مانتنیا آندرآ. مانْتِنیا، آنْدرِآ (ح ۱۴۳۱م ـ۱۵۰۶)(Mantegna, Andrea)
سوگواری بر پیکر مسیح، اثر آندرآ مانتنیا
نقاش و حکاک باسمه کار۱ ایتالیایی. مضامین دینی و اسطوره ای می کشید، و آثارش به سبب شیوۀ مشهورش با نام آل آنتیکا۲، که عناصری از معماری و مجسمه سازی باستانی روم داشت، و نیز استفادۀ خلاقانه از ژرفانمایی۳، مشهور بودند. مانتنیا در ویچنتسا۴ به دنیا آمد. نزد فرانچسکو اسکوارچونه۵ در پادوا۶ بزرگ شد و تعلیم دید؛ هنوز یازده سال نداشت که استادش او را به عضویت صنف نقاشان درآورد. همچون اسکوارچونه و بیشتر هنرمندان شمال ایتالیا، از مجسمه های دوناتلّو۷ در پادوئا تأثیر گرفت و بعدها از آثار نقاشان فلورانسی۸، اوتچلّو۹ و فیلیپّو لیپّی۱۰، تأثیر پذیرفت. افزون بر سبک های فلورانسی، شیوۀ ونیزی۱۱ هم، به ویژه سبک یاکوپو بلّینی۱۲ ـ که مانتنیا در ۱۴۵۳م با دخترش لودوویزیا۱۳ ازدواج کرد ـ در او تأثیر گذاشت. دیوارنگاره۱۴ هایی که در ۱۴۸۸م در واتیکان اجرا کرد بعدها ازبین رفت، ولی مجموعه نقاشی های تمپرا۱۵ی پیروزی سزار۱۶ (۱۴۹۰م)، که برای خانوادۀ گونتساگا۱۷ کشید، در همپتون کورت۱۸ لندن باقی است. اولین نقاشی هایی که موجب شهرتش شدند، دیوارنگاره های کلیسای اِرِمیتانی۱۹ در پادوئا بودند (۱۴۴۹ـ۱۴۵۴م)، که تقریباً تمام آن ها به جز دو بخش که به ونیز منتقل شدند، در جنگ جهانی دوم ازبین رفتند. برخی از نقاشی های متأخرش عبارت اند از سوگواری۲۰ (بررا۲۱، میلان) با کوتاه نمایی نظرگیر پیکر مسیح؛ مریم پیروزی۲۲ (لوور۲۳، پاریس)، در بزرگداشت پیروزی مانتوائیان۲۴ بر فرانسویان؛ و دو نقاشیِ پارناسوس۲۵ و غلبۀ فضیلت بر رذیلت۲۶ (لوور، پاریس) که برای اتاق ایزابلّا دِ استه۲۷ در مانتووا ساخته شدند و واجد تخیّلی ظریف اند که با خشکی حاکم بر دیگر آثار مانتنیا متفاوت اند. سبک کار و سایه زنی او با خطوط مستقیم بر لوح های مسی بسیار بدیع اند؛ این زمره آثارش نیز مضامین دینی و اسطوره ای دارند.engraverall’anticaperspectiveVicenzaFrancesco SquarcionePaduaDonatelloFlorentineUccelloFilippo LippiVenetianJacopo BelliniLodovisiafrescotemperaTriumph of CaesarGonzagaHampton CourtEremitaniLamentationBreraMadonna della VittoriaLouvreMantuanParnassusVirtue Triumphant over ViceIsabella d’Este
سوگواری بر پیکر مسیح، اثر آندرآ مانتنیا
نقاش و حکاک باسمه کار۱ ایتالیایی. مضامین دینی و اسطوره ای می کشید، و آثارش به سبب شیوۀ مشهورش با نام آل آنتیکا۲، که عناصری از معماری و مجسمه سازی باستانی روم داشت، و نیز استفادۀ خلاقانه از ژرفانمایی۳، مشهور بودند. مانتنیا در ویچنتسا۴ به دنیا آمد. نزد فرانچسکو اسکوارچونه۵ در پادوا۶ بزرگ شد و تعلیم دید؛ هنوز یازده سال نداشت که استادش او را به عضویت صنف نقاشان درآورد. همچون اسکوارچونه و بیشتر هنرمندان شمال ایتالیا، از مجسمه های دوناتلّو۷ در پادوئا تأثیر گرفت و بعدها از آثار نقاشان فلورانسی۸، اوتچلّو۹ و فیلیپّو لیپّی۱۰، تأثیر پذیرفت. افزون بر سبک های فلورانسی، شیوۀ ونیزی۱۱ هم، به ویژه سبک یاکوپو بلّینی۱۲ ـ که مانتنیا در ۱۴۵۳م با دخترش لودوویزیا۱۳ ازدواج کرد ـ در او تأثیر گذاشت. دیوارنگاره۱۴ هایی که در ۱۴۸۸م در واتیکان اجرا کرد بعدها ازبین رفت، ولی مجموعه نقاشی های تمپرا۱۵ی پیروزی سزار۱۶ (۱۴۹۰م)، که برای خانوادۀ گونتساگا۱۷ کشید، در همپتون کورت۱۸ لندن باقی است. اولین نقاشی هایی که موجب شهرتش شدند، دیوارنگاره های کلیسای اِرِمیتانی۱۹ در پادوئا بودند (۱۴۴۹ـ۱۴۵۴م)، که تقریباً تمام آن ها به جز دو بخش که به ونیز منتقل شدند، در جنگ جهانی دوم ازبین رفتند. برخی از نقاشی های متأخرش عبارت اند از سوگواری۲۰ (بررا۲۱، میلان) با کوتاه نمایی نظرگیر پیکر مسیح؛ مریم پیروزی۲۲ (لوور۲۳، پاریس)، در بزرگداشت پیروزی مانتوائیان۲۴ بر فرانسویان؛ و دو نقاشیِ پارناسوس۲۵ و غلبۀ فضیلت بر رذیلت۲۶ (لوور، پاریس) که برای اتاق ایزابلّا دِ استه۲۷ در مانتووا ساخته شدند و واجد تخیّلی ظریف اند که با خشکی حاکم بر دیگر آثار مانتنیا متفاوت اند. سبک کار و سایه زنی او با خطوط مستقیم بر لوح های مسی بسیار بدیع اند؛ این زمره آثارش نیز مضامین دینی و اسطوره ای دارند.engraverall’anticaperspectiveVicenzaFrancesco SquarcionePaduaDonatelloFlorentineUccelloFilippo LippiVenetianJacopo BelliniLodovisiafrescotemperaTriumph of CaesarGonzagaHampton CourtEremitaniLamentationBreraMadonna della VittoriaLouvreMantuanParnassusVirtue Triumphant over ViceIsabella d’Este
wikijoo: مانتنیا،_آندرآ_(ح_۱۴۳۱م_ـ۱۵۰۶)