مترو قم یک سامانه قطار شهری زیرزمینی در شهر قم است که در حال ساخت می باشد. این سامانه در ٢ خط طراحی شده که خط ۱ آن با برگزاری مناقصه ساخت در سال ۱۳۸۹ پیمانکاری ساخت آن با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا رسید. خط ۱ این پروژه در ۲ فاز تعریف شده است فاز ۱ از ایستگاه شهدای کامکار تا میدان مطهری و فاز ۲ از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.
... [مشاهده متن کامل]
طرح مترو در سال ۱۳۹۰ با مناقصه ۸۶۰ میلیارد تومانی که بزرگ ترین مناقصه تاریخ قم محسوب می شود، آغاز شد. سال ۱۳۹۴ که اعضای شورای اسلامی شهر قم کلید مدیریت شهری را به «مرتضی سقائیان نژاد» سپردند، این ابرپروژه ۵/۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در طول ۶ سال اخیر هم توفان های متعدد اقتصادی و ارزی و مشکلاتی که تحریم ها به بار آورد، بسیاری از پیگیری ها برای تأمین واگن، تجهیزات و… را بی ثمر گذاشت.
خط ۱ مترو قم دارای ۲خط A و B است که خط A آن با پیش بینی ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴/۸ کیلومتر طول است. این خط به ۲ فاز تقسیم شده و فاز نخست آن به طول ۴/۶ کیلومتر، حدفاصل میدان کشاورز تا میدان شهید مطهری در حال اجراست. خط B هم به طول ۱۸ کیلومتر، ۱۶ ایستگاه دارد که عملیاتی شدن آن به دلیل تأمین نشدن منابع مالی فعلاً در اولویت نیست.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اواسط تیرماه سال ۱۴۰۰ از آغاز تست گرم مترو در پایان مردادماه سخن گفت و وعده داد حدود ۳ ماه پس از انجام تست گرم، فاز نخست خط یک مترو قم آماده مسافرگیری خواهد بود. آخرین وعده بهره برداری از مترو قم مربوط به معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار قم است که گفته فاز نخست خط یک مترو تا شهریورماه سال جاری آماده تست گرم می شود. این ادعا در حالی است که واگن هایی که برای مترو قم سفارش داده شده، آماده نیست و با توجه به اینکه خط سوم مترو مشهد در سال های آینده افتتاح می شود، قرار است مسئولان شهرهای قم و مشهد برای تحویل قطار وارد مذاکره شوند.
از طرفی دیگر، مردادماه ۸۸ پس از ماه ها مطالعات و پیگیری، کلنگ عملیات اجرایی نخستین مونوریل کشور در قم، به زمین زده شد. اما در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، اما و اگرهای فراوانی پیرامون آن و حول مطالعات و مسیریابی صورت گرفته انجام شد که این مسائل تقریباً یکسال پروژه را با سرعت پایینی پیش برد، اما حدود یک سال بعد با حضور محمدحسین موسی پور در مسند استانداری قم، عزم ویژه ای بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی مونوریل و تکمیل آن ایجاد شد.
... [مشاهده متن کامل]
طرح مترو در سال ۱۳۹۰ با مناقصه ۸۶۰ میلیارد تومانی که بزرگ ترین مناقصه تاریخ قم محسوب می شود، آغاز شد. سال ۱۳۹۴ که اعضای شورای اسلامی شهر قم کلید مدیریت شهری را به «مرتضی سقائیان نژاد» سپردند، این ابرپروژه ۵/۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در طول ۶ سال اخیر هم توفان های متعدد اقتصادی و ارزی و مشکلاتی که تحریم ها به بار آورد، بسیاری از پیگیری ها برای تأمین واگن، تجهیزات و… را بی ثمر گذاشت.
خط ۱ مترو قم دارای ۲خط A و B است که خط A آن با پیش بینی ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴/۸ کیلومتر طول است. این خط به ۲ فاز تقسیم شده و فاز نخست آن به طول ۴/۶ کیلومتر، حدفاصل میدان کشاورز تا میدان شهید مطهری در حال اجراست. خط B هم به طول ۱۸ کیلومتر، ۱۶ ایستگاه دارد که عملیاتی شدن آن به دلیل تأمین نشدن منابع مالی فعلاً در اولویت نیست.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اواسط تیرماه سال ۱۴۰۰ از آغاز تست گرم مترو در پایان مردادماه سخن گفت و وعده داد حدود ۳ ماه پس از انجام تست گرم، فاز نخست خط یک مترو قم آماده مسافرگیری خواهد بود. آخرین وعده بهره برداری از مترو قم مربوط به معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار قم است که گفته فاز نخست خط یک مترو تا شهریورماه سال جاری آماده تست گرم می شود. این ادعا در حالی است که واگن هایی که برای مترو قم سفارش داده شده، آماده نیست و با توجه به اینکه خط سوم مترو مشهد در سال های آینده افتتاح می شود، قرار است مسئولان شهرهای قم و مشهد برای تحویل قطار وارد مذاکره شوند.
از طرفی دیگر، مردادماه ۸۸ پس از ماه ها مطالعات و پیگیری، کلنگ عملیات اجرایی نخستین مونوریل کشور در قم، به زمین زده شد. اما در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، اما و اگرهای فراوانی پیرامون آن و حول مطالعات و مسیریابی صورت گرفته انجام شد که این مسائل تقریباً یکسال پروژه را با سرعت پایینی پیش برد، اما حدود یک سال بعد با حضور محمدحسین موسی پور در مسند استانداری قم، عزم ویژه ای بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی مونوریل و تکمیل آن ایجاد شد.