ماگدالنا آباکانوویچ. مارتا ماگدالنا آباکانوویچ - کوسمووسکا ( انگلیسی: Marta Magdalena Abakanowicz - Kosmowska؛ زاده ۲۰ ژوئن ۱۹۳۰ – ۲۰ آوریل ۲۰۱۷ ) یک مجسمه ساز، استاد دانشگاه، هنرمند طراح، نقاش و هنر الیافی اهل لهستان بود. ماگدالنا آباکانوویچ به دلیل استفاده از منسوجات به عنوان یک ابزار مجسمه سازی و آثار اینستالیشن یا هنر چیدمان او در فضای باز شناخته می شود. او در سطحی وسیع به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان بین المللی لهستان از شهرت جهانی برخوردار است. [ ۱]
او از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۰ استاد آکادمی هنرهای زیبا در پوزنان، لهستان و استاد مدعو در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در سال ۱۹۸۴ بود. [ ۲]
ماگدالنا آباکانوویچ در ۱۹۴۹ تحصیلات اولیه خود را در هنرستان شهر سوپوت در لهستان تمام کرد و در سال ۱۹۵۴ از دانشگاه هنرهای زیبای ورشو فارغ التحصیل شد. او از ۱۹۵۶ به عنوان هنرمند مستقل مشغول به کار شد و از همان ابتدا با مجسمه های بافته شده اش معروف به «آباکانز»، که برگرفتهٔ از نام خانوادگی اش بود، شهرت یافت.
حجم های شگفت آوری که او می ساخت اغلب آثاری جامه مانند، پرابهام و گیراست. آباکانوویچ برای آثارش با پارچه معروف شده و همچنین نمایشگاه هایی از نقاشی ها و طراحی هایش برگزار کرده است. گرچه او آثار متعددی با الیاف، طناب و پارچه دارد اما آثار متأخر او بیشتر از مواد سخت ساخته شده اند.
آباکانوویچ متأثر از شرایط محیطی سرزمین مادری خود و مواجهه با شرایط اقتصادی وحشتناک لهستان، مضامینی را برای ساخت مجسمه های یادبود یافت. همین مجسمه ها معیاری شدند برای معرفی او. بعدها در اواسط دهه ۱۹۷۰ آثار وی به سبب موضوع فیگورها و پرنده های ساخته شده از چسب و رزین فرم داده شده روی گچ سمت وسوی دراماتیک به خود گرفت. این ویژگی بعدها نیز شخصیت کارهای او را نشان می دهد. [ ۱]
آباکانوویچ در سال ۱۹۸۳ کارهای خود را با آلومینیم ساخت و در سال ۱۹۸۴ اولین کارهای برنزی خود را نیز ارائه کرد. ویژگی این آثار این است که پتانسیل و قابلیت اوج گرفتن در آسمان را نشان می دهند. [ ۱]
او در کارهایش معمولاً دسته ای از فرم های تکرارشونده را بر اساس پیکر انسان، حیوان یا درخت به کار می گیرد. ( منتقدی هنری این دست آثار او را «پوستهٔ بدون سر انسان» توصیف کرده است ) این فرم ها در ظاهر و حالت، مشابه یکدیگرند، اما هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاو از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۰ استاد آکادمی هنرهای زیبا در پوزنان، لهستان و استاد مدعو در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس در سال ۱۹۸۴ بود. [ ۲]
ماگدالنا آباکانوویچ در ۱۹۴۹ تحصیلات اولیه خود را در هنرستان شهر سوپوت در لهستان تمام کرد و در سال ۱۹۵۴ از دانشگاه هنرهای زیبای ورشو فارغ التحصیل شد. او از ۱۹۵۶ به عنوان هنرمند مستقل مشغول به کار شد و از همان ابتدا با مجسمه های بافته شده اش معروف به «آباکانز»، که برگرفتهٔ از نام خانوادگی اش بود، شهرت یافت.
حجم های شگفت آوری که او می ساخت اغلب آثاری جامه مانند، پرابهام و گیراست. آباکانوویچ برای آثارش با پارچه معروف شده و همچنین نمایشگاه هایی از نقاشی ها و طراحی هایش برگزار کرده است. گرچه او آثار متعددی با الیاف، طناب و پارچه دارد اما آثار متأخر او بیشتر از مواد سخت ساخته شده اند.
آباکانوویچ متأثر از شرایط محیطی سرزمین مادری خود و مواجهه با شرایط اقتصادی وحشتناک لهستان، مضامینی را برای ساخت مجسمه های یادبود یافت. همین مجسمه ها معیاری شدند برای معرفی او. بعدها در اواسط دهه ۱۹۷۰ آثار وی به سبب موضوع فیگورها و پرنده های ساخته شده از چسب و رزین فرم داده شده روی گچ سمت وسوی دراماتیک به خود گرفت. این ویژگی بعدها نیز شخصیت کارهای او را نشان می دهد. [ ۱]
آباکانوویچ در سال ۱۹۸۳ کارهای خود را با آلومینیم ساخت و در سال ۱۹۸۴ اولین کارهای برنزی خود را نیز ارائه کرد. ویژگی این آثار این است که پتانسیل و قابلیت اوج گرفتن در آسمان را نشان می دهند. [ ۱]
او در کارهایش معمولاً دسته ای از فرم های تکرارشونده را بر اساس پیکر انسان، حیوان یا درخت به کار می گیرد. ( منتقدی هنری این دست آثار او را «پوستهٔ بدون سر انسان» توصیف کرده است ) این فرم ها در ظاهر و حالت، مشابه یکدیگرند، اما هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.
wiki: ماگدالنا آباکانوویچ