(Mike Mandel(1950
از مجموعه ی «مردم در ماشین ها»
از مجموعه ی «کارت بیسبالی عکاس ها»
طرح جلد مجموعه ی «ترک و یهودی»
مایک مندل و شانتال زاکاری
عکاس آمریکایی. علاوه بر عکاسی، در زمینه ی هنرهای مفهومی نیز فعال بوده است.
در لس آنجلس به دنیا آمد و از انستیتو هنر کالیفرنیا فارغ التخصیل شد. از همان ابتدای تحصیل در دانشگاه، به عکاسی و گردآوری مجموعه های مختلف و نوشتن شرح و نقد بر آن ها پرداخت. اولین پروژه اش،مردم در ماشین ها نام داشت و مندل در بیست و یک سالگی با هزینه ی شخصی، عکس های مربوط به این پروژه را در قالب یک کتاب به چاپ رساند. در این مجموعه، مندل از ماشین ها و سرنشینان خیابانی نزدیک به محل سکونتش عکس برداری کرده است.
یکی از معروف ترین پروژه های مندل،کارت های بیسبالی عکاس ها نام دارد. وی در این مجموعه با الهام از کارت های بازی بیسبال– که نمونه ی مشابه آن در ایران، کارت های بازی حاوی تصویر و مشخصات بازیکنان فوتبال بود– از 134 عکاس برجسته خواست تا مانند بازیکنان بیس بال جلوی دوربین ژست بگیرد و سپس عکس های آن ها را در قالب کارت بازی به چاپ رساند.
مندل از دوران دانشگاه با همکلاسی خود لری_سلطان که بعدها خود به عکاسی برجسته تبدیل شد، دوستی عمیقی برقرار کرد. این دو، از همان دوران تا زمان درگذشت سلطان به همکاری با یکدیگر ادامه دادند. مهم ترین نتیجه ی مشارکت این دو، پروژه ای بود که با نام مدرک (1977) به چاپ رسید. این کتاب، در واقع مجموعه ای است از عکس های عکاسان آماتور که در کارگاه ها و شرکت های صنعتی گرفته شده اند و عموماً دست آوردهای تکنولوژی در دوره ی مدرن را به تصویر می کشند. اگر چه نیت عکاسان، احتمالاً تعریف و تمجید از این دست آوردها بوده، نحوه ی چینش عکس ها توسط سلطان و مندل، معنایی کنایی و انتقادآمیز به آن می بخشند.
مندل با شانتال زاکاری نیز همکاری مداومی داشت که به مجموعه ی ترک و یهودی منتج شد. این پروژه، جزئیات رابطه ی پرتنش یک زن ترک و یک مرد یهودی را تصویر کرده است.
یکی از نمونه های فعالیت مندل در زمینه ی هنرهای مفهومی، همکاری اش با سلطان در کاشی کاری بعضی از مکان های عمومی مانند فرودگاه، سالن ورزشی، ایستگاه مترو و ... در شهرهای مختلفی چون واشنگتن، نیویورک و لس آنجلس بوده است.
از مجموعه ی «مردم در ماشین ها»
از مجموعه ی «کارت بیسبالی عکاس ها»
طرح جلد مجموعه ی «ترک و یهودی»
مایک مندل و شانتال زاکاری
عکاس آمریکایی. علاوه بر عکاسی، در زمینه ی هنرهای مفهومی نیز فعال بوده است.
در لس آنجلس به دنیا آمد و از انستیتو هنر کالیفرنیا فارغ التخصیل شد. از همان ابتدای تحصیل در دانشگاه، به عکاسی و گردآوری مجموعه های مختلف و نوشتن شرح و نقد بر آن ها پرداخت. اولین پروژه اش،مردم در ماشین ها نام داشت و مندل در بیست و یک سالگی با هزینه ی شخصی، عکس های مربوط به این پروژه را در قالب یک کتاب به چاپ رساند. در این مجموعه، مندل از ماشین ها و سرنشینان خیابانی نزدیک به محل سکونتش عکس برداری کرده است.
یکی از معروف ترین پروژه های مندل،کارت های بیسبالی عکاس ها نام دارد. وی در این مجموعه با الهام از کارت های بازی بیسبال– که نمونه ی مشابه آن در ایران، کارت های بازی حاوی تصویر و مشخصات بازیکنان فوتبال بود– از 134 عکاس برجسته خواست تا مانند بازیکنان بیس بال جلوی دوربین ژست بگیرد و سپس عکس های آن ها را در قالب کارت بازی به چاپ رساند.
مندل از دوران دانشگاه با همکلاسی خود لری_سلطان که بعدها خود به عکاسی برجسته تبدیل شد، دوستی عمیقی برقرار کرد. این دو، از همان دوران تا زمان درگذشت سلطان به همکاری با یکدیگر ادامه دادند. مهم ترین نتیجه ی مشارکت این دو، پروژه ای بود که با نام مدرک (1977) به چاپ رسید. این کتاب، در واقع مجموعه ای است از عکس های عکاسان آماتور که در کارگاه ها و شرکت های صنعتی گرفته شده اند و عموماً دست آوردهای تکنولوژی در دوره ی مدرن را به تصویر می کشند. اگر چه نیت عکاسان، احتمالاً تعریف و تمجید از این دست آوردها بوده، نحوه ی چینش عکس ها توسط سلطان و مندل، معنایی کنایی و انتقادآمیز به آن می بخشند.
مندل با شانتال زاکاری نیز همکاری مداومی داشت که به مجموعه ی ترک و یهودی منتج شد. این پروژه، جزئیات رابطه ی پرتنش یک زن ترک و یک مرد یهودی را تصویر کرده است.
یکی از نمونه های فعالیت مندل در زمینه ی هنرهای مفهومی، همکاری اش با سلطان در کاشی کاری بعضی از مکان های عمومی مانند فرودگاه، سالن ورزشی، ایستگاه مترو و ... در شهرهای مختلفی چون واشنگتن، نیویورک و لس آنجلس بوده است.
wikijoo: مایک_مندل