ماکارنکو آنتون. ماکارِنکو، آنتون (۱۸۸۸ـ۱۹۳۹)(Makarenko, Anton)
ماکارِنکو، آنتون
مربی روسی، که با پی ریزی اصول دموکراتیک در نظریه و عملِ آموزش، به شکل گیری نظام مدرسۀ کمونیستی خدمت کرد. زندگی حرفه ای اش را از معلمی در دبستان آغاز کرد. در دهۀ ۱۹۲۰، به مجتمع گورکی، مرکز خدمات برای اصلاح بزه کاران، و سرانجام به کمون دزیرژینسکی، نهاد کیفری، انتقال یافت و بقیۀ عمر را در آن جا تدریس کرد. نظریه های ماکارنکو، که در عرصۀ عمل در این مؤسسات قوام گرفتند، در اتحاد شوروی آن زمان، بر موضوعاتی چون رابطۀ آموزش و پرورش با سیاست و علم، نقش آموزش و پرورش در انتخاب شیوۀ زندگی و تلفیق آن با زندگی عادی، بسیار مؤثر واقع شدند. برخلافِ عقایدِ مربوط به آموزش و پرورش آزاد، که در روزهای آغازین انقلاب نمود خاصی داشتند، به نظام فکری ماکارنکو بر انضباط و کار در آموزش و پرورش تأکید می شد. او توصیه می کرد که برای پرورش حس مسئولیت پذیری در کودکان، باید انجام کارهایی را به آنان واگذار کرد. ماکارنکو سخت تلاش می کرد تا آموزش و پرورشی با هدفِ سازندگی شخصیت انسان و پاسخگوی نیازهای جامعه روی کار آورد. هدف او، به طور خلاصه، ایجاد رویکردی عمل گرایانه بود تا در آن معلم تغییرات رشد و شکوفایی شخصیت کودک را هدایت و کنترل کند. از آثارش: منظومۀ پداگوژیک(۱۹۳۳ـ۱۹۳۵). این کتاب با نام راه زندگی، حماسه ای در زمینۀ آموزش و پرورشترجمه شد و کتابی برای والدین(۱۹۳۷).
ماکارِنکو، آنتون
مربی روسی، که با پی ریزی اصول دموکراتیک در نظریه و عملِ آموزش، به شکل گیری نظام مدرسۀ کمونیستی خدمت کرد. زندگی حرفه ای اش را از معلمی در دبستان آغاز کرد. در دهۀ ۱۹۲۰، به مجتمع گورکی، مرکز خدمات برای اصلاح بزه کاران، و سرانجام به کمون دزیرژینسکی، نهاد کیفری، انتقال یافت و بقیۀ عمر را در آن جا تدریس کرد. نظریه های ماکارنکو، که در عرصۀ عمل در این مؤسسات قوام گرفتند، در اتحاد شوروی آن زمان، بر موضوعاتی چون رابطۀ آموزش و پرورش با سیاست و علم، نقش آموزش و پرورش در انتخاب شیوۀ زندگی و تلفیق آن با زندگی عادی، بسیار مؤثر واقع شدند. برخلافِ عقایدِ مربوط به آموزش و پرورش آزاد، که در روزهای آغازین انقلاب نمود خاصی داشتند، به نظام فکری ماکارنکو بر انضباط و کار در آموزش و پرورش تأکید می شد. او توصیه می کرد که برای پرورش حس مسئولیت پذیری در کودکان، باید انجام کارهایی را به آنان واگذار کرد. ماکارنکو سخت تلاش می کرد تا آموزش و پرورشی با هدفِ سازندگی شخصیت انسان و پاسخگوی نیازهای جامعه روی کار آورد. هدف او، به طور خلاصه، ایجاد رویکردی عمل گرایانه بود تا در آن معلم تغییرات رشد و شکوفایی شخصیت کودک را هدایت و کنترل کند. از آثارش: منظومۀ پداگوژیک(۱۹۳۳ـ۱۹۳۵). این کتاب با نام راه زندگی، حماسه ای در زمینۀ آموزش و پرورشترجمه شد و کتابی برای والدین(۱۹۳۷).
wikijoo: ماکارنکو،_آنتون_(۱۸۸۸ـ۱۹۳۹)