متروی شیراز یا قطارشهری شیراز به مجموعه خطوط فعال و در حال ساخت قطارهای شهری و تراموا در کلان شهر شیراز گفته می شود. سازمان قطار شهری شیراز و حومه مسئولیت ساخت و بهره برداری متروی کلان شهر شیراز را بر عهده دارد. با روند رو به رشد شهری در شیراز توسعه مترو در این شهر روبه رشد و تکامل می باشد. مترو شیراز به عنوان سومین سامانه قطار شهری در ایران پس از مترو تهران و مترو مشهد شناخته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
خط یک مترو شیراز در ساعات پیک مسافر ۱۲۰ هزار نفر را روزانه جابه جا می کند. شبکه و خطوط مترو شیراز پس از خطوط مترو تهران دومین خطوط بزرگ مترو در کشور را دارا می باشد و پس از تکمیل، در افق بلند مدت قرار است سالانه بیش از دویست میلیون سفر را پشتیبانی کند. در حال حاضر خط ۱ متروی شیراز به طول ۲۴٫۵ کیلومتر در ۲۰ ایستگاه از ایستگاه متروی احسان تا ایستگاه متروی شهید دستغیب و فاز اول خط ۲ متروی شیراز در ۴ ایستگاه به طول ۸ کیلومتر در حال بهره برداری است؛ همچنین ادامه خط دو و خطوط سه و چهار در حال ساخت هستند.
قطار شهری شیراز به طور کلی دارای ۶ خط می باشد که طول این شش خط جمعاً ۹۳٫۳ کیلومتر خواهد بود. در حال حاضر خط ۱ و فاز اول خط ۲ قطار شهری شیراز بهره برداری شده و فاز دوم خط ۲ و خطوط ۳ و ۴ در حال ساخت می باشد.
خط ۱ متروی شیراز از میدان احسان شروع شده و با گذشتن از بلوار دکتر شریعتی، پل معالی آباد و طی کردن حاشیه بلوار شهید چمران به بلوار شاهد و با گذر از چهارراه قصردشت و پس از طی کردن تقاطع شهید مطهری ( زرگری ) ، بلوار شهید آوینی، نمازی، میدان امام حسین ( ستاد ) ، بلوار زند، بازار وکیل، میدان ولیعصر و بلوار مدرس به شرق شهر یعنی میدان الله ( گلسرخ ) در ابتدای ورودی فرودگاه شهید دستغیب شیراز امتداد دارد که این خط ۲۴٫۵ کیلومتر طول دارد که پتانسیل حمل و نقل ۱۰٬۰۰۰ نفر در ساعت را دارد. همچنین این خط ۲۰ ایستگاه زیر زمینی و یک ایستگاه همسطح دارد.
خط ۲ متروی شیراز با حدود ۱۵٫۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود در جنوب شهر آغاز شده و پس از طی کردن قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، امیرکبیر، میدان بسیج ( فرودگاه ) ، چهارراه گمرک و پانزده خرداد ( پارامونت ) به میدان امام حسین ( ستاد ) رسیده و با خط ۱ تقاطع می دهد و از آن پس با طی کردن پارک آزادی، میدان گاز، حر، میدان اطلسی و حافظیه، به میدان گلستان در کلبه سعدی منتهی می شود. این خط از میدان شکوفه تا بلوار قهرمانان به صورت هم سطح در ۲ایستگاه و از کمربندی تا آخرین ایستگاه به صورت تونل در ۱۱ ایستگاه اجرا می شود. عملیات اجرایی و ساخت این خط در سال ۱۳۹۰ آغاز شده است. فاز یک خط ۲ در سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین در ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. در ادامه ایستگاه شهدای عادل آباد نیز در ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ افتتاح شد.






... [مشاهده متن کامل]
خط یک مترو شیراز در ساعات پیک مسافر ۱۲۰ هزار نفر را روزانه جابه جا می کند. شبکه و خطوط مترو شیراز پس از خطوط مترو تهران دومین خطوط بزرگ مترو در کشور را دارا می باشد و پس از تکمیل، در افق بلند مدت قرار است سالانه بیش از دویست میلیون سفر را پشتیبانی کند. در حال حاضر خط ۱ متروی شیراز به طول ۲۴٫۵ کیلومتر در ۲۰ ایستگاه از ایستگاه متروی احسان تا ایستگاه متروی شهید دستغیب و فاز اول خط ۲ متروی شیراز در ۴ ایستگاه به طول ۸ کیلومتر در حال بهره برداری است؛ همچنین ادامه خط دو و خطوط سه و چهار در حال ساخت هستند.
قطار شهری شیراز به طور کلی دارای ۶ خط می باشد که طول این شش خط جمعاً ۹۳٫۳ کیلومتر خواهد بود. در حال حاضر خط ۱ و فاز اول خط ۲ قطار شهری شیراز بهره برداری شده و فاز دوم خط ۲ و خطوط ۳ و ۴ در حال ساخت می باشد.
خط ۱ متروی شیراز از میدان احسان شروع شده و با گذشتن از بلوار دکتر شریعتی، پل معالی آباد و طی کردن حاشیه بلوار شهید چمران به بلوار شاهد و با گذر از چهارراه قصردشت و پس از طی کردن تقاطع شهید مطهری ( زرگری ) ، بلوار شهید آوینی، نمازی، میدان امام حسین ( ستاد ) ، بلوار زند، بازار وکیل، میدان ولیعصر و بلوار مدرس به شرق شهر یعنی میدان الله ( گلسرخ ) در ابتدای ورودی فرودگاه شهید دستغیب شیراز امتداد دارد که این خط ۲۴٫۵ کیلومتر طول دارد که پتانسیل حمل و نقل ۱۰٬۰۰۰ نفر در ساعت را دارد. همچنین این خط ۲۰ ایستگاه زیر زمینی و یک ایستگاه همسطح دارد.
خط ۲ متروی شیراز با حدود ۱۵٫۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود در جنوب شهر آغاز شده و پس از طی کردن قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، امیرکبیر، میدان بسیج ( فرودگاه ) ، چهارراه گمرک و پانزده خرداد ( پارامونت ) به میدان امام حسین ( ستاد ) رسیده و با خط ۱ تقاطع می دهد و از آن پس با طی کردن پارک آزادی، میدان گاز، حر، میدان اطلسی و حافظیه، به میدان گلستان در کلبه سعدی منتهی می شود. این خط از میدان شکوفه تا بلوار قهرمانان به صورت هم سطح در ۲ایستگاه و از کمربندی تا آخرین ایستگاه به صورت تونل در ۱۱ ایستگاه اجرا می شود. عملیات اجرایی و ساخت این خط در سال ۱۳۹۰ آغاز شده است. فاز یک خط ۲ در سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین در ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. در ادامه ایستگاه شهدای عادل آباد نیز در ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ افتتاح شد.





