کمیاب و اخبار مشهور و سیره اولین از انبیاء علیهم الصلاة و السلام و نیز پادشاهان عرب و عجم پرداخته و برخی از مکارم اخلاق و وقایع شگفت آور و نیز احادیث نبوی و همچنین چگونگی پیدایش عالم و ترتیب آن و آفرینش های بدیع را یادآور می شود.
در این کتاب همچنین به حکایاتی خنده آور و آرامش بخش- البته تا جائیکه مفسده ای برای دین نداشته باشد- برمی خوریم که مؤلف بدون ذکر نام شخص- به جهت رعایت حرمت وی- گرد آورده است. به گفته خود مؤلف این کتاب از هجو و طعن افراد پیراسته است و در عوض به ذکر مناقب و محامد افراد آراسته گشته است. به مشاجرات و نزاعهای بین اصحاب نیز نمی پردازد چرا که این حوزه تا حوزه ترجیح و تجریح (مدح و قدح) است و بهتر آنست که وارد آن نشویم، آنچه درباره اصحاب در این کتاب یادآور می شویم تنها به مناقب و فضایل محدود می شود.
در این کتاب همچنین به حکایاتی خنده آور و آرامش بخش- البته تا جائیکه مفسده ای برای دین نداشته باشد- برمی خوریم که مؤلف بدون ذکر نام شخص- به جهت رعایت حرمت وی- گرد آورده است. به گفته خود مؤلف این کتاب از هجو و طعن افراد پیراسته است و در عوض به ذکر مناقب و محامد افراد آراسته گشته است. به مشاجرات و نزاعهای بین اصحاب نیز نمی پردازد چرا که این حوزه تا حوزه ترجیح و تجریح (مدح و قدح) است و بهتر آنست که وارد آن نشویم، آنچه درباره اصحاب در این کتاب یادآور می شویم تنها به مناقب و فضایل محدود می شود.
[ویکی فقه] محاضره الابرار و مسامره الاخیار (کتاب). مؤلف در این کتاب به ذکر برخی آداب و نیز مواعظ و ضرب المثل ها و حکایت های نادر و کمیاب و اخبار مشهور و سیره اولین از انبیاء علیهم الصلاة و السلام و نیز پادشاهان عرب و عجم پرداخته و برخی از مکارم اخلاق و وقایع شگفت آور و نیز احادیث نبوی و همچنین چگونگی پیدایش عالم و ترتیب آن و آفرینش های بدیع را یادآور می شود.
در این کتاب همچنین به حکایاتی خنده آور و آرامش بخش- البته تا جائیکه مفسده ای برای دین نداشته باشد- برمی خوریم که مؤلف بدون ذکر نام شخص- به جهت رعایت حرمت وی- گرد آورده است. به گفته خود مؤلف این کتاب از هجو و طعن افراد پیراسته است و در عوض به ذکر مناقب و محامد افراد آراسته گشته است. به مشاجرات و نزاعهای بین اصحاب نیز نمی پردازد چرا که این حوزه تا حوزه ترجیح و تجریح (مدح و قدح) است و بهتر آنست که وارد آن نشویم، آنچه درباره اصحاب در این کتاب یادآور می شویم تنها به مناقب و فضایل محدود می شود.
نسخه شناسی
این کتاب در ۷۵۴ صفحه، با خطی زیبا با چاپ سنگی در سال ۱۲۸۲ ق در قاهره به چاپ رسید. همچنین در سال ۱۳۰۵ ق در دو جلد در قاهره انتشار یافت.نسخه موجود در برنامه توسط دار الکتب العلمیه بیروت برای اولین بار در دو جلد (یک مجلد) در سال ۱۴۲۲ ق همراه با تحقیقات و تصمیمات محمد عبد الکریم النمری، به زیور طبع آراسته گردیده است.
منابع
(۱) - دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۴، مدخل ابن عربی.(۲) - مقدمه مؤلف بر کتاب.(۳) - کتاب اکتفاء القنوع بما هو مطبوع، ادوارد فندیک/ ص۱۹۷.
در این کتاب همچنین به حکایاتی خنده آور و آرامش بخش- البته تا جائیکه مفسده ای برای دین نداشته باشد- برمی خوریم که مؤلف بدون ذکر نام شخص- به جهت رعایت حرمت وی- گرد آورده است. به گفته خود مؤلف این کتاب از هجو و طعن افراد پیراسته است و در عوض به ذکر مناقب و محامد افراد آراسته گشته است. به مشاجرات و نزاعهای بین اصحاب نیز نمی پردازد چرا که این حوزه تا حوزه ترجیح و تجریح (مدح و قدح) است و بهتر آنست که وارد آن نشویم، آنچه درباره اصحاب در این کتاب یادآور می شویم تنها به مناقب و فضایل محدود می شود.
نسخه شناسی
این کتاب در ۷۵۴ صفحه، با خطی زیبا با چاپ سنگی در سال ۱۲۸۲ ق در قاهره به چاپ رسید. همچنین در سال ۱۳۰۵ ق در دو جلد در قاهره انتشار یافت.نسخه موجود در برنامه توسط دار الکتب العلمیه بیروت برای اولین بار در دو جلد (یک مجلد) در سال ۱۴۲۲ ق همراه با تحقیقات و تصمیمات محمد عبد الکریم النمری، به زیور طبع آراسته گردیده است.
منابع
(۱) - دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۴، مدخل ابن عربی.(۲) - مقدمه مؤلف بر کتاب.(۳) - کتاب اکتفاء القنوع بما هو مطبوع، ادوارد فندیک/ ص۱۹۷.
wikifeqh: محاضرة_الأبرار_و_مسامرة_الأخیار_(کتاب)