مافی، رضا (مشهد ۱۳۲۲ـ۱۳۶۱ش)
یکی از آثار رضا مافی
نقاش و خوشنویس ایرانی. از نمایندگان جنبش نقاشی ـ خط، و استاد خوشنویسی بود. هنرآفرینی اش را با خطاطی سیاه مشقِ رنگین آغاز کرد، ولی چندی نگذشت که شیوۀ آزادانه تری را در پیش گرفت. در اواخر عمر، منحنی های قهوه ای و اُخرایی را آزادانه به کار می برد. به زیبایی شناسی خط نوشته های سنّتیِ ایران، نگرش نوینی بخشید. مافی معتقد بود که «خط به طورکلی، به ویژه خط نستعلیق، از ساختاری غنی و استوار برخوردار است؛ فرازونشیب ها، کشیدگی ها، و گردی هایش بسیار نظرگیرند». برای کاربرد نقاشانۀ شیوه های نستعلیق و شکسته نستعلیق اغلب از کارهای سهراب سپهری مایه می گرفت. در خانواده ای خوشنویس به دنیا آمد. شاگرد جلال الدین اعتضادی (صدرالکتاب) بود، بعدها به شاگردی حسین میرخانی درآمد. برخی از آثارش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند. آخرین آثارش را با سجع «مجنون رضا مافی»، و «دلشکسته رضا مافی» امضا می کرد. ازجمله آثار اوست: مرغ بسم الله (۱۳۵۱ش)، و ترکیب بندی مورب (۱۳۵۴ش).
یکی از آثار رضا مافی
نقاش و خوشنویس ایرانی. از نمایندگان جنبش نقاشی ـ خط، و استاد خوشنویسی بود. هنرآفرینی اش را با خطاطی سیاه مشقِ رنگین آغاز کرد، ولی چندی نگذشت که شیوۀ آزادانه تری را در پیش گرفت. در اواخر عمر، منحنی های قهوه ای و اُخرایی را آزادانه به کار می برد. به زیبایی شناسی خط نوشته های سنّتیِ ایران، نگرش نوینی بخشید. مافی معتقد بود که «خط به طورکلی، به ویژه خط نستعلیق، از ساختاری غنی و استوار برخوردار است؛ فرازونشیب ها، کشیدگی ها، و گردی هایش بسیار نظرگیرند». برای کاربرد نقاشانۀ شیوه های نستعلیق و شکسته نستعلیق اغلب از کارهای سهراب سپهری مایه می گرفت. در خانواده ای خوشنویس به دنیا آمد. شاگرد جلال الدین اعتضادی (صدرالکتاب) بود، بعدها به شاگردی حسین میرخانی درآمد. برخی از آثارش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند. آخرین آثارش را با سجع «مجنون رضا مافی»، و «دلشکسته رضا مافی» امضا می کرد. ازجمله آثار اوست: مرغ بسم الله (۱۳۵۱ش)، و ترکیب بندی مورب (۱۳۵۴ش).
wikijoo: مافی،_رضا_(مشهد_۱۳۲۲ـ۱۳۶۱ش)