مارکو سیمونچِلّی ( به ایتالیایی: Marco Simoncelli ) متولد ۲۰ ژانویه ۱۹۸۷ موتورسوار حرفه ای ایتالیایی بود که در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۱ جان خود را از دست داد. او بمدت ۱۰ سال در مسابقات موتورسواری گراندپری رقابت کرد. ابتدا از کلاس ۱۲۵ سی سی شروع کرد، سپس به ۲۵۰ سی سی و نهایتاً در کلاس موتوجی پی به رقابت پرداخت.
مارکو سیمونچلی در کاتولیکا به دنیا آمد. در سن ۷ سالگی شروع به رقابت با موتورهای کوچک ( مینی بایک ) کرد و در سال ۱۹۹۶ وقتی که ۹ سال داشت به رقابت های کشوری وارد شد. در سال ۱۹۹۹ موفق به کسب عنوان قهرمانی کشور ایتالیا در موتورهای کوچک و نائب قهرمانی اروپا شد. سال بعد به کلاس ۱۲۵ سی سی ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۰۲ قهرمانی اروپا را در این کلاس کسب کرد. [ ۱]
پس از درخشش در سطح اروپا، سیمونچلی اولین حضور خود در گراندپری را در اوت ۲۰۰۲ تجربه کرد. در حد فاصل این سال ها سیمونچلی به عضویت چندین تیم مختلف درآمد. در فصل ۲۰۰۴ برای اولین بار جایگاه نخست را در دوره زمان بندی بدست آورد و در آخر فصل با کسب ۷۹ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت. در فصل ۲۰۰۵ موقعیت خود را در جدول بهبود بخشید و در آخر فصل با کسب ۱۷۷ امتیاز در جایگاه پنجم رده بندی قرار گرفت.
سیمونچلی در سال ۲۰۰۶ در کلاس بالاتر یعنی ۲۵۰ سی سی شروع به رقابت کرد. او اولین مقام اولیِ خود در این کلاس را از ۱ ژوئن ۲۰۰۸ در گراندپری ایتالیا بدست آورد. بعد از آن چندین بار دیگر موفقیت خود را در این کلاس تکرار کرد تا اینکه در اکتبر ۲۰۰۹ به مقام قهرمانی گراندپری رسید.
سیمونچلی در سال ۲۰۱۰ به کلاس موتور جی پی ارتقا یافت ولی فصل موفقی را شروع نکرد. چندین تصادف و بدشانسی او را از موفقیت به دور نگه داشت؛ و در هیچ کدام از مسابقات رتبه ای بهتر از چهارمی بدست نیاورد. در سال ۲۰۱۱ پیش بینی می شد که شگفتی آور مسابقات باشد. او چندین مقام مختلف پنجمی و ششمی بدست آورد تا اینکه در گراندپری استرالیا مقام نائب قهرمانی را از آنِ خود کرد.
در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۱ سیمونچلی در یک حادثه موتورسواری در گراندپری مالزی دچار حادثه شد. بلافاصله مسابقه با پرچم قرمز متوقف شد و او را به بیمارستان منتقل کردند. در ساعت ۴:۵۶ به وقت محلی یعنی کمتر از یک ساعت از زمان حادثه، اعلام شد که تلاش تیم پزشکی بی نتیجه بوده و او جان خود را از دست داده است. بیشتر صدمات متوجه سر، گردن و قفسه سینه شده بود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمارکو سیمونچلی در کاتولیکا به دنیا آمد. در سن ۷ سالگی شروع به رقابت با موتورهای کوچک ( مینی بایک ) کرد و در سال ۱۹۹۶ وقتی که ۹ سال داشت به رقابت های کشوری وارد شد. در سال ۱۹۹۹ موفق به کسب عنوان قهرمانی کشور ایتالیا در موتورهای کوچک و نائب قهرمانی اروپا شد. سال بعد به کلاس ۱۲۵ سی سی ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۰۲ قهرمانی اروپا را در این کلاس کسب کرد. [ ۱]
پس از درخشش در سطح اروپا، سیمونچلی اولین حضور خود در گراندپری را در اوت ۲۰۰۲ تجربه کرد. در حد فاصل این سال ها سیمونچلی به عضویت چندین تیم مختلف درآمد. در فصل ۲۰۰۴ برای اولین بار جایگاه نخست را در دوره زمان بندی بدست آورد و در آخر فصل با کسب ۷۹ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت. در فصل ۲۰۰۵ موقعیت خود را در جدول بهبود بخشید و در آخر فصل با کسب ۱۷۷ امتیاز در جایگاه پنجم رده بندی قرار گرفت.
سیمونچلی در سال ۲۰۰۶ در کلاس بالاتر یعنی ۲۵۰ سی سی شروع به رقابت کرد. او اولین مقام اولیِ خود در این کلاس را از ۱ ژوئن ۲۰۰۸ در گراندپری ایتالیا بدست آورد. بعد از آن چندین بار دیگر موفقیت خود را در این کلاس تکرار کرد تا اینکه در اکتبر ۲۰۰۹ به مقام قهرمانی گراندپری رسید.
سیمونچلی در سال ۲۰۱۰ به کلاس موتور جی پی ارتقا یافت ولی فصل موفقی را شروع نکرد. چندین تصادف و بدشانسی او را از موفقیت به دور نگه داشت؛ و در هیچ کدام از مسابقات رتبه ای بهتر از چهارمی بدست نیاورد. در سال ۲۰۱۱ پیش بینی می شد که شگفتی آور مسابقات باشد. او چندین مقام مختلف پنجمی و ششمی بدست آورد تا اینکه در گراندپری استرالیا مقام نائب قهرمانی را از آنِ خود کرد.
در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۱ سیمونچلی در یک حادثه موتورسواری در گراندپری مالزی دچار حادثه شد. بلافاصله مسابقه با پرچم قرمز متوقف شد و او را به بیمارستان منتقل کردند. در ساعت ۴:۵۶ به وقت محلی یعنی کمتر از یک ساعت از زمان حادثه، اعلام شد که تلاش تیم پزشکی بی نتیجه بوده و او جان خود را از دست داده است. بیشتر صدمات متوجه سر، گردن و قفسه سینه شده بود.
wiki: مارکو سیمونچلی