مایکل جی. سندل ( به انگلیسی: Michael J. Sandel ) ، ( زاده ۵ مارس ۱۹۵۳ در مینیاپولیس، مینه سوتا، ایالات متحده ) فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. او بیش از همه به خاطر درس «عدالت» هاروارد، که به طور آنلاین قابل مشاهده بایگانی شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine است و نقادی اش بر نظریه عدالت جان راولز در لیبرالیسم و حدود عدالت ( ۱۹۸۲ ) مشهور است. او عضو پیوسته آکادمی هنرها و علوم آمریکا انتخاب شده است.
... [مشاهده متن کامل]
او در دانشگاه های براندیز ماساچوست آمریکا در سال ۱۹۷۵، کالج بالیول دانشگاه آکسفورد ( دکترا ) در سال ۱۹۸۱ تحصیل کرد.
وی در سال ۱۹۸۵ جایزه تدریس هاروارد - رادکلیف را برد و در سال ۱۹۹۹ استاد تمام دانشگاه هاروارد شد.
انجمن علوم سیاسی آمریکا در سال ۲۰۰۸ از سندل بخاطر نبوغ اش در تدریس، تقدیر کرد. سندل سخنرانی های پر طرفداری را با موضوع «شهروندی نوین» در شهرهای لندن، آکسفورد، نیوکاسل، و واشینگتن دی. سی، انجام می دهد.
سندل به یک شاخه از دیدگاه جمع گرایی ( هرچند این خودش با این عنوان خیلی موافق نیست ) تعلق دارد و عموماً به دلیل نقدش بر نظریه عدالت جان رالز شناخته شده است. بحث رالز مبتنی بر فرض پرده بی خبری است که به ادعای او اجازه می دهد به «خویشتن بی طرف» ( unencumbered selves ) تبدیل شویم.
دیدگاه سندل این است که در نتیجه ارتباطات ما در حدی دارای سوگیری طبیعی هستیم که حتی به صورت فرضی نیز قادر به رسیدن به چنین خویشتنی نخواهیم بود. یک نمونه از این ارتباطات در مورد افراد خانواده صادق است، که بدون انتخاب آگاهانه با آنها مرتبط شده ایم که عملاً نمی توان به این دلیل که خانواده آگاهانه انتخاب نشده است، فرد را از چنین ارتباطی جدا دانست. سندل عقیده دارد که تنها یک نسخه ی دارای محدودیت کمتر و بازتر از پرده بی خبری باید به عنوان فرض مطرح گردد. نقد های مشابه نقد سندل الهام بخش رالز قرار گرفت تا او این بحث را پیش بکشد که نظریه نه یک نظریه متافیزیکی که یک نظریه سیاسی است که پایه ای است برای یک اجماع عمومی که می تواند بین افراد و گروه ها با دیدگاه های سیاسی و اخلاقی متفاوت شکل گیرد.
سندل معتقد است سه تعبیر کلی از عدالت مطرح می کند:
• عدالت یعنی تولید حداکثر سود یا رفاه که از طریق نظرات سودگرایان نظیر جرمی بنتام و جان استوارت میل قابل معرفی است.
• عدالت همگام احترام به آزادی انتخاب به دست می آید: که یا به صورت انتخاب واقعی در بازاری آزاد خواهد بود ( نظیر نظرات اختیارگرایانی چون رابرت نوزیک است ) و یا به صورت انتخاب فرضی در یک موقعیت برابر و مطابق نظرات برابری خواهان لیبرالی همچون جان رالز.
• عدالتی که مسلتزم پرورش فضیلت و تعقل درباره خیر جمعی است.
... [مشاهده متن کامل]
او در دانشگاه های براندیز ماساچوست آمریکا در سال ۱۹۷۵، کالج بالیول دانشگاه آکسفورد ( دکترا ) در سال ۱۹۸۱ تحصیل کرد.
وی در سال ۱۹۸۵ جایزه تدریس هاروارد - رادکلیف را برد و در سال ۱۹۹۹ استاد تمام دانشگاه هاروارد شد.
انجمن علوم سیاسی آمریکا در سال ۲۰۰۸ از سندل بخاطر نبوغ اش در تدریس، تقدیر کرد. سندل سخنرانی های پر طرفداری را با موضوع «شهروندی نوین» در شهرهای لندن، آکسفورد، نیوکاسل، و واشینگتن دی. سی، انجام می دهد.
سندل به یک شاخه از دیدگاه جمع گرایی ( هرچند این خودش با این عنوان خیلی موافق نیست ) تعلق دارد و عموماً به دلیل نقدش بر نظریه عدالت جان رالز شناخته شده است. بحث رالز مبتنی بر فرض پرده بی خبری است که به ادعای او اجازه می دهد به «خویشتن بی طرف» ( unencumbered selves ) تبدیل شویم.
دیدگاه سندل این است که در نتیجه ارتباطات ما در حدی دارای سوگیری طبیعی هستیم که حتی به صورت فرضی نیز قادر به رسیدن به چنین خویشتنی نخواهیم بود. یک نمونه از این ارتباطات در مورد افراد خانواده صادق است، که بدون انتخاب آگاهانه با آنها مرتبط شده ایم که عملاً نمی توان به این دلیل که خانواده آگاهانه انتخاب نشده است، فرد را از چنین ارتباطی جدا دانست. سندل عقیده دارد که تنها یک نسخه ی دارای محدودیت کمتر و بازتر از پرده بی خبری باید به عنوان فرض مطرح گردد. نقد های مشابه نقد سندل الهام بخش رالز قرار گرفت تا او این بحث را پیش بکشد که نظریه نه یک نظریه متافیزیکی که یک نظریه سیاسی است که پایه ای است برای یک اجماع عمومی که می تواند بین افراد و گروه ها با دیدگاه های سیاسی و اخلاقی متفاوت شکل گیرد.
سندل معتقد است سه تعبیر کلی از عدالت مطرح می کند:
• عدالت یعنی تولید حداکثر سود یا رفاه که از طریق نظرات سودگرایان نظیر جرمی بنتام و جان استوارت میل قابل معرفی است.
• عدالت همگام احترام به آزادی انتخاب به دست می آید: که یا به صورت انتخاب واقعی در بازاری آزاد خواهد بود ( نظیر نظرات اختیارگرایانی چون رابرت نوزیک است ) و یا به صورت انتخاب فرضی در یک موقعیت برابر و مطابق نظرات برابری خواهان لیبرالی همچون جان رالز.
• عدالتی که مسلتزم پرورش فضیلت و تعقل درباره خیر جمعی است.