مارگارت مید ( به انگلیسی: Margaret Mead ) ؛ ( ۱۶ دسامبر ۱۹۰۱–۱۵ نوامبر ۱۹۷۸ ) انسان شناس فرهنگی آمریکایی بود. او برای پژوهش هایش دربارهٔ خانواده و پرورش کودکان در جامعه های مناطق جنوب اقیانوس آرام بسیار مشهور است و کتاب هایی همچون بلوغ در ساموآ ( ۱۹۲۸ ) و مراحل رشد در گینه نو ( ۱۹۳۰ ) را در همین زمینه نوشته است. جایزه های بسیاری به مارگارت مید اهدا شده است.
... [مشاهده متن کامل]
او از سال ۱۹۴۰ به برنامه عملیِ انطباق رژیم غذایی و بهداشت روانی با تحولات فناوری مشغول شد و همان زمان تحقیقاتی دربارهٔ خصوصیات ملی گرایی مدرن انجام داد که همردیف کارهای روث بندیکت بود. بعد از مرگ بندیکت، مدیریت حوزه پژوهش فرهنگ های معاصر دانشگاه کلمبیا بر عهده مید گذاشته شد. او در سال ۱۹۶۵ مدیر موزه تاریخ طبیعی آمریکا شد و در سال ۱۹۷۶ ریاست انجمن پیشرفت علوم آمریکا به وی سپرده شد.
مارگارت مید، نخستین فرزند از پنج فرزند، در فیلادلفیا زاده شد ولی در مجاورت دویلزتاون، پنسیلوانیا بزرگ شد. پدرش، ادوارد شروود مید، استاد امور مالی در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود و مادرش، امیلی ( نی فاگ ) مید، جامعه شناس بود که مهاجران ایتالیایی را مطالعه می کرد. خواهرش کاترین ( ۱۹۰۶–۱۹۰۷ ) در نه ماهگی درگذشت. این یک رویداد تلخ برای مید بود که نام دختر را گذاشته بود و افکار خواهر فوت شده اش سال ها در رویاهای او نفوذ کرده بود.
خانواده او مکرراً نقل مکان می کردند، بنابراین تحصیلات اولیه او توسط مادربزرگش انجام شد تا اینکه در ۱۱ سالگی توسط خانواده اش در مدرسه دوستان باکینگهام در لاهاسکا، پنسیلوانیا ثبت نام شد. خانواده او از ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۶ مالک مزرعه لانگلند بودند. او که در خانواده ای با دیدگاه های مختلف مذهبی زاده شده بود، به دنبال نوعی از دین بود که بیانگر ایمانی باشد که به طور رسمی با مسیحیت آشنایی داشت. بنابراین، او آیین های کلیسای اسقفی ( ایالات متحده آمریکا ) را متناسب با دین مورد نظر خود یافت. مید یک سال، ۱۹۱۹، در دانشگاه دی پاو تحصیل کرد، سپس به کالج بارنارد منتقل شد. مید در سال ۱۹۲۳ مدرک کارشناسی خود را از بارنارد گرفت، سپس نزد استاد فرانتس بواس و روث بندیکت در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۲۴ گرفت. مید در سال ۱۹۲۵ برای انجام پژوهش های میدانی به ساموآ عزیمت کرد. در سال ۱۹۲۶، او به عنوان به عنوان دستیار سرپرست موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک ملحق شد. وی در سال ۱۹۲۹ دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا گرفت.
... [مشاهده متن کامل]
او از سال ۱۹۴۰ به برنامه عملیِ انطباق رژیم غذایی و بهداشت روانی با تحولات فناوری مشغول شد و همان زمان تحقیقاتی دربارهٔ خصوصیات ملی گرایی مدرن انجام داد که همردیف کارهای روث بندیکت بود. بعد از مرگ بندیکت، مدیریت حوزه پژوهش فرهنگ های معاصر دانشگاه کلمبیا بر عهده مید گذاشته شد. او در سال ۱۹۶۵ مدیر موزه تاریخ طبیعی آمریکا شد و در سال ۱۹۷۶ ریاست انجمن پیشرفت علوم آمریکا به وی سپرده شد.
مارگارت مید، نخستین فرزند از پنج فرزند، در فیلادلفیا زاده شد ولی در مجاورت دویلزتاون، پنسیلوانیا بزرگ شد. پدرش، ادوارد شروود مید، استاد امور مالی در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود و مادرش، امیلی ( نی فاگ ) مید، جامعه شناس بود که مهاجران ایتالیایی را مطالعه می کرد. خواهرش کاترین ( ۱۹۰۶–۱۹۰۷ ) در نه ماهگی درگذشت. این یک رویداد تلخ برای مید بود که نام دختر را گذاشته بود و افکار خواهر فوت شده اش سال ها در رویاهای او نفوذ کرده بود.
خانواده او مکرراً نقل مکان می کردند، بنابراین تحصیلات اولیه او توسط مادربزرگش انجام شد تا اینکه در ۱۱ سالگی توسط خانواده اش در مدرسه دوستان باکینگهام در لاهاسکا، پنسیلوانیا ثبت نام شد. خانواده او از ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۶ مالک مزرعه لانگلند بودند. او که در خانواده ای با دیدگاه های مختلف مذهبی زاده شده بود، به دنبال نوعی از دین بود که بیانگر ایمانی باشد که به طور رسمی با مسیحیت آشنایی داشت. بنابراین، او آیین های کلیسای اسقفی ( ایالات متحده آمریکا ) را متناسب با دین مورد نظر خود یافت. مید یک سال، ۱۹۱۹، در دانشگاه دی پاو تحصیل کرد، سپس به کالج بارنارد منتقل شد. مید در سال ۱۹۲۳ مدرک کارشناسی خود را از بارنارد گرفت، سپس نزد استاد فرانتس بواس و روث بندیکت در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۲۴ گرفت. مید در سال ۱۹۲۵ برای انجام پژوهش های میدانی به ساموآ عزیمت کرد. در سال ۱۹۲۶، او به عنوان به عنوان دستیار سرپرست موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک ملحق شد. وی در سال ۱۹۲۹ دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا گرفت.