مبلّغ، محمداسماعیل (افغانستان ۱۳۱۹ـ۱۳۵۸ش)
مبلّغ، محمداسماعیل
از علما و فلاسفۀ شیعۀ افغانستان. برای تکمیل تحصیلات علوم دینی به کابل رفت و ادبیات عرب، فقه و اصول را نزد استادان فن فرا گرفت و خود به تدریس پرداخت. او مطالعاتی در فلسفۀ اسلامی، جامعه شناسی و تاریخ داشت و با زبان های انگلیسی و فرانسوی آشنا بود. مبلّغ در دانشکدۀ ادبیات کابل به تدریس در رشتۀ فلسفه و ادبیات پرداخت. وی در دورۀ دوازدهم مجلس شورای ملی افغانستان (۱۳۴۴ـ۱۳۴۸ش) به مجلس راه یافت. در ۱۳۵۵ش به طور پنهانی به ایران آمد و با مراجع و علمای برجستۀ قم و طلاب افغانی ساکن آن جا دیدار کرد. ساواک او را دستگیر و زندانی کرد و چهل روز بعد به افغانستان بازگشت. رژیم کودتایی مارکسیستی افغانستان که در صدد قلع و قمع علما و روشنفکران برآمد، او را دستگیر و زندانی کرد (۱۳۵۷ش) و سال بعد نام وی در ردیف شهیدان اعلام گردید. مقالاتی ارزشمند از او در دایرة المعارف آریانا و مجلات آریانا و عرفان در افغانستان و نیز نشریات حبل الله و هفته نامه وحدت در خارج از آن کشور به چاپ رسیده است. وی به سبب جوّ اختناق آمیز، گاه نوشته های خود را با نام های زیتا، آخیلوس، غرجستان و ... منتشر می کرد. از آثار او می توان به: جامی و ابن عربی (کابل، ۱۳۴۳ش)؛ نقد فلسفه از نگاه جامی (کابل، ۱۳۴۳ش) و دین تریاک نیست (تهران، ۱۳۶۳ش) و نیز آثار چاپ نشده اش اسلام آیین انقلابی و نفی نظام های طاغوتی و شرحی بر فصوص الحکم اشاره کرد.
مبلّغ، محمداسماعیل
از علما و فلاسفۀ شیعۀ افغانستان. برای تکمیل تحصیلات علوم دینی به کابل رفت و ادبیات عرب، فقه و اصول را نزد استادان فن فرا گرفت و خود به تدریس پرداخت. او مطالعاتی در فلسفۀ اسلامی، جامعه شناسی و تاریخ داشت و با زبان های انگلیسی و فرانسوی آشنا بود. مبلّغ در دانشکدۀ ادبیات کابل به تدریس در رشتۀ فلسفه و ادبیات پرداخت. وی در دورۀ دوازدهم مجلس شورای ملی افغانستان (۱۳۴۴ـ۱۳۴۸ش) به مجلس راه یافت. در ۱۳۵۵ش به طور پنهانی به ایران آمد و با مراجع و علمای برجستۀ قم و طلاب افغانی ساکن آن جا دیدار کرد. ساواک او را دستگیر و زندانی کرد و چهل روز بعد به افغانستان بازگشت. رژیم کودتایی مارکسیستی افغانستان که در صدد قلع و قمع علما و روشنفکران برآمد، او را دستگیر و زندانی کرد (۱۳۵۷ش) و سال بعد نام وی در ردیف شهیدان اعلام گردید. مقالاتی ارزشمند از او در دایرة المعارف آریانا و مجلات آریانا و عرفان در افغانستان و نیز نشریات حبل الله و هفته نامه وحدت در خارج از آن کشور به چاپ رسیده است. وی به سبب جوّ اختناق آمیز، گاه نوشته های خود را با نام های زیتا، آخیلوس، غرجستان و ... منتشر می کرد. از آثار او می توان به: جامی و ابن عربی (کابل، ۱۳۴۳ش)؛ نقد فلسفه از نگاه جامی (کابل، ۱۳۴۳ش) و دین تریاک نیست (تهران، ۱۳۶۳ش) و نیز آثار چاپ نشده اش اسلام آیین انقلابی و نفی نظام های طاغوتی و شرحی بر فصوص الحکم اشاره کرد.