ماشین حالت یو•ام•ال. ماشین حالت یو. ام. ال ( UML state machine ) ماشین حالتی است که از نماد گذاری زبان مدلسازی یکپارچه استفاده می کند تا حالت های مختلف یک فرایند را نمایش دهد.
هر حالت، ممکن است ساده یا مرکب باشد. حالت مرکب، از یک یا چند ناحیه تشکیل شده است که هر ناحیه، خودش یک ماشین حالت یو. ام. ال است و حالت شروع و پایان دارد و وقتی وارد این حالت شدیم، ماشین، از حالت شروع درون این حالت، شروع به کار می کند و زمانی که به حالت پایانی رسید، بر اساس یال های خروجی آن، به حالت های دیگر می رود.
هر حالت ساده، از ۲ بخش تشکیل شده است. یک بخش، به نام این حالت اختصاص دارد و دیگری، شامل ۳ اطلاع است:
- در زمان ورود به این حالت، چه اتفاقاتی باید رخ دهد که به این صورت نمایش داده می شود: عمل / entry
- در زمان خروج از این حالت، چه اتفاقاتی باید رخ دهد که به این صورت نمایش داده می شود: عمل / exit
- در زمانی که در این حالت هستیم، چه اتفاقاتی باید رخ دهد که به این صورت نمایش داده می شود: عمل / do
همچنین، یال های این گراف که نشان دهنده انتقال های بین حالت ها هستند، شامل شرط و عمل هستند که به این گونه بر روی یال قرار می گیرند: عمل / شرط
حالت شروع این ماشین حالت، با یک دایره توپر نمایش داده می شود و حالت پایان آن، با دایره توپری که دور آن یک حلقه وجود دارد، نشان داده می شود.
همان طور که بالاتر ذکر شد، در حالت های مرکب، ممکن است چند ناحیه داشته باشیم و این ناحیه ها بخواهند همزمان اجرا شوند. در این صورت، بین یال های ورودی به آن ناحیه ها، یک خط عمودی رسم کنیم و بین یال های خروجی از آن ها نیز یک خط عمودی رسم می کنیم.
این حالت برای زمانی استفاده می شود که از یک حالت مرکب خارج شویم و بخواهیم دوباره به آن وارد شویم و بخواهیم اطلاعات مرحله قبل حفظ شود. برای این منظور، هنگام ورود مجدد به درون حالت مرکب، ابتدا به حالتی به نام "H" یا "*H" می رویم و سپس به حالت مدنظر منتقل می شویم.
"H" برای زمانی استفاده می شود که بخواهیم فقط اطلاعات خود حالت مرکب را ذخیره کنیم اما "*H" برای زمانی است که بخواهیم اطلاعات تمام ماشین را ذخیره کنیم.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهر حالت، ممکن است ساده یا مرکب باشد. حالت مرکب، از یک یا چند ناحیه تشکیل شده است که هر ناحیه، خودش یک ماشین حالت یو. ام. ال است و حالت شروع و پایان دارد و وقتی وارد این حالت شدیم، ماشین، از حالت شروع درون این حالت، شروع به کار می کند و زمانی که به حالت پایانی رسید، بر اساس یال های خروجی آن، به حالت های دیگر می رود.
هر حالت ساده، از ۲ بخش تشکیل شده است. یک بخش، به نام این حالت اختصاص دارد و دیگری، شامل ۳ اطلاع است:
- در زمان ورود به این حالت، چه اتفاقاتی باید رخ دهد که به این صورت نمایش داده می شود: عمل / entry
- در زمان خروج از این حالت، چه اتفاقاتی باید رخ دهد که به این صورت نمایش داده می شود: عمل / exit
- در زمانی که در این حالت هستیم، چه اتفاقاتی باید رخ دهد که به این صورت نمایش داده می شود: عمل / do
همچنین، یال های این گراف که نشان دهنده انتقال های بین حالت ها هستند، شامل شرط و عمل هستند که به این گونه بر روی یال قرار می گیرند: عمل / شرط
حالت شروع این ماشین حالت، با یک دایره توپر نمایش داده می شود و حالت پایان آن، با دایره توپری که دور آن یک حلقه وجود دارد، نشان داده می شود.
همان طور که بالاتر ذکر شد، در حالت های مرکب، ممکن است چند ناحیه داشته باشیم و این ناحیه ها بخواهند همزمان اجرا شوند. در این صورت، بین یال های ورودی به آن ناحیه ها، یک خط عمودی رسم کنیم و بین یال های خروجی از آن ها نیز یک خط عمودی رسم می کنیم.
این حالت برای زمانی استفاده می شود که از یک حالت مرکب خارج شویم و بخواهیم دوباره به آن وارد شویم و بخواهیم اطلاعات مرحله قبل حفظ شود. برای این منظور، هنگام ورود مجدد به درون حالت مرکب، ابتدا به حالتی به نام "H" یا "*H" می رویم و سپس به حالت مدنظر منتقل می شویم.
"H" برای زمانی استفاده می شود که بخواهیم فقط اطلاعات خود حالت مرکب را ذخیره کنیم اما "*H" برای زمانی است که بخواهیم اطلاعات تمام ماشین را ذخیره کنیم.
wiki: ماشین حالت یو•ام•ال