[ویکی فقه] متقین در قرآن. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می شود.
روزنامه اطلاعات به لحاظ اهمیت مطالب از امروز اقدام به انتشار این مطالب می کند. سوره مبارکه بقره آیات ۲، ۳ و ۴ ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین (۲)الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقونَ (۳) وَالَّذینَ یؤمِنونَ بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُم یوقِنونَ (۴)آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.(۲) (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیباز حس پوشیده و پنهان است
تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز می کنید، یعنی برو در خانه ات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمی کند.بلکه می گوید در سینه قضایا و واقعیت ها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید.مثل راننده ای که رانندگی می کند اما پرهیز هم می کند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن. قرآن کریم می گوید: «هدی للمتقین» ؛ نمی گوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد.اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست.بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی می ماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی ماند.
خصوصیات متقین
«الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون» برای همین متقین شش خصوصیت بیان شده که این شش خصوصیت در یک انسان، در حقیقت عناصر تشکیل دهنده تقواست و آن تقوای صحیح و عینی با این شش خصوصیت در انسان تامین می شود البته فراموش نشود که من در جلسه قبل گفتم: این تقوا در همه مراحل به انسان کمک می کند، یعنی شما وقتی یک مایه ای از تقوا داشته باشید از قرآن یک چیزی می فهمید و هدایت می شوید و این تقوا هرچه بیشتر بشود شما از قرآن بیشتر می فهمید یعنی حتی یک انسانی که در حد اعلای تقوا هست اگر باز تقوایش بیشتر شود به همان نسبت افزایش روحیه تقوا ممکن است باز چیزهای جدیدتر و ترفه تر و یک ظرافت هایی را از قرآن بفهمد و این فقط مربوط به اول کار نیست که بگوئیم اگر می خواهید از قرآن چیزی بفهمید باید با تقوا بشوید و بعد که تقوا یعنی همان هشیاری و دقت را بدست آوردید دیگر برو در بطن قرآن، نخیر، درهمه مراحل هرچه این تقوا بیشتر شد درک انسان بیشتر می شود، حالا این شش خصوصیت مقدماتی است برای اینکه یک سطح قابل قبولی از تقوا در انسان بوجود بیاید، یا بگوییم یک حداقل لازمی از تقوا در انسان بوجود می آید.
← ایمان به غیب در قرآن
...
روزنامه اطلاعات به لحاظ اهمیت مطالب از امروز اقدام به انتشار این مطالب می کند. سوره مبارکه بقره آیات ۲، ۳ و ۴ ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین (۲)الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقونَ (۳) وَالَّذینَ یؤمِنونَ بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُم یوقِنونَ (۴)آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.(۲) (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیباز حس پوشیده و پنهان است
تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز می کنید، یعنی برو در خانه ات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمی کند.بلکه می گوید در سینه قضایا و واقعیت ها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید.مثل راننده ای که رانندگی می کند اما پرهیز هم می کند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن. قرآن کریم می گوید: «هدی للمتقین» ؛ نمی گوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد.اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست.بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی می ماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی ماند.
خصوصیات متقین
«الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون» برای همین متقین شش خصوصیت بیان شده که این شش خصوصیت در یک انسان، در حقیقت عناصر تشکیل دهنده تقواست و آن تقوای صحیح و عینی با این شش خصوصیت در انسان تامین می شود البته فراموش نشود که من در جلسه قبل گفتم: این تقوا در همه مراحل به انسان کمک می کند، یعنی شما وقتی یک مایه ای از تقوا داشته باشید از قرآن یک چیزی می فهمید و هدایت می شوید و این تقوا هرچه بیشتر بشود شما از قرآن بیشتر می فهمید یعنی حتی یک انسانی که در حد اعلای تقوا هست اگر باز تقوایش بیشتر شود به همان نسبت افزایش روحیه تقوا ممکن است باز چیزهای جدیدتر و ترفه تر و یک ظرافت هایی را از قرآن بفهمد و این فقط مربوط به اول کار نیست که بگوئیم اگر می خواهید از قرآن چیزی بفهمید باید با تقوا بشوید و بعد که تقوا یعنی همان هشیاری و دقت را بدست آوردید دیگر برو در بطن قرآن، نخیر، درهمه مراحل هرچه این تقوا بیشتر شد درک انسان بیشتر می شود، حالا این شش خصوصیت مقدماتی است برای اینکه یک سطح قابل قبولی از تقوا در انسان بوجود بیاید، یا بگوییم یک حداقل لازمی از تقوا در انسان بوجود می آید.
← ایمان به غیب در قرآن
...
wikifeqh: متقین_در_قرآن