[ویکی نور] مجاز القرآن خصائصه الفنیه و بلاغته العربیه. مجاز القرآن؛ خصائصه الفنیة و بلاغته العربیة نوشته محمد حسین علی صغیر؛ وی استاد علوم قرآنی دانشگاه کوفه است که در برخی از موضوعات این رشته به تألیف کتاب پرداخته است. وی این موضوعات نه گانه خویش را بانام «موسوعة الدراسات القرآنیة» عنوان کلی بخشیده است. کتاب مزبور مجلد چهارم از این موسوعه محسوب می شود که به موضوع مجاز در قرآن اختصاص دارد. از نظر نویسنده، این موضوع دارای ابعاد و ظرایف گسترده ای است که نیازمند دقت ورزی است. او قائل است قدما به این موضوع بیشتر با نگاه لغوی می پرداختند و بررسی همه جانبه آن با نگاه بلاغی مغفول مانده که سعی شده است در این کتاب بیشتر در این زمینه به بحث بپردازد.
کتاب پس از مقدمه مؤلف، دارای پنج فصل است. فصل اول با صبغه ای تاریخی به موضوع مجاز قرآن پرداخته است. نویسنده با رویکردی تحلیلی و نقادانه به موضوع، فصل بعدی را پیش می برد؛ چیستی حقیقت مجاز در لغت و اصطلاح و اینکه آیا در قرآن واقع شده است؟ انواع آن که در قرآن آمده چیست؟ همه از موضوعاتی است که در این فصل مطرح شده است.
فصل سوم کتاب «مجاز قرآن و ویژگی های فنی آن» نام دارد. در این فصل به اصول و نکات بیانی ذیل مجاز قرآن پرداخته شده است. نویسنده پس از اصول کلی در این فصل در دو فصل دیگر به صورت اختصاصی به یکی از اقسام مجاز در قرآن می پردازد. در فصل چهارم مجاز عقلی و در فصل آخر مجاز لغوی در قرآن را مطرح می سازد.
نویسنده در مقدمه، به اهمیت مجاز در قرآن اشاره می کند. ازنظر وی این موضوع ازجمله موضوعاتی است که نیاز به بحث علمی دارد. تلاش های گذشتگان همه یا از باب لغوی در مفردات بوده است یا اشاره به اصل تفسیری در کلمات ولی بررسی تطبیق اصطلاحی مجاز یا ابعاد بیانی آن کمتر به چشم می خورد. او سید رضی (359-406ق) از جمله معدود افرادی نام می برد که به این بحث اهتمام ورزیده است.
نویسنده پس از بیان این اهمیت به تبیین اجمالی فصول پنج گانه خود می پردازد.
همان گونه که پیش تر اشاره شد، این فصل بیشتر جنبه تاریخی دارد. نویسنده موضوع کلان آن را «مجاز قرآن در مطالعات روشی» نام گذاری کرده است که چهار قسمت اصلی دارد.
کتاب پس از مقدمه مؤلف، دارای پنج فصل است. فصل اول با صبغه ای تاریخی به موضوع مجاز قرآن پرداخته است. نویسنده با رویکردی تحلیلی و نقادانه به موضوع، فصل بعدی را پیش می برد؛ چیستی حقیقت مجاز در لغت و اصطلاح و اینکه آیا در قرآن واقع شده است؟ انواع آن که در قرآن آمده چیست؟ همه از موضوعاتی است که در این فصل مطرح شده است.
فصل سوم کتاب «مجاز قرآن و ویژگی های فنی آن» نام دارد. در این فصل به اصول و نکات بیانی ذیل مجاز قرآن پرداخته شده است. نویسنده پس از اصول کلی در این فصل در دو فصل دیگر به صورت اختصاصی به یکی از اقسام مجاز در قرآن می پردازد. در فصل چهارم مجاز عقلی و در فصل آخر مجاز لغوی در قرآن را مطرح می سازد.
نویسنده در مقدمه، به اهمیت مجاز در قرآن اشاره می کند. ازنظر وی این موضوع ازجمله موضوعاتی است که نیاز به بحث علمی دارد. تلاش های گذشتگان همه یا از باب لغوی در مفردات بوده است یا اشاره به اصل تفسیری در کلمات ولی بررسی تطبیق اصطلاحی مجاز یا ابعاد بیانی آن کمتر به چشم می خورد. او سید رضی (359-406ق) از جمله معدود افرادی نام می برد که به این بحث اهتمام ورزیده است.
نویسنده پس از بیان این اهمیت به تبیین اجمالی فصول پنج گانه خود می پردازد.
همان گونه که پیش تر اشاره شد، این فصل بیشتر جنبه تاریخی دارد. نویسنده موضوع کلان آن را «مجاز قرآن در مطالعات روشی» نام گذاری کرده است که چهار قسمت اصلی دارد.