ماگْریت، رُنِه (۱۸۹۸ـ۱۹۶۷)(Magritte, Rene)
تابلوی مردی با کلاه لگنی، اثر رنه ماگریت
نقاش بلژیکی. از شخصیت های اصلی سوررئالیسمبود. با قراردادن اشیای روزمره در موقعیتی نامعمول، تناقض های بصریفوق العاده ای را در آثارش پدید آورد؛ همین ویژگی موجب شهرتش شد. این تناقض ها، رئالیسم جادویینام گرفت که ماگریت نمایندۀ اصلی آن بود. نقش مایه های دلخواهش عبارت اند از کلاه لگنی، سیب، و پنجره؛ در تابلوی گولکوندا(۱۹۵۳؛ مجموعۀ خصوصی)، مردانی با کلاه لگنی، از آسمان بر کف خیابان فرو می ریزند. ماگریت در آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای بروکسلدرس خواند؛ در ۱۹۲۷ تحت تأثیر دِ کریکودر پاریس به سوررئالیست ها پیوست، و در ۱۹۳۰ به بروکسل بازگشت. در تأثیرگذارترین آثارش، نسبت واقعیت و مجاز را به سؤال گرفته است، ازجمله در تابلوی خیانت تصاویر(۱۹۲۸ـ۱۹۲۹؛ موزۀ هنر ایالتی لوس آنجلس)؛ این تابلو تصویر یک پیپ است که زیر آن به فرانسه نوشته شده است: «این یک پیپ نیست». مجسمۀ مفرغین درمانگر(۱۹۶۷)، و تابلوی رنگ روغنی اش با نام جادۀ آسمان(۱۹۶۷) در موزۀ هنرهای معاصر تهراننگه داری می شوند.
تابلوی مردی با کلاه لگنی، اثر رنه ماگریت
نقاش بلژیکی. از شخصیت های اصلی سوررئالیسمبود. با قراردادن اشیای روزمره در موقعیتی نامعمول، تناقض های بصریفوق العاده ای را در آثارش پدید آورد؛ همین ویژگی موجب شهرتش شد. این تناقض ها، رئالیسم جادویینام گرفت که ماگریت نمایندۀ اصلی آن بود. نقش مایه های دلخواهش عبارت اند از کلاه لگنی، سیب، و پنجره؛ در تابلوی گولکوندا(۱۹۵۳؛ مجموعۀ خصوصی)، مردانی با کلاه لگنی، از آسمان بر کف خیابان فرو می ریزند. ماگریت در آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای بروکسلدرس خواند؛ در ۱۹۲۷ تحت تأثیر دِ کریکودر پاریس به سوررئالیست ها پیوست، و در ۱۹۳۰ به بروکسل بازگشت. در تأثیرگذارترین آثارش، نسبت واقعیت و مجاز را به سؤال گرفته است، ازجمله در تابلوی خیانت تصاویر(۱۹۲۸ـ۱۹۲۹؛ موزۀ هنر ایالتی لوس آنجلس)؛ این تابلو تصویر یک پیپ است که زیر آن به فرانسه نوشته شده است: «این یک پیپ نیست». مجسمۀ مفرغین درمانگر(۱۹۶۷)، و تابلوی رنگ روغنی اش با نام جادۀ آسمان(۱۹۶۷) در موزۀ هنرهای معاصر تهراننگه داری می شوند.
wikijoo: ماگریت،_رنه_(۱۸۹۸ـ۱۹۶۷)