مالْبِرانْش، نیکُلا دو (۱۶۳۸ـ۱۷۱۵)(Malebranche, Nicolas de)
مالْبِرانْش، نیکُلا دو
فیلسوف فرانسوی. می کوشید حقیقت مسیحیت را در پرتو تعالیم اوگوستین قدیسو رنه دکارت درک کند و فلسفه و دین را آشتی دهد. در پاریس به دنیا آمد و در سوربونالهیات و فلسفه خواند. در ۱۶۷۴ و ۱۶۷۵ کتاب ۲جلدی در جست وجوی حقیقترا در شرح و بسط دیدگاه های دکارت نوشت، اما نظرات خاص خودش نیز در آن مشهود بود. همانند دکارت معتقد بود که حس محض فاقد قدرت بازنمایی است و تصورات ما از حواس به دست نمی آیند؛ اما این نظر را به آن افزود که شناخت اعیان مستلزم ایده های دیگری است که تصورات را در ما ایجاد می کنند و به نوعی جانشین اعیان بیرونی می شوند. این ها همان مُثُل اعلا یا ایده هایی اند که در ذهن خدا هستند و در حقیقت ما همۀ چیزها را در خدا رؤیت می کنیم. نظریۀ دیگر مالبرانش نفی علیت فاعلیبرای اشیاء است. او به نظریۀ علیت اِعدادی، که برمبنای آن فاعلیت فقط از آن خدا است و علل فیزیکی فقط عوامل و اسباب کمکی در ایجاد پدیده ها هستند، باور داشت. نفی علیت تجربی و نظراتش دربارۀ نفس، فلسفۀ او را به فلسفۀ هیوم شبیه می کرد و هیوم همیشه با احترام از او یاد می کرد.
مالْبِرانْش، نیکُلا دو
فیلسوف فرانسوی. می کوشید حقیقت مسیحیت را در پرتو تعالیم اوگوستین قدیسو رنه دکارت درک کند و فلسفه و دین را آشتی دهد. در پاریس به دنیا آمد و در سوربونالهیات و فلسفه خواند. در ۱۶۷۴ و ۱۶۷۵ کتاب ۲جلدی در جست وجوی حقیقترا در شرح و بسط دیدگاه های دکارت نوشت، اما نظرات خاص خودش نیز در آن مشهود بود. همانند دکارت معتقد بود که حس محض فاقد قدرت بازنمایی است و تصورات ما از حواس به دست نمی آیند؛ اما این نظر را به آن افزود که شناخت اعیان مستلزم ایده های دیگری است که تصورات را در ما ایجاد می کنند و به نوعی جانشین اعیان بیرونی می شوند. این ها همان مُثُل اعلا یا ایده هایی اند که در ذهن خدا هستند و در حقیقت ما همۀ چیزها را در خدا رؤیت می کنیم. نظریۀ دیگر مالبرانش نفی علیت فاعلیبرای اشیاء است. او به نظریۀ علیت اِعدادی، که برمبنای آن فاعلیت فقط از آن خدا است و علل فیزیکی فقط عوامل و اسباب کمکی در ایجاد پدیده ها هستند، باور داشت. نفی علیت تجربی و نظراتش دربارۀ نفس، فلسفۀ او را به فلسفۀ هیوم شبیه می کرد و هیوم همیشه با احترام از او یاد می کرد.
wikijoo: مالبرانش،_نیکلا_دو_(۱۶۳۸ـ۱۷۱۵)