[ویکی فقه] همان گونه که انجام هر فعل اختیاری، به اراده مسبوق است، خود اراده نیز به مبادی و عللی مسبوق است که باعث تحقّق اراده ای خاص می شوند.
در آیاتی از قرآن به برخی از این مبادی اشاره شده؛ مانند این که ایمان آوردن انسان در پی آن است که خداوند، ایمان را محبوب وی قرار داده، در قلب او زینت دهد. پیامبران به واسطه وحی الهی، کارهای نیک را اراده کرده و انجام می دهند. امر الهی سبب اراده برخی امور به وسیله پیامبران می شود. روی گردانی از یاد خدا باعث می شود که انسان فقط زندگی دنیا را اراده کند. پیروی از شهوات باعث می شود که شخص، انحراف دیگران را نیز اراده کند و ... .
دیدگاه فلسفه
از دیدگاه فلسفی، مبادی اراده به ترتیب تصوّر ، تصدیق و شوق است؛ یعنی در ابتدا چیزی تصوّر می شود و بعد از تصوّر، تصدیق به فایده یا ضرر پیدا می شود و در اثر این تصدیق، شوق به جذب منفعت که شهوت نامیده می شود یا شوق به دفع ضرر که غضب نام دارد، پدید می آید و با قوی شدن این شوق، اراده تحقّق می یابد.
← اقسام تصدیق
الاشارات و التنبیهات؛ اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد؛ انوارالملکوت فی شرح الیاقوت؛ تهافت التهافت؛ الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعه؛ درة التاج؛ دررالفوائد؛ شرح الاسماء او شرح دعاء الجوشن الکبیر؛ شرح فصوص الحکم؛ شرح المصطلحات الکلامیه؛ شرح منازل السائرین؛ شرح منظومه، سبزواری؛ شرح المنظومة السبزواری؛ شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلام؛ الطبقات الصوفیّه؛ القاموس المحیط؛ گوهر مراد؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن؛ معجم الفروق اللغویه؛ مفتاح الباب؛ المنجد فی اللغه؛ موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم؛ موسوعة مصطلحات التصوف الاسلامی؛ المیزان فی تفسیرالقرآن؛ نثر طوبی.
در آیاتی از قرآن به برخی از این مبادی اشاره شده؛ مانند این که ایمان آوردن انسان در پی آن است که خداوند، ایمان را محبوب وی قرار داده، در قلب او زینت دهد. پیامبران به واسطه وحی الهی، کارهای نیک را اراده کرده و انجام می دهند. امر الهی سبب اراده برخی امور به وسیله پیامبران می شود. روی گردانی از یاد خدا باعث می شود که انسان فقط زندگی دنیا را اراده کند. پیروی از شهوات باعث می شود که شخص، انحراف دیگران را نیز اراده کند و ... .
دیدگاه فلسفه
از دیدگاه فلسفی، مبادی اراده به ترتیب تصوّر ، تصدیق و شوق است؛ یعنی در ابتدا چیزی تصوّر می شود و بعد از تصوّر، تصدیق به فایده یا ضرر پیدا می شود و در اثر این تصدیق، شوق به جذب منفعت که شهوت نامیده می شود یا شوق به دفع ضرر که غضب نام دارد، پدید می آید و با قوی شدن این شوق، اراده تحقّق می یابد.
← اقسام تصدیق
الاشارات و التنبیهات؛ اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد؛ انوارالملکوت فی شرح الیاقوت؛ تهافت التهافت؛ الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعه؛ درة التاج؛ دررالفوائد؛ شرح الاسماء او شرح دعاء الجوشن الکبیر؛ شرح فصوص الحکم؛ شرح المصطلحات الکلامیه؛ شرح منازل السائرین؛ شرح منظومه، سبزواری؛ شرح المنظومة السبزواری؛ شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلام؛ الطبقات الصوفیّه؛ القاموس المحیط؛ گوهر مراد؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن؛ معجم الفروق اللغویه؛ مفتاح الباب؛ المنجد فی اللغه؛ موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم؛ موسوعة مصطلحات التصوف الاسلامی؛ المیزان فی تفسیرالقرآن؛ نثر طوبی.
wikifeqh: مبادی_اراده
[ویکی فقه] مبادی اراده (اصول). مبادی اراده ، مقدماتی است که تحقق اراده به وجود آن ها بستگی دارد.
این مقدمات عبارت است از:۱. تصور فعل؛۲. تصدیق به مصلحت و فایده آن؛۳. میل و رغبت؛۴. عزم؛۵. شوق مؤکد یا اراده.بعد از این مقدمات، معلول، که همان حرکت به سوی مطلوب است، خواهد آمد.
این مقدمات عبارت است از:۱. تصور فعل؛۲. تصدیق به مصلحت و فایده آن؛۳. میل و رغبت؛۴. عزم؛۵. شوق مؤکد یا اراده.بعد از این مقدمات، معلول، که همان حرکت به سوی مطلوب است، خواهد آمد.
wikifeqh: مقدمات_اراده