مبدل گشتاور

دانشنامه عمومی

مبدل گشتاور ( به انگلیسی: Torque converter ) یک گونه کوپلینگ هیدرولیکی است که قدرت چرخش را از یک موتور، مانند یک موتور درون سوز، به یک بار متحرک چرخان منتقل می کند. در یک وسیله نقلیه با جعبه دنده خودکار، مبدل گشتاور منبع تغذیه را به بار متصل می کند. این وسیله معمولاً میان شفت موتور و شفت جعبه دنده قرار دارد. مکان معادل در یک جعبه دنده دستی، همان کلاچ مکانیکی است.
ویژگی کلیدی یک مبدل گشتاور توانایی آن در افزایش سرعت گشتاور است که سرعت چرخش خروجی بسیار پایین است و به این ترتیب امکان می دهد که مایع خروجی از پره های منحنی دار توربین از استاتور خارج شود، در حالی که آن را در برابر کلاچ یک طرفه قفل می کند، در نتیجه کار معادل یک چرخ دنده کاهنده سرعت را انجام می دهد. این ویژگی فراتر از یک کوپلینگ هیدرولیکی ساده است که می تواند سرعت چرخش را هماهنگ کند اما گشتاور ورودی را چند برابر نمی کند، بنابراین توان را کاهش می دهد.
برخی از این دستگاه ها به یک سازوکار «قفل» مجهز شده اند که به طور پیوسته موتور را به جعبه دنده متصل می کند، زمانی که سرعت آن ها تقریباً برابر است، تا از لغزش و کاهش کارایی جلوگیری شود.
عکس مبدل گشتاورعکس مبدل گشتاور
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

مُبَدِّل گَشْتاوَر (torque converter)
وسیله ای برای تغییر نسبت سرعت ـ گشتاوربین دو محور. این مبدّل معمولاً سیستمی است که با استفاده از هیدرولیکو توربینتغییرات پیوسته ایجاد می کند و در جعبه دندۀ خودکاربه کار می رود. ساده ترین شکل آن جعبه دندۀمعمولی است که این نسبت را در چند مرحلۀ متمایز تغییر می دهد.

پیشنهاد کاربران

بپرس