[ویکی نور] برخی بر این باورند که دو رساله آخر کتاب نوشته حمیدالدین کرمانی نیست، بلکه رساله دوازدهم، یعنی «الرسالة فی الرد علی من ینکر العالم الروحانی» را شهریار بن حسن و رساله «خزائن الأدلة» را ابویعقوب اسحاق بن احمد سجستانی نوشتهاند.
این اثر با مقدمه محقق آغاز و به دنبال آن سیزده رساله آمده است.
مقدمه محقق شامل بیان انگیزه نویسنده در هریک از رسالهها، توضیح و معرفی هرکدام از رسالهها، ترجمه نویسنده و روش تحقیق است.
سیزده رساله موجود در این اثر به شرح زیر است:
در اینجا به توضیح برخی از آنها میپردازیم:
این، اولین رسالهای است که در این اثر آمده است. نویسنده در این رساله نظر فاطمیان را درباره توحید خدای متعال گسترش میدهد. او ثابت میکند که به هیچ صفتی از صفات وی نمیتوان دست یافت. او نه جسم است و نه در جسم و هیچ عاقلی ذات او را نمیتواند درک کند و هیچکس نمیتواند او را حس کند و او را با هیچ لفظ و گفتاری نمیتوان تبیین نمود.
این اثر با مقدمه محقق آغاز و به دنبال آن سیزده رساله آمده است.
مقدمه محقق شامل بیان انگیزه نویسنده در هریک از رسالهها، توضیح و معرفی هرکدام از رسالهها، ترجمه نویسنده و روش تحقیق است.
سیزده رساله موجود در این اثر به شرح زیر است:
در اینجا به توضیح برخی از آنها میپردازیم:
این، اولین رسالهای است که در این اثر آمده است. نویسنده در این رساله نظر فاطمیان را درباره توحید خدای متعال گسترش میدهد. او ثابت میکند که به هیچ صفتی از صفات وی نمیتوان دست یافت. او نه جسم است و نه در جسم و هیچ عاقلی ذات او را نمیتواند درک کند و هیچکس نمیتواند او را حس کند و او را با هیچ لفظ و گفتاری نمیتوان تبیین نمود.
wikinoor: مجموعة_رسائل_الکرمانی