مازراتی شرکت خودروسازی ایتالیایی تولیدکننده خودروهای لوکس و اسپورت است، که در تاریخ ۱ دسامبر ۱۹۱۴ توسط برادران مازراتی، در شهر بولونیا راه اندازی شد. [ ۱] شرکت مازراتی متعلق به استلانتیس می باشد و اکنون دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی آن، در شهر مودنا، ناحیه امیلیا - رومانیا، ایتالیا قرار دارد.
در ساختار سازمانی گروه فیات، مازراتی همواره به عنوان زیرمجموعه شرکت فراری محسوب می شد، اما به تازگی به همراه آلفا رومئو، بخش اصلی خودروهای اسپورت استلانتیس را، تولید می نماید. نشان شرکت خودروسازی مازراتی بر گرفته از نیزه سه شاخ آب نمای نپتون در بولونیا، شهر زادگاه این خودرو است. [ ۲]
شرکت خودروسازی مازراتی در ماه دسامبر سال ۱۹۱۴ فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت توسط برادران مازراتی؛ به نام های آلفیری، بیندو، کارلو، اتوره و ارنستو تأسیس شد. آن ها در سال های نخست قرن بیستم فعالیتشان را در شرکت خودروسازی دیاتو آغاز نمودند و خودروهای مسابقه ای ۲لیتری طراحی شده توسط آلفیری، بیندو و ارنستو برای دیاتو، قهرمانی مسابقات اتومبیل رانی گرند پریکس را به ارمغان آورد.
در ۱۹۲۶ شرکت دیاتو تولید خودروهای مسابقه ای خود را متوقف کرد و برادران مازراتی از این شرکت جدا شدند و بر روی شرکت تازه تأسیس خود؛ مازراتی، تمرکز نمودند، که فعالیت آن ها به ساخت خودروهای ۴، ۶، ۸ و ۱۶ سیلندر مسابقه ای و شرکت در مسابقات اتومبیل رانی محدود می شد.
یکی از نخستین خودروهای ساخته شده توسط برادران مازراتی، که آلفیری رانندگی آن را برعهده داشت، در ۱۹۲۶ مقام اول را در مسابقات تارگا فلوریو کسب نمود. سال ۱۹۳۲ برادر بزرگتر، یعنی آلفیری مازراتی درگذشت و کارلو نیز از شرکت جدا شد، ولی ۳ برادر دیگر، برای ۵ سال، هدایت شرکت را ادامه دادند.
در سال ۱۹۳۷ سه برادر مازراتی، سهام خود را به شرکت آدولفو اورسی واگذار کردند، اما به عنوان مهندس، در تولید خودرو در این شرکت، به کار خود ادامه دادند.
در این زمان نیز شرکت مازراتی همچنان به تولید خودروهای مسابقه ای می پرداخت، که در مسابقات رالی نیز موفقیت های زیادی به دست آورد.
مازراتی حتی در برابر غول های خودروسازی آلمانی مانند مرسدس بنز و آتو یونیون در سال های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ هم موفقیت های فراوانی را کسب کرد. یکی از خودروهای موفق مازراتی در مسابقات رالی، خودروی مازراتی سی تی اف۸ بود، که موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات گرند پریکس شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر ساختار سازمانی گروه فیات، مازراتی همواره به عنوان زیرمجموعه شرکت فراری محسوب می شد، اما به تازگی به همراه آلفا رومئو، بخش اصلی خودروهای اسپورت استلانتیس را، تولید می نماید. نشان شرکت خودروسازی مازراتی بر گرفته از نیزه سه شاخ آب نمای نپتون در بولونیا، شهر زادگاه این خودرو است. [ ۲]
شرکت خودروسازی مازراتی در ماه دسامبر سال ۱۹۱۴ فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت توسط برادران مازراتی؛ به نام های آلفیری، بیندو، کارلو، اتوره و ارنستو تأسیس شد. آن ها در سال های نخست قرن بیستم فعالیتشان را در شرکت خودروسازی دیاتو آغاز نمودند و خودروهای مسابقه ای ۲لیتری طراحی شده توسط آلفیری، بیندو و ارنستو برای دیاتو، قهرمانی مسابقات اتومبیل رانی گرند پریکس را به ارمغان آورد.
در ۱۹۲۶ شرکت دیاتو تولید خودروهای مسابقه ای خود را متوقف کرد و برادران مازراتی از این شرکت جدا شدند و بر روی شرکت تازه تأسیس خود؛ مازراتی، تمرکز نمودند، که فعالیت آن ها به ساخت خودروهای ۴، ۶، ۸ و ۱۶ سیلندر مسابقه ای و شرکت در مسابقات اتومبیل رانی محدود می شد.
یکی از نخستین خودروهای ساخته شده توسط برادران مازراتی، که آلفیری رانندگی آن را برعهده داشت، در ۱۹۲۶ مقام اول را در مسابقات تارگا فلوریو کسب نمود. سال ۱۹۳۲ برادر بزرگتر، یعنی آلفیری مازراتی درگذشت و کارلو نیز از شرکت جدا شد، ولی ۳ برادر دیگر، برای ۵ سال، هدایت شرکت را ادامه دادند.
در سال ۱۹۳۷ سه برادر مازراتی، سهام خود را به شرکت آدولفو اورسی واگذار کردند، اما به عنوان مهندس، در تولید خودرو در این شرکت، به کار خود ادامه دادند.
در این زمان نیز شرکت مازراتی همچنان به تولید خودروهای مسابقه ای می پرداخت، که در مسابقات رالی نیز موفقیت های زیادی به دست آورد.
مازراتی حتی در برابر غول های خودروسازی آلمانی مانند مرسدس بنز و آتو یونیون در سال های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ هم موفقیت های فراوانی را کسب کرد. یکی از خودروهای موفق مازراتی در مسابقات رالی، خودروی مازراتی سی تی اف۸ بود، که موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات گرند پریکس شد.
wiki: مازراتی