مازاتْچو، تومّازو (۱۴۰۱ـ ح ۱۴۲۸م)(Masaccio, Tommaso)
تابلوی پول مالیات، اثر تومّازو مازاتچو
نقاش فلورانسی. از پیش گامان رنسانس آغازین ایتالیا بود. دیوارنگاره هایی که برای نمازخانۀ برانکاتچی در کلیسای سانتا ماریا دل کارمینه در فلورانس (۱۴۲۵ـ۱۴۲۸م) اجرا کرد، گسست کاملی را از شیوه های سنتّی نشان می دهد. نخستین نقاشی بود که قواعد علمی ژرفانمایی را، که برونلّسکیِ معمار به تازگی کشف کرده بود، به کار بست و حسی از فضا و حجم را القا کرد؛ این ویژگی کیفیتی مجسمه وار به نقاشی هایش می بخشد. دیوارنگاره های مازاتچو در نمازخانۀ برانکاتچی، صحنه هایی از زندگی پطرس حواری را باز می نمایند؛ ازجمله پول مالیات، و تصویر رقت انگیزی ازاخراج آدم و حوا از بهشت. آثار او، برخلاف آثار معلم و همکارش، مازولینو دا پانیکاله، واجد شکوهی یادمانی، و فاقد جزئیاتِ تزیینی گوتیکاند. پیکرهای آثار مازاتچو، با بازگشت به سبک جوتّو، توپُر و وزین اند، و به روشنی در فضایی سه بعدی استقرار دارند. از دیگر آثار مازاتچو، تثلیث (ح ۱۴۲۸م؛ سانتا ماریا نووِلّا، فلورانس)، و نقاشی چندلته ای برای کلیسای کَرْمِلی، پیزا (۱۴۲۶م؛ تقسیم شده بین نگارخانۀ ملی لندن، موزۀ دولتی، برلین، و موزۀ دی کاپودیمونته ناپل) درخور ذکرند. دورۀ کار او هرچند کوتاه بود، نقطۀ عطفی در تاریخ هنر ایتالیا به شمار می رود.
تابلوی پول مالیات، اثر تومّازو مازاتچو
نقاش فلورانسی. از پیش گامان رنسانس آغازین ایتالیا بود. دیوارنگاره هایی که برای نمازخانۀ برانکاتچی در کلیسای سانتا ماریا دل کارمینه در فلورانس (۱۴۲۵ـ۱۴۲۸م) اجرا کرد، گسست کاملی را از شیوه های سنتّی نشان می دهد. نخستین نقاشی بود که قواعد علمی ژرفانمایی را، که برونلّسکیِ معمار به تازگی کشف کرده بود، به کار بست و حسی از فضا و حجم را القا کرد؛ این ویژگی کیفیتی مجسمه وار به نقاشی هایش می بخشد. دیوارنگاره های مازاتچو در نمازخانۀ برانکاتچی، صحنه هایی از زندگی پطرس حواری را باز می نمایند؛ ازجمله پول مالیات، و تصویر رقت انگیزی ازاخراج آدم و حوا از بهشت. آثار او، برخلاف آثار معلم و همکارش، مازولینو دا پانیکاله، واجد شکوهی یادمانی، و فاقد جزئیاتِ تزیینی گوتیکاند. پیکرهای آثار مازاتچو، با بازگشت به سبک جوتّو، توپُر و وزین اند، و به روشنی در فضایی سه بعدی استقرار دارند. از دیگر آثار مازاتچو، تثلیث (ح ۱۴۲۸م؛ سانتا ماریا نووِلّا، فلورانس)، و نقاشی چندلته ای برای کلیسای کَرْمِلی، پیزا (۱۴۲۶م؛ تقسیم شده بین نگارخانۀ ملی لندن، موزۀ دولتی، برلین، و موزۀ دی کاپودیمونته ناپل) درخور ذکرند. دورۀ کار او هرچند کوتاه بود، نقطۀ عطفی در تاریخ هنر ایتالیا به شمار می رود.
wikijoo: مازاتچو،_تومازو_(۱۴۰۱ـ_ح__۱۴۲۸م)