مجله اتاق تجارت مجله رسمی اتاق تجارت تهران بوده است.
در آبان ۱۳۰۸، چهارمین دوره انتخابات اتاق تهران مطرح می شود و همچنین انتشار مجله اتاق تجارت، که قدم بزرگی برای طرح نظرات عموم تجار به حساب می آمد، انجام می پذیرد. این مجله که مجله رسمی ارگان اتاق تجارت به شمار می رفت به دو زبان فارسی و فرانسوی منتشر می شد. این مجله زیر عنوان «مجله اتاق تجارت» به صاحب امتیازی میرزا علی اکبر بهپور و مدیرمسئولی عباس مسعودی در تهران منتشر شد. مجله مزبور از بدو تأسیس تا شماره ۲۵ ماهی یک بار ( پانزدهم هر ماه ) با قیمت یک قران چاپ می شد و از آبان ۱۳۱۰ به صورت دو هفته یک بار انتشار یافت و جمعاً تا پایان سال ۱۳۱۰، سی و چهار شماره از آن منتشر گردید و از آن پس تا سال ۱۳۱۸ که دوره تجدید حیات این نشریه به شمار می آید، ۱۹۴ شماره آن انتشار یافت. اولین شماره از این مجله با این مقدمه آغاز شده است: «ترقیات و سعادت حقیقی ملت و مملکت را تجارت آن مملکت تضمین می نماید. اساس و شالوده تشکیلات هر مملکت، ترقی و تعالی هر ملت مستقیما منوط و مروبط به تجارت است. مملکتی که اوضاع تجارتش خوب شد، مؤسسات مهم اقتصادی پیدا کرد، شعب مختلفه تجارتی در دنیا تأسیس نمود، امتعه خود را روز به روز ترویج داد، بازار متاع مملکت را وسعت داد، افراد آن مملکت ثروتمند و خوشبخت شده پا به مرحله تکامل و ترقی می گذارند. همه می دانیم که امروز سیاست اقتصادی به تمام معنی جانشین سیاست دیپلماسی گردیده. جنگ های سیاسی دنیای کنونی، اختلاف نظری که بین رجال و زمامداران عالم موجود است فقط بر اثر مسائل تجارتی است. »
... [مشاهده متن کامل]
مجله به چهار بخش اصلی تقسیم می شد: بخش نخست آگهی های تجاری و تبلیغات کالاها و محصولات متنوع؛ بخش دوم مشروح مذاکرات جلسات اتاق در ماه پیش از انتشار مجله؛ بخش سوم اخبار مربوط به اتاق های تهران و شهرستان ها و اخبار تجاری داخل و خارج از کشور؛ و بخش آخر اطلاعات تجاری مفید در جهت ارتقای دانش تجار و بازرگانان. اتاق تجارت، نخستین مجله تجاری رسمی در ایران بود، در خود این مجله در مورد آن آمده: «بهترین راهنمای تجارتی است که کلیه اطلاعات و مظنه جات داخله و خارجه واردات مملکتی را در دسترس شما قرار داده و تجارتخانه های معروف را به شما معرفی می کند، تنها مجله اتاق تجارت است. » در ادامه آمده است: «اطلاع به اوضاع تجارت، وسیله است که آقایان تجار محترم را از مواجهه با ضرر و خسارت مصون داشته و آن ها را از شغل شریف خود، راهنما و خرسند می نماید و نیز می توانند با دادن اعلان های کوچک صادرات و واردات، خود را به داخله و خارجه معرفی و بازارها و مشتریانی برای خود تهیه نمایند. »

در آبان ۱۳۰۸، چهارمین دوره انتخابات اتاق تهران مطرح می شود و همچنین انتشار مجله اتاق تجارت، که قدم بزرگی برای طرح نظرات عموم تجار به حساب می آمد، انجام می پذیرد. این مجله که مجله رسمی ارگان اتاق تجارت به شمار می رفت به دو زبان فارسی و فرانسوی منتشر می شد. این مجله زیر عنوان «مجله اتاق تجارت» به صاحب امتیازی میرزا علی اکبر بهپور و مدیرمسئولی عباس مسعودی در تهران منتشر شد. مجله مزبور از بدو تأسیس تا شماره ۲۵ ماهی یک بار ( پانزدهم هر ماه ) با قیمت یک قران چاپ می شد و از آبان ۱۳۱۰ به صورت دو هفته یک بار انتشار یافت و جمعاً تا پایان سال ۱۳۱۰، سی و چهار شماره از آن منتشر گردید و از آن پس تا سال ۱۳۱۸ که دوره تجدید حیات این نشریه به شمار می آید، ۱۹۴ شماره آن انتشار یافت. اولین شماره از این مجله با این مقدمه آغاز شده است: «ترقیات و سعادت حقیقی ملت و مملکت را تجارت آن مملکت تضمین می نماید. اساس و شالوده تشکیلات هر مملکت، ترقی و تعالی هر ملت مستقیما منوط و مروبط به تجارت است. مملکتی که اوضاع تجارتش خوب شد، مؤسسات مهم اقتصادی پیدا کرد، شعب مختلفه تجارتی در دنیا تأسیس نمود، امتعه خود را روز به روز ترویج داد، بازار متاع مملکت را وسعت داد، افراد آن مملکت ثروتمند و خوشبخت شده پا به مرحله تکامل و ترقی می گذارند. همه می دانیم که امروز سیاست اقتصادی به تمام معنی جانشین سیاست دیپلماسی گردیده. جنگ های سیاسی دنیای کنونی، اختلاف نظری که بین رجال و زمامداران عالم موجود است فقط بر اثر مسائل تجارتی است. »
... [مشاهده متن کامل]
مجله به چهار بخش اصلی تقسیم می شد: بخش نخست آگهی های تجاری و تبلیغات کالاها و محصولات متنوع؛ بخش دوم مشروح مذاکرات جلسات اتاق در ماه پیش از انتشار مجله؛ بخش سوم اخبار مربوط به اتاق های تهران و شهرستان ها و اخبار تجاری داخل و خارج از کشور؛ و بخش آخر اطلاعات تجاری مفید در جهت ارتقای دانش تجار و بازرگانان. اتاق تجارت، نخستین مجله تجاری رسمی در ایران بود، در خود این مجله در مورد آن آمده: «بهترین راهنمای تجارتی است که کلیه اطلاعات و مظنه جات داخله و خارجه واردات مملکتی را در دسترس شما قرار داده و تجارتخانه های معروف را به شما معرفی می کند، تنها مجله اتاق تجارت است. » در ادامه آمده است: «اطلاع به اوضاع تجارت، وسیله است که آقایان تجار محترم را از مواجهه با ضرر و خسارت مصون داشته و آن ها را از شغل شریف خود، راهنما و خرسند می نماید و نیز می توانند با دادن اعلان های کوچک صادرات و واردات، خود را به داخله و خارجه معرفی و بازارها و مشتریانی برای خود تهیه نمایند. »
