مازیار پرتو ( زادهٔ ۲۲ آبان ۱۳۱۱ تهران – درگذشته ۲ بهمن ۱۳۹۲ آمریکا ) مدیر فیلمبرداری، فیلمساز و تدوینگر سینمای ایرانی بود.
مازیار پرتو در روز ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۱۱ هـ. ش در تهران به دنیا آمد. وی از سینماگران سرشناس و برجسته سینمای ایران است. اگر چه وی در کارنامه هنری خود کارگردانی چند فیلم، و همچنین مشاوره کارگردانان برجسته ( به ویژه در کارهای نخستین آنان ) را در برنامه ریزی، دکوپاژ و صرفه جویی های زمانی و اقتصادی داشته است، اما او را بیشتر با تصاویری که ساخته می شناسند. مازیار پرتو آثار متعددی نیز در تدوین سینمایی دارد که در نوع خود تأثیرگذار و نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر هستند.
... [مشاهده متن کامل]
او دایی ویشکا آسایش بازیگر سینما نیز بود.
سبک وی در فیلمبرداری روی دست مهارت دارد، و آثاری که از وی با این سبک وجود دارند جزو یادمان ماندگار کلاس سینمای ایران هستند. فیلم کوتاه ندامتگاه زنان، هنوز به عنوان یک الگوی کلاسیک و درسی دوربین روی دست مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی او، بیشتر حسی و پیچیده است، تا ساده و آکادمیک. به سختی می توان منابع نورش را در پلانهای وی یافت، و اگر سایه ای به چشم بخورد، جزئی از چشم نوازی های تصویری است که می پردازد. هنر وی آنجا به اوج می رسد که نورپردازی و حرکت روی دست را تلفیق می کند.
پرتو روز چهارشنبه دوم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ ( ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ ) پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری در کالیفرنیای آمریکا در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشت.
• کارگردان:
• - گرگ بیزار ( ۱۳۵۲ )
• - پخمه ( ۱۳۵۱ )
• - مردان روزگار ( ۱۳۴۸ )
• مدیر فیلمبرداری:
• - فوتبالیستها ( ۱۳۷۹ )
• - سریال امام علی ( ۱۳۷۵ )
• - سفر پرماجرا ( ۱۳۷۴ )
• - قانون ( ۱۳۷۴ )
• - آدم برفی ( ۱۳۷۳ )
• - اوینار ( ۱۳۷۰ )
• - بازگشت قهرمان ( ۱۳۶۹ )
• - سفر جادویی ( ۱۳۶۹ )
• - بازی تمام شد ( ۱۳۶۸ )
• - جستجوگر ( ۱۳۶۸ )
• - طغیان ( ۱۳۶۴ )
• - کفش های میرزا نوروز ( ۱۳۶۴ )
• - سرباز ( ۱۳۵۶ )
• - بابا گلی به جمالت ( ۱۳۵۵ )
• - ستیز ( ۱۳۵۵ )
• - دشمن ( ۱۳۵۲ )
• - هاشم خان ( ۱۳۴۵ )
• - طهران روزگار نو ( ۱۳۷۸ )
• - حریف دل ( ۱۳۷۵ )
• - روز شیطان ( ۱۳۷۳ )
• - روز واقعه ( ۱۳۷۳ )
• - محکومین ( ۱۳۶۶ )
• - برزخی ها ( ۱۳۶۱ )
• - هزاردستان ( ۱۳۶۶ - ۱۳۵۸ )
• - جدال ( ۱۳۵۵ )
• - شرف ( ۱۳۵۴ )
• - گل پری جون ( ۱۳۵۳ )
• - کاکا سیاه ( ۱۳۵۲ )
• - گرگ بیزار ( ۱۳۵۲ )
• - ناخدا ( ۱۳۵۲ )
• - نامحرم ( ۱۳۵۲ )
• - پخمه ( ۱۳۵۱ )
• - خاطرخواه ( ۱۳۵۱ )
• - همیشه قهرمان ( ۱۳۵۱ )
• - بابا شمل ( ۱۳۵۰ )
• - برای که قلب ها می تپد ( ۱۳۵۰ )
• - خوشگل محله ( ۱۳۵۰ )
• - دل های بی آرام ( ۱۳۵۰ )
• - دختر ظالم بلا ( ۱۳۴۹ )
• - دور دنیا با جیب خالی ( ۱۳۴۹ )
• - شهر هرت ( ۱۳۴۹ )
• - طوقی ( ۱۳۴۹ )
• - خانه کنار دریا ( ۱۳۴۸ )
• - زن وحشی وحشی ( ۱۳۴۸ )
• - قلب های طلایی ( ۱۳۴۸ )
• - قیصر ( ۱۳۴۸ )
• - مردان روزگار ( ۱۳۴۸ )
• - دزد سیاهپوش ( ۱۳۴۷ )
• - سه دیوانه ( ۱۳۴۷ )
• - زن خون آشام ( ۱۳۴۶ )
• - سرنوشت ( ۱۳۴۶ )
• - شکوه جوانمردی ( ۱۳۴۶ )
• - زمزمه محبت ( ۱۳۴۴ )
مازیار پرتو در روز ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۱۱ هـ. ش در تهران به دنیا آمد. وی از سینماگران سرشناس و برجسته سینمای ایران است. اگر چه وی در کارنامه هنری خود کارگردانی چند فیلم، و همچنین مشاوره کارگردانان برجسته ( به ویژه در کارهای نخستین آنان ) را در برنامه ریزی، دکوپاژ و صرفه جویی های زمانی و اقتصادی داشته است، اما او را بیشتر با تصاویری که ساخته می شناسند. مازیار پرتو آثار متعددی نیز در تدوین سینمایی دارد که در نوع خود تأثیرگذار و نشان دهنده تسلط ذاتی او در پرداخت ریتم و پیوستگی تصاویر هستند.
... [مشاهده متن کامل]
او دایی ویشکا آسایش بازیگر سینما نیز بود.
سبک وی در فیلمبرداری روی دست مهارت دارد، و آثاری که از وی با این سبک وجود دارند جزو یادمان ماندگار کلاس سینمای ایران هستند. فیلم کوتاه ندامتگاه زنان، هنوز به عنوان یک الگوی کلاسیک و درسی دوربین روی دست مورد استفاده قرار می گیرد. نورپردازی او، بیشتر حسی و پیچیده است، تا ساده و آکادمیک. به سختی می توان منابع نورش را در پلانهای وی یافت، و اگر سایه ای به چشم بخورد، جزئی از چشم نوازی های تصویری است که می پردازد. هنر وی آنجا به اوج می رسد که نورپردازی و حرکت روی دست را تلفیق می کند.
پرتو روز چهارشنبه دوم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ ( ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ ) پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری در کالیفرنیای آمریکا در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشت.
• کارگردان:
• - گرگ بیزار ( ۱۳۵۲ )
• - پخمه ( ۱۳۵۱ )
• - مردان روزگار ( ۱۳۴۸ )
• مدیر فیلمبرداری:
• - فوتبالیستها ( ۱۳۷۹ )
• - سریال امام علی ( ۱۳۷۵ )
• - سفر پرماجرا ( ۱۳۷۴ )
• - قانون ( ۱۳۷۴ )
• - آدم برفی ( ۱۳۷۳ )
• - اوینار ( ۱۳۷۰ )
• - بازگشت قهرمان ( ۱۳۶۹ )
• - سفر جادویی ( ۱۳۶۹ )
• - بازی تمام شد ( ۱۳۶۸ )
• - جستجوگر ( ۱۳۶۸ )
• - طغیان ( ۱۳۶۴ )
• - کفش های میرزا نوروز ( ۱۳۶۴ )
• - سرباز ( ۱۳۵۶ )
• - بابا گلی به جمالت ( ۱۳۵۵ )
• - ستیز ( ۱۳۵۵ )
• - دشمن ( ۱۳۵۲ )
• - هاشم خان ( ۱۳۴۵ )
• - طهران روزگار نو ( ۱۳۷۸ )
• - حریف دل ( ۱۳۷۵ )
• - روز شیطان ( ۱۳۷۳ )
• - روز واقعه ( ۱۳۷۳ )
• - محکومین ( ۱۳۶۶ )
• - برزخی ها ( ۱۳۶۱ )
• - هزاردستان ( ۱۳۶۶ - ۱۳۵۸ )
• - جدال ( ۱۳۵۵ )
• - شرف ( ۱۳۵۴ )
• - گل پری جون ( ۱۳۵۳ )
• - کاکا سیاه ( ۱۳۵۲ )
• - گرگ بیزار ( ۱۳۵۲ )
• - ناخدا ( ۱۳۵۲ )
• - نامحرم ( ۱۳۵۲ )
• - پخمه ( ۱۳۵۱ )
• - خاطرخواه ( ۱۳۵۱ )
• - همیشه قهرمان ( ۱۳۵۱ )
• - بابا شمل ( ۱۳۵۰ )
• - برای که قلب ها می تپد ( ۱۳۵۰ )
• - خوشگل محله ( ۱۳۵۰ )
• - دل های بی آرام ( ۱۳۵۰ )
• - دختر ظالم بلا ( ۱۳۴۹ )
• - دور دنیا با جیب خالی ( ۱۳۴۹ )
• - شهر هرت ( ۱۳۴۹ )
• - طوقی ( ۱۳۴۹ )
• - خانه کنار دریا ( ۱۳۴۸ )
• - زن وحشی وحشی ( ۱۳۴۸ )
• - قلب های طلایی ( ۱۳۴۸ )
• - قیصر ( ۱۳۴۸ )
• - مردان روزگار ( ۱۳۴۸ )
• - دزد سیاهپوش ( ۱۳۴۷ )
• - سه دیوانه ( ۱۳۴۷ )
• - زن خون آشام ( ۱۳۴۶ )
• - سرنوشت ( ۱۳۴۶ )
• - شکوه جوانمردی ( ۱۳۴۶ )
• - زمزمه محبت ( ۱۳۴۴ )