متافیزیک حضور
علم حضوری انسان به خودش، بنیان حضور وی نزد خود و شهود مستقیم هستی است.
حضور ( به انگلیسی: Presence ) ، حضور مترادف حضرت است.
حضور به معنی حضرت است. چنان که می توان گفت در حضرت فلانی ( یعنی در حضور فلانی ) با او سخن گفتم؛ و نیز حضرت به معنی نزدیکی به چیزی است.
حضرات الهی نزد صوفیان مثل حضرت غیب مطلق، حضرت شهادت مطلق، حضرت غیب مضاف و حضرت جامع. [ ۱]
حضور امر، یعنی خطور آن در دل و حضور بدیهه، یعنی سرعت آن.
حضور به معنی حضور قلب برای حق،
ملاصدرا، حضور آدمی را نزد خود و هستی خویش را متصل به عالم خارج و یافتن، خود را در میان موجودات و داشتن نسبت خاصی با هستی، به معنای داشتن «عالم» می داند.
هایدگر نیز با تکیه بر نسبت خاص انسان با هستی و توانایی انسان بر تفسیر و ارزیابی هستی و فرارفتن از هستی، مسئله حضور و عالمداری را مطرح می کند.
بنابراین می توان گفت حضور آدمی نزد خود، بنیان عالمداری اوست و از این لحاظ، ملاصدرا و هایدگر مشابهت بسیاری به یکدیگر دارند. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفعلم حضوری انسان به خودش، بنیان حضور وی نزد خود و شهود مستقیم هستی است.
حضور ( به انگلیسی: Presence ) ، حضور مترادف حضرت است.
حضور به معنی حضرت است. چنان که می توان گفت در حضرت فلانی ( یعنی در حضور فلانی ) با او سخن گفتم؛ و نیز حضرت به معنی نزدیکی به چیزی است.
حضرات الهی نزد صوفیان مثل حضرت غیب مطلق، حضرت شهادت مطلق، حضرت غیب مضاف و حضرت جامع. [ ۱]
حضور امر، یعنی خطور آن در دل و حضور بدیهه، یعنی سرعت آن.
حضور به معنی حضور قلب برای حق،
ملاصدرا، حضور آدمی را نزد خود و هستی خویش را متصل به عالم خارج و یافتن، خود را در میان موجودات و داشتن نسبت خاصی با هستی، به معنای داشتن «عالم» می داند.
هایدگر نیز با تکیه بر نسبت خاص انسان با هستی و توانایی انسان بر تفسیر و ارزیابی هستی و فرارفتن از هستی، مسئله حضور و عالمداری را مطرح می کند.
بنابراین می توان گفت حضور آدمی نزد خود، بنیان عالمداری اوست و از این لحاظ، ملاصدرا و هایدگر مشابهت بسیاری به یکدیگر دارند. [ ۲]
wiki: متافیزیک حضور