ماهیت مخلوطه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] هر ماهیتی را می توان به سه نحو تصور نمود: ماهیت "لابشرط" یا مطلقه، ماهیت "بشرط شیء" یا مخلوطه و ماهیت "بشرط لا" یا مجرده.
ماهیت به شرط شیء یا مخلوطه، ماهیتی است که افزون بر خودش و همراه با آن، چیز دیگری نیز در نظر گرفته می شود. مثلا انسانی مثل حسن که در خارج موجود است، افزون بر اصل ماهیت انسان ، دارای صفات و ویژگیهایی نظیر قد و شکل خاص است ولذا ماهیت انسان در اینجا، به شرط شیء و مخلوطه است. به عبارت دیگر، ماهیت "به شرط شیء"، ماهیتی است است که به صورت مقید به خصوصیات ویژه ای تصور می شود. از آنجا که ماهیت "به شرط شیء" ماهیتی است که با اموری غیر از ذاتیات خود همراه و مخلوط است، آن را "ماهیت مخلوطه" نامیده اند.
ماهیت مخلوطه در جهان واقعی
ماهیت به شرط شیء، در جهان واقعی (عالم خارج از ذهن ) موجود است؛ مثلا همه ماهیات نوعیی که دارای افراد مختلفی در عالم خارج هستند، چون این افراد مختلف، از اقتران آن ماهیت نوعی با عوارض مختلف شخصی (مانند مقدار، اندازه، شکل و رنگهای متفاوت) حاصل می شود، باید آن افراد را ماهیات بشرط شیء دانست. مانند افراد انسان نظیر حسین و علی که شکل گیری هریک از آنها، حاصل اقتران ماهیت "انسان" با یک دسته از عوارض شخصی مانند قد و وزن و شکل و رنگ خاص است ولذا باید گفت هریک از حسین و علی، انسان بشرط شیء هستند که در خارج موجودند. خود ماهیت به صورت غیر مقارن با خصوصیات و صفات ویژه (یعنی ماهیت بنحو کلی طبیعی که همان ماهیت لابشرط مقسمی یا ماهیت بماهی هی است)، در ضمن ماهیت به شرط شیء، محقق است. زیرا ماهیت بماهی هی، کلی طبیعی است که در ضمن افراد خود موجود می باشد و ماهیت به شرط شیء، فرد جزئی ماهیت بماهی هی است و روشن است که با تحقق فرد (ماهیت به شرط شیء)، کلی (ماهیت بماهی هی) هم در ضمن آن تحقق می یابد. در این صورت باید گفت که ماهیت من حیث هی یا طبیعت (کلی طبیعی)، جزء ماهیت بشرط شیء یا مخلوطه است و ماهیت بشرط شیء، جزئی ماهیت من حیث هی یا طبیعت نوعی است. بدین ترتیب باید گفت ماهیت طبیعی یا بشرط شیء، ماهیتی است مرکب از ماهیت لابشرط مقسمی (طبیعت نوعیه مثل انسان لابشرط) و قیود و عوارض شخصی و خاص.
جزء تحلیلی ماهیت
البته جزء بودن طبیعت برای ماهیت بشرط شیء، به معنای آن نیست که ماهیت من حیث هی (طبیعت)، وجودی غیر از وجود عوارض و قیود شخصی دارد که این دو وجود در کنار یکدیگر، ترکیبی انضمامی تشکیل دهند. بلکه ماهیت من حیث هی، جزء تحلیلی ماهیت بشرط شیء است که به این معناست که این دو در عالم واقع دارای یک وجود و مصداق هستند و دو حیثیت و جهت مختلف در متن یک وجود واحدند که عقل ، این دو حیثیت موجود در وجود را از یکدیگر جدا کرده، ادراک می کند. به این کار عقل، تحلیل گفته می شود و جزئی که جزء بودن آن از این طریق ادراک می شود، جزء تحلیلی اطلاق می گردد.
رابطه ماهیت لابشرط مقسمی و ماهیت بشرط شیء
...

پیشنهاد کاربران

بپرس