متعمدا
/mote~ammedan/
لغت نامه دهخدا
فرهنگ معین
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی مُّتَعَمِّداً: از روی عمد
ریشه کلمه:
عمد (۷ بار)
قصد. «عمدللشی و الی الشیء:قصد» همچنین است تعمّد. . در آنچه خطا کردهاید گناهی ندارید لیکن در آنچه قلوب شما قصد کرده خطاکارید.. یعنی مؤمن را از روی قصد و دانسته بکشد. عماد :ستون.ایضاًبه معنی ابنیه رفیعه آمده در این صورت مفردش عماده است رجوع شود به صحاح و اقرب.. احتمال قوی آن است که «العِماد» در آیه به معنی کاخهای بلند است رجوع شود به«ارم». عماد به معنی ستون جمعش عمد (بروزن فرس و عنق) است ولی در قرآن بروزن فرس آمده است . ایضاً . ممکن است «تَرَوْنَها»جمله مستقل باشد یعنی:آسمانهارا بیستون بالا برد و آفرید. میبینید که بیستوناند و ممکن است قید «عَمَد» باشد یعنی بدون ستونهای مرئی. در این صورت فقط ستون مرئی نفی شده یعنی ستونهای نامرئی از قبیل جاذبه و غیره هست (بنابر مفهوم مخالف). در تفسیر عیاشی ضمن خبری از حضرت رضا«علیهالسلام» نقل شده:«فَثَمَّ عَمَدٌوَلکِنْ لاتُری» در آنجا ستون هایی هست و لیکن دیده نمیشوند. ظاهراًمراد از آیه احتمال اول است وآن در اثبات قدرت خدا قویتر است. یعنی: میبینید که آسمانها را بیستون بالا برده. و این با روایت فوق منافی نیست زیرا روایت ناظر به نامرئیهاست گرچه احتمال دوم را تأیید میکند. . آتش بر آنها بسته شده در ستونهای کشیده. رجوع شود به «وصد».
ریشه کلمه:
عمد (۷ بار)
قصد. «عمدللشی و الی الشیء:قصد» همچنین است تعمّد. . در آنچه خطا کردهاید گناهی ندارید لیکن در آنچه قلوب شما قصد کرده خطاکارید.. یعنی مؤمن را از روی قصد و دانسته بکشد. عماد :ستون.ایضاًبه معنی ابنیه رفیعه آمده در این صورت مفردش عماده است رجوع شود به صحاح و اقرب.. احتمال قوی آن است که «العِماد» در آیه به معنی کاخهای بلند است رجوع شود به«ارم». عماد به معنی ستون جمعش عمد (بروزن فرس و عنق) است ولی در قرآن بروزن فرس آمده است . ایضاً . ممکن است «تَرَوْنَها»جمله مستقل باشد یعنی:آسمانهارا بیستون بالا برد و آفرید. میبینید که بیستوناند و ممکن است قید «عَمَد» باشد یعنی بدون ستونهای مرئی. در این صورت فقط ستون مرئی نفی شده یعنی ستونهای نامرئی از قبیل جاذبه و غیره هست (بنابر مفهوم مخالف). در تفسیر عیاشی ضمن خبری از حضرت رضا«علیهالسلام» نقل شده:«فَثَمَّ عَمَدٌوَلکِنْ لاتُری» در آنجا ستون هایی هست و لیکن دیده نمیشوند. ظاهراًمراد از آیه احتمال اول است وآن در اثبات قدرت خدا قویتر است. یعنی: میبینید که آسمانها را بیستون بالا برده. و این با روایت فوق منافی نیست زیرا روایت ناظر به نامرئیهاست گرچه احتمال دوم را تأیید میکند. . آتش بر آنها بسته شده در ستونهای کشیده. رجوع شود به «وصد».
wikialkb: مُتَعَمّدا
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید