[ویکی نور] " مجربات ابن سینا " کتابی است در موضوع علوم غریبه که اوراد و طلسماتی برای ایجاد محبت و ابطال طلسمات و غیره درآن آمده است. در انتساب چنین کتابی به بوعلی سینا که نظیر این کتاب چند کتاب دیگر نیز به وی منتسب گردیده است تردید های فراوانی واقع شده است ازجمله ادله ای کسانی که به کلی تألیف چنین کتابی از بوعلی را محال می دانند وارد شده این است که با توجه به مشرب فلسفی و مشائی ابن سینا اصلاً با روحیات و افکار وی همخوانی ندارد که دست به چنین اقدامی زده و درباره مسائلی که ریشه ریاضی و عقلی محض ندارند دست به تألیف ببرد و از طرفی در لیست تألیفات بوعلی که از سوی شاگردانش نوشته شده اند اسمی از این کتب به میان نیامده است .در سرآغاز نام کتاب کنز الاسرار فی استحضار الجن و صرف العمار آمده است که مؤلفش را شخصی به نام علی ابن سینا معرفی کرده است که بعید نیست شخصی غیر از بوعلی سینا باشد چون نام ابن سینا حسین ابن عبداللّه بن سینا است نه علی بن سینا اما به هر تقدیر این کتاب از این سینا است یا هر کس دیگر نگاهی اجمالی به محتوای آن می تواند باعث شناختی از کتاب برای خوانندگان باشد.
در این کتاب اکثر طلسمات، نیرنجات و ارباط برای ایجاد محبت می باشند و شاید بتوان رویکرد مثبتی را حتی در باب احضار اجنه و.... در کتاب مشاهده کرد. اولین طلسم کتاب نیز برای محبت است که نوع مرکب برای نوشتن خطوط و علائم و محل نوشتن و نهایتاً مواردی که باید نوشته شوند در بخشهای گوناگون آمده است. بخورهایی هم که در این طلسمات آمده اند عبارتند از ترکیباتی که وجود آنها تأثیرات خاصی در رسیدن به اهداف مدنظر باعث می گردد.طلسم دوم نیز برای محبت است اما طلسم سوم برای حاجات بزرگ و مهم مفید است. از جمله طلسمات کتاب برای باز داشتن مردی که گرفتار زنا و فحشا و زنبارگی شده است از این گونه مسائل می باشد برخی طلسمات هم برای ایجاد بغض و کینه و دشمنی است که این موارد باعث می گردیده تا عالمانی که وارد عرصه علوم غریبه گردیده اند از افتادن چنین کتبی به دست نااهلان اباء داشتند فلذا نوع چنین کتاب هایی با مخفی کاری و مستور بودن همراه بوده اند که این امر باعث ورود اشخاص نا آگاه و غیر عالم در این علوم شده و حجیت چنین آثاری ار با تردیدهایی قابل توجه مواجه ساخته است. برخی اوراد و اعمالی هم که در این جا به نام شبشبه آمده اند برای احضار و به کار گیری جن و شیاطین می باشد که کارهای حرام و نا مشروع و غیر اخلاقی فراوانی برای رسیدن بدانها لازم است برای مثال شبشبه اولی که در فصل مربوط به شبشبه ها آمده است لزوم جنابت از حرام و خواندن عزائم در چنین حالتی و در داخل بیت الخلاء از آن جمله است.برخی از این اعمال هم برای ایجاد شوق و تهییج برای نکاح می باشد که در فصل بخصوصی آمده اند. استخدام حیوانات درنده، غلبه بر دشمن ظالم، رفع مشکل حیض و نفاس، حصن و حراست، شناخت سارق، رسیدن به مال و اموال، شفاء امراض، دفع جن و ابطال سحر از دیگر مسائلی هستند که در مورد آنها روشهایی بیان شده است فصلی هم نیز به مجاب ها اختصاص دارد که برای رفع مشکلاتی چون ترس از جن و انس مفید می باشند.
ابطال طلسمات، رفع مربوطات هم، دفع جن و... نیز مواردی هستند که در واقع دو قطب منفی در مقابل طلسمات و رباطات و احضار جن و.. می باشند که شیوه ای مرسوم در این علوم می باشند یعنی هر طلسمی برای خود باطل کننده است و هر عقدی برای خود حل خاص دارد فصلی نیز اختصاص به ترتیب حروف دارد که این نیز برای نوشتن طلسمات و... لازم است و شناختن این ترتیب ها در کتب مرتبط امری مرسوم است. برای مثال حروف الفبا که با ترتیب الف، ب، ت و غیره می باشد یا حروف ابجد که با ا، ب، ج،د و ... می باشند و دیگر ترتیب هایی هم که در این زمینه هست که هر کدام از آنها برای افرادی مد نظر بوده اند که با آن ترتیب طلسمات، اوراد و... را تشریح نموده اند.
فصلی دیگر به تعاریف اختصاصی دارد که اسامی جن های مختلفی با شیوه احضار هر کدام درآن آمده است. نهایتاً ارتباطی که با کواکب گوناگون به وجود می آید و ایام مختلف به نام هر کدام می باشند و آثار خاصی درآن ایام خاص و ساعات خاصی از آنها دارد در فصل جداگانه ای مطرح شده اند برای مثال دومین روز هفته که اختصاص به فلان کوکب دارد در ساعت خاصی از آن روز به هدف خاصی می توان رسید که اهل این فن مقید به مراعات این لحظات و ساعات می باشند.
مطالعه کتاب مجربات ابن سینا الروحانیة در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
در این کتاب اکثر طلسمات، نیرنجات و ارباط برای ایجاد محبت می باشند و شاید بتوان رویکرد مثبتی را حتی در باب احضار اجنه و.... در کتاب مشاهده کرد. اولین طلسم کتاب نیز برای محبت است که نوع مرکب برای نوشتن خطوط و علائم و محل نوشتن و نهایتاً مواردی که باید نوشته شوند در بخشهای گوناگون آمده است. بخورهایی هم که در این طلسمات آمده اند عبارتند از ترکیباتی که وجود آنها تأثیرات خاصی در رسیدن به اهداف مدنظر باعث می گردد.طلسم دوم نیز برای محبت است اما طلسم سوم برای حاجات بزرگ و مهم مفید است. از جمله طلسمات کتاب برای باز داشتن مردی که گرفتار زنا و فحشا و زنبارگی شده است از این گونه مسائل می باشد برخی طلسمات هم برای ایجاد بغض و کینه و دشمنی است که این موارد باعث می گردیده تا عالمانی که وارد عرصه علوم غریبه گردیده اند از افتادن چنین کتبی به دست نااهلان اباء داشتند فلذا نوع چنین کتاب هایی با مخفی کاری و مستور بودن همراه بوده اند که این امر باعث ورود اشخاص نا آگاه و غیر عالم در این علوم شده و حجیت چنین آثاری ار با تردیدهایی قابل توجه مواجه ساخته است. برخی اوراد و اعمالی هم که در این جا به نام شبشبه آمده اند برای احضار و به کار گیری جن و شیاطین می باشد که کارهای حرام و نا مشروع و غیر اخلاقی فراوانی برای رسیدن بدانها لازم است برای مثال شبشبه اولی که در فصل مربوط به شبشبه ها آمده است لزوم جنابت از حرام و خواندن عزائم در چنین حالتی و در داخل بیت الخلاء از آن جمله است.برخی از این اعمال هم برای ایجاد شوق و تهییج برای نکاح می باشد که در فصل بخصوصی آمده اند. استخدام حیوانات درنده، غلبه بر دشمن ظالم، رفع مشکل حیض و نفاس، حصن و حراست، شناخت سارق، رسیدن به مال و اموال، شفاء امراض، دفع جن و ابطال سحر از دیگر مسائلی هستند که در مورد آنها روشهایی بیان شده است فصلی هم نیز به مجاب ها اختصاص دارد که برای رفع مشکلاتی چون ترس از جن و انس مفید می باشند.
ابطال طلسمات، رفع مربوطات هم، دفع جن و... نیز مواردی هستند که در واقع دو قطب منفی در مقابل طلسمات و رباطات و احضار جن و.. می باشند که شیوه ای مرسوم در این علوم می باشند یعنی هر طلسمی برای خود باطل کننده است و هر عقدی برای خود حل خاص دارد فصلی نیز اختصاص به ترتیب حروف دارد که این نیز برای نوشتن طلسمات و... لازم است و شناختن این ترتیب ها در کتب مرتبط امری مرسوم است. برای مثال حروف الفبا که با ترتیب الف، ب، ت و غیره می باشد یا حروف ابجد که با ا، ب، ج،د و ... می باشند و دیگر ترتیب هایی هم که در این زمینه هست که هر کدام از آنها برای افرادی مد نظر بوده اند که با آن ترتیب طلسمات، اوراد و... را تشریح نموده اند.
فصلی دیگر به تعاریف اختصاصی دارد که اسامی جن های مختلفی با شیوه احضار هر کدام درآن آمده است. نهایتاً ارتباطی که با کواکب گوناگون به وجود می آید و ایام مختلف به نام هر کدام می باشند و آثار خاصی درآن ایام خاص و ساعات خاصی از آنها دارد در فصل جداگانه ای مطرح شده اند برای مثال دومین روز هفته که اختصاص به فلان کوکب دارد در ساعت خاصی از آن روز به هدف خاصی می توان رسید که اهل این فن مقید به مراعات این لحظات و ساعات می باشند.
مطالعه کتاب مجربات ابن سینا الروحانیة در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
wikinoor: مجربات_إبن_سینا_الروحانیة