مازوخ فاند یک انجمن هنری است که توسط رومن ویکتیوک، ایهور پودولچاک و ایهور دایوریچ در سال ۱۹۹۱ میلادی در شهر لویو در اوکراین تأسیس شد. فعالیت هنری این انجمن با هنر کنشی در اروپا و نظریه زیبایی شناسی ارتباطی از نیکولاس بوریاد مرتبط است. نام این انجمن به افتخار لئوپولد فون زاخر - مازوخ نام گذاری شده است که بر حوزه های حاشیه ای در فرهنگ و جامعه و همچنین بر محلی بودن این شخصیت تأکید می کند. ( زاخر مازوخ در شهر لویو به دنیا آمده است )
ایدئولوژی بنیادین مازوخ فاند بر «زیبایی شناسی در مقابل اخلاقیات» استوار است. [ ۱] پودولچاک و دایوریچ را استادان در برانگیختگی جزییاتی کاملاً دقیق نامیده اند. [ ۲] مازوخ فاند تفکر فتیشیستی در جامعه مدرن را آشکارسازی و نقد می کند و مرزهای بنیادین در هنر معاصر را در بوتهٔ آزمایش قرار می دهد.
مازوخ فاند بر زمینهٔ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جامعه اوکراین تمرکز دارد. برخلاف دیگر هنرمندان کنشی که بر تجارب شخصی خود تأکید می کنند ( مانند مارینا آبراموویچ ) یا اینکه نفوذناپذیری مرموزی در آثارشان دیده می شود ( مانند اکشنیسم وینی ) مازوخ فاند بر کنشگری نقش مخاطب تأکید می کند. این انجمن با آثار گروه هنرمندان اسلوونیانی IRWIN، گروه هنرمندان دانمارکی سوپرفلکس و اسوتلنا هگر و پلمن دیاناو به بهترین وجه قابل قیاس هستند.
بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، مازوخ فاند با مشمولیت در یک کمپانی تولیدی فرعی به نام ام. اف فیلمز فیلمهای ندیمه ها و دلیریوم را تولید کرد.
این پروژه شامل دو مرحله بود. اولین مرحله، نمایشگاهی انفرادی از ایهور پودولچاک در ماورای جو بود. این نمایشگاه بر روی برد ایستگاه فضایی میر در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۳م. برگزار شد. پروژه در ویدیویی پنج دقیقه ای مستندسازی شده است. [ ۳] آثاری که به نمایش گذاشته شد شامل: بدون عنوان ( ۱۹۹۰ ) و The Look Through ( ۱۹۹۱ ) بودند. سومین اثری که قرار بود به نمایش گذاشته شود توسط دکتری از مرکز کنترل مأموریت به دلیل محتوای شهوانی رد شد. مرحله دوم پروژه شامل ارسال کتاب هنری پودولچاک به نام یاکوب بومه به ایستگاه فضایی و قرار دادن آن در مدار بود. به عقیده نویسندگان، این کتاب روی مدار می توانست اولین «آرت - یفیشال» ماهواره ای زمین باشد. مشکلات فنی در ایستگاه فضایی میر در اواخر دهه ۱۹۹۰م. مانع از تحقق بخش دوم این پروژه شد. پروژهٔ هنر در فضا موضوع وجود یک اثر هنری خارج از بستر فرهنگی را مطرح می کند و تا حدودی خواستار تجدید نظر در معیارهای سنجش هنری است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفایدئولوژی بنیادین مازوخ فاند بر «زیبایی شناسی در مقابل اخلاقیات» استوار است. [ ۱] پودولچاک و دایوریچ را استادان در برانگیختگی جزییاتی کاملاً دقیق نامیده اند. [ ۲] مازوخ فاند تفکر فتیشیستی در جامعه مدرن را آشکارسازی و نقد می کند و مرزهای بنیادین در هنر معاصر را در بوتهٔ آزمایش قرار می دهد.
مازوخ فاند بر زمینهٔ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جامعه اوکراین تمرکز دارد. برخلاف دیگر هنرمندان کنشی که بر تجارب شخصی خود تأکید می کنند ( مانند مارینا آبراموویچ ) یا اینکه نفوذناپذیری مرموزی در آثارشان دیده می شود ( مانند اکشنیسم وینی ) مازوخ فاند بر کنشگری نقش مخاطب تأکید می کند. این انجمن با آثار گروه هنرمندان اسلوونیانی IRWIN، گروه هنرمندان دانمارکی سوپرفلکس و اسوتلنا هگر و پلمن دیاناو به بهترین وجه قابل قیاس هستند.
بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، مازوخ فاند با مشمولیت در یک کمپانی تولیدی فرعی به نام ام. اف فیلمز فیلمهای ندیمه ها و دلیریوم را تولید کرد.
این پروژه شامل دو مرحله بود. اولین مرحله، نمایشگاهی انفرادی از ایهور پودولچاک در ماورای جو بود. این نمایشگاه بر روی برد ایستگاه فضایی میر در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۳م. برگزار شد. پروژه در ویدیویی پنج دقیقه ای مستندسازی شده است. [ ۳] آثاری که به نمایش گذاشته شد شامل: بدون عنوان ( ۱۹۹۰ ) و The Look Through ( ۱۹۹۱ ) بودند. سومین اثری که قرار بود به نمایش گذاشته شود توسط دکتری از مرکز کنترل مأموریت به دلیل محتوای شهوانی رد شد. مرحله دوم پروژه شامل ارسال کتاب هنری پودولچاک به نام یاکوب بومه به ایستگاه فضایی و قرار دادن آن در مدار بود. به عقیده نویسندگان، این کتاب روی مدار می توانست اولین «آرت - یفیشال» ماهواره ای زمین باشد. مشکلات فنی در ایستگاه فضایی میر در اواخر دهه ۱۹۹۰م. مانع از تحقق بخش دوم این پروژه شد. پروژهٔ هنر در فضا موضوع وجود یک اثر هنری خارج از بستر فرهنگی را مطرح می کند و تا حدودی خواستار تجدید نظر در معیارهای سنجش هنری است.
wiki: مازوخ فاند