مایکل والزر

پیشنهاد کاربران

مایکل لابان والزر ( زادهٔ ۱۹۳۵ ) نظریه پرداز سیاسی و روشن فکر اجتماعی اهل آمریکاست. او که استاد بازنشستهٔ افتخاری در مؤسسهٔ مطالعات پیشرفته ( IAS ) در پرینستون، نیوجرسی است سردبیر بازنشستهٔ دیسنت است، مجله ای روشن فکری که او در سال های تحصیل در دانشگاه براندیس به آن پیوسته بود. والزر کتاب ها و مقالاتی در زمینه های مختلف - اغلب در اخلاق سیاسی - ازجمله جنگ های عادلانه و ناعادلانه، ملی گرایی، قومیت، صهیونیسم، عدالت اقتصادی، نقد اجتماعی، رادیکالیسم، مدارا، و الزام سیاسی نوشته است. او همچنین یکی از سردبیران نیو ریپابلیک است. والزر تا به امروز ۲۷ کتاب نوشته و بیش از ۳۰۰ مقاله، جستار و نقد کتاب در دیسنت، نیو ریپابلیک، نقد کتاب نیویورک تایمز، نیویورکر، نیویورک تایمز، هارپر، و بسیاری دیگر از مجلات علوم فلسفی و سیاسی منتشر کرده است.
...
[مشاهده متن کامل]

والزر در ۳ مارس ۱۹۳۵ در یک خانوادهٔ یهودی متولد شد. او در سال ۱۹۵۶ با مدرک لیسانس هنر از دانشگاه براندیس فارغ التحصیل شد. سپس با کمک هزینهٔ تحصیلی برنامهٔ فولبرایت در دانشگاه کمبریج تحصیل کرد ( ۱۹۵۶–۱۹۵۷ ) و رسالهٔ دکتری خود را در دانشگاه هاروارد به پایان رساند و در سال ۱۹۶۱ مدرک دکتری فلسفهٔ دولتی خود را زیر نظر ساموئل بیر دریافت کرد.
والزر از نظر اندیشه متعلق به جناح چپ سیاست آمریکاست و در آثارش نگرش کثرت گرایانه به سیاست و اخلاق در کانون توجه است. اغلب، مایکل والزر را، در کنار السدیر مک اینتایر و مایکل سندل، از پشتیبانان اصلی موضع اجتماع گرایی در نظریهٔ سیاسی به شمار می آورند. والزر هم مانند مک اینتایر و سندل با این عنوان کنار نمی آید. درعین حال، مدت هاست که استدلال می کند بنیان نظریهٔ سیاسی باید بر سُنَن و فرهنگ جوامع منفرد و به خصوص باشد، و با آنچه خود آن را انتزاع بیش ازحد فلسفهٔ سیاسی می خواند مخالفت می ورزد. مهم ترین مشارکت فکری او انتشار جنگ های عادلانه و ناعادلانه ( ۱۹۷۷ ) است که بر احیای نظریهٔ جنگ مشروع اشتمال دارد، نظریه ای که ضمن پافشاری بر اهمیت «اخلاق» در زمان جنگ صلح جویی را مردود می شمارد. نظریهٔ «برابری پیچیده» دال بر آن است که معیار برابری عادلانه یک خیر مادی یا اخلاقی منفرد نیست و عدالت برابری خواهانه ایجاب می کند که هر کالایی براساس معنای اجتماعی آن توزیع شود و هیچ خیری ( ازقبیل پول یا قدرت سیاسی ) نباشد که بتواند بر روند توزیع کالاها در حوزه های دیگر سلطه یابد یا این روند را برهم زند. همچنین، مطابق این نظریه، عدالت اساساً یک معیار اخلاقی در ملل و جوامع منفرد و به خصوص است، نه معیاری که بتوان آن را در ابعاد جهانی انتزاع کرد.

مایکل والزر
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/مایکل_والزر

بپرس